از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
در شش ماهه دوم سال ۹۳ این توفیق را داشتم که در بیش از ده جلسه‌ی آموزش خانواده در مدارس خوب تهران و قم حضور پیدا کنم. در همه‌ی این نشست‌ها که برای پدران و مادران مدارس دخترانه یا پسرانه و در مقاطع مختلف دبستان، راهنمایی و دبیرستان برگزار شد، هدف گفتگوها روشن کردن زوایای پنهان ارتباط «فضای مجازی» با «رشد بچه‌ها» بود. هر چند که سابقه‌ی برگزاری چنین جلساتی برای من به سال‌ها پیش بر می‌گردد، اما انصافاً این دوره‌ی شش ماهه منجر به جمع‌بندی دقیق مشکلات و فهرست‌بندی اجرایی راه‌کارها شد.
از آن‌جایی که شاید به زودی فرصت مکتوب کردن همه‌ی این گفتگوها را نیابم، مناسب دانستم یکی از آخرین جمع‌بندی‌هایم در جلسات والدین را در این‌جا منتشر کنم.


مقدمه: از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.
  • نهادهای رقیب خانواده در تربیت فرزندان را بشناسیم.

  • اثرات غیر قابل جبران اختلال در فرایند رشد را بشناسیم.

جمله اول: در «دنیای بی‌مکان» از حریم خصوصی خود مراقبت کنیم.
  • در انتخاب شرکت‌های بیگانه  و استفاده از خدمات آن ها، محرمانگی و امنیت اطلاعات شخصی مان را جدی بگیریم.
  • در انتخاب گزینه‌های ایرانی شک نکنیم.

  • به فرزندان بیاموزید انتشار مشخصات حقیقی خود را مدیریت کنند. نام خانوادگی، نشانی محل سکونت، نام مدرسه و هر شماره تلفنی محرمانه است.
جمله دوم: در «دنیای بی‌زمان» رژیم مصرف رسانه‌ای خود را مدیریت کنیم.
  • زمان استفاده از اینترنت و رایانه را مدیریت کنیم. بچه‌ها قبل از اتصال به شبکه باید بنویسید که چه کاری در اینترنت دارند.

  • مراقب اعتیاد فرزندان خود به زندگی در فضای مجازی باشیم  و برای آن ها تفریحات جایگزین مهیا کنیم.
جمله سوم: در «دنیای بی‌جسمی» معنای جدید اعتماد را بشناسیم.
  • به فرزندان بیاموزیم بین آشنایان حقیقی و آشنایان مجازی در وب فاصله بگذارند.
  • مراقب هیجانات عاطفی و سرخوردگی های فرزندان در فضای مجازی باشیم و برای آن ها جایگزین‌های حقیقی مهیا کنیم.
جمله چهارم: در «دنیای اطلاعات» مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع را بشناسیم.
  • «منابع معتبر» را بشناسیم و مستقیما به آن ها مراجعه کنیم.

  • «منطق و تفکر انتقادی» را بیاموزیم.
جمله پنجم: در «دنیای ارتباطات» آداب معاشرت مجازی را بشناسیم.
  • تمایل نوجوانان به برقراری روابط محرمانه و شخصی در اینترنت علتی خارج از دنیای مجازی دارد. معمولاً سخت‌گیری بی فایده است؛ ریشه را پیدا کنیم.
جمله ششم: در «دنیای علم و آموزش» روش مطالعه و پژوهش را بیاموزیم.
  • هرگز نباید ارتباط خود با منابع مکتوب اطلاعات را قطع کنیم.

جمله هفتم: در «دنیای تجارت الکترونیک» دزد و پلیس را بشناسیم.
  • مراقب دام های شیادان اینترنتی باشیم.
  • اطلاعات خود و فرزندانمان را  درباره بازاریابی زنجیره ای کامل کنیم.
جمله هشتم: در «دنیای سرگرمی» مرزها و حریم‌ها را بشناسیم.
  • دسترسی به رایانه و اینترنت در منزل فقط در مکانی عمومی مجاز است.
  • برای مدیریت و نظارت بهتر بر فرزندان، شخصی شدن ابزارهای رسانه ای را به تأخیر بیندازیم.
  • از نرم افزارهای محدودکننده خانگی استفاده کنیم.
  • به نظام ملی  محدودسازی دسترسی (فیلترینگ)  احترام بگذاریم.

  • اطلاعات خود و فرزندانمان را درباره اسپم، ویروس و سایر روش‌های خرابکاری رایانه ای کامل کنیم.
جمله نهم: در «دنیای گمراهی» تقوای رسانه‌ای را بیاموزیم.
  • غلبه نگاه توحیدی و رشد یافتن انسان به عنوان عبد
  • تثبیت آموزه های معرفتی
  • تمرین تکنیک های تقوا در فضای حقیقی
  • محو کردن زمینه های لغزش فرزندان
جمله دهم: در «دنیای جوانان» با جوانان هم‌قدم شویم.
  • همراهی و همقدمی با فرزندان در مسیر صحیح
  • قرارهای خانوادگی (توافقنامه ‌های خانوادگی،  تشکیل گروه‌های خانوادگی، تشکیل گروه های مسئله محور،... )


مستنداتی از این جلسه در پایگاه واحد مشاوره و دانش افزایی دبیرستان فرهنگ منتشر شده است.


گفتگوها (۳)

  • علیرضا ساعی
  • سلام بر شما
    همانند عکس های جدید اسلاید ها ،منتظر مطالب جدید و حرف های جدید هم هستیم
    پاسخ:
    اینشتین کلهم اجمعین در همه ی زندگی هفتاد هشتاد ساله ش چند تا حرف جدید زد که شما از ما انتظار داری توی این بیست سی سال همه‌ش حرف جدید بزنیم؟!
    حرف جدیدی نیست. منتظر نباش.
    حرف همان حرف است. باید مکرر گفت.
    توفیقتان زیاده باد
  • شاهد قطنی باف
  • سلام  استاد . از سایت دیدن کردم عالی بود
    پاسخ:
    خوش آمدید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی