از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
در شش ماهه دوم سال ۹۳ این توفیق را داشتم که در بیش از ده جلسه‌ی آموزش خانواده در مدارس خوب تهران و قم حضور پیدا کنم. در همه‌ی این نشست‌ها که برای پدران و مادران مدارس دخترانه یا پسرانه و در مقاطع مختلف دبستان، راهنمایی و دبیرستان برگزار شد، هدف گفتگوها روشن کردن زوایای پنهان ارتباط «فضای مجازی» با «رشد بچه‌ها» بود. هر چند که سابقه‌ی برگزاری چنین جلساتی برای من به سال‌ها پیش بر می‌گردد، اما انصافاً این دوره‌ی شش ماهه منجر به جمع‌بندی دقیق مشکلات و فهرست‌بندی اجرایی راه‌کارها شد.
از آن‌جایی که شاید به زودی فرصت مکتوب کردن همه‌ی این گفتگوها را نیابم، مناسب دانستم یکی از آخرین جمع‌بندی‌هایم در جلسات والدین را در این‌جا منتشر کنم.


مقدمه: از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.
  • نهادهای رقیب خانواده در تربیت فرزندان را بشناسیم.

  • اثرات غیر قابل جبران اختلال در فرایند رشد را بشناسیم.

جمله اول: در «دنیای بی‌مکان» از حریم خصوصی خود مراقبت کنیم.
  • در انتخاب شرکت‌های بیگانه  و استفاده از خدمات آن ها، محرمانگی و امنیت اطلاعات شخصی مان را جدی بگیریم.
  • در انتخاب گزینه‌های ایرانی شک نکنیم.

  • به فرزندان بیاموزید انتشار مشخصات حقیقی خود را مدیریت کنند. نام خانوادگی، نشانی محل سکونت، نام مدرسه و هر شماره تلفنی محرمانه است.
جمله دوم: در «دنیای بی‌زمان» رژیم مصرف رسانه‌ای خود را مدیریت کنیم.
  • زمان استفاده از اینترنت و رایانه را مدیریت کنیم. بچه‌ها قبل از اتصال به شبکه باید بنویسید که چه کاری در اینترنت دارند.

  • مراقب اعتیاد فرزندان خود به زندگی در فضای مجازی باشیم  و برای آن ها تفریحات جایگزین مهیا کنیم.
جمله سوم: در «دنیای بی‌جسمی» معنای جدید اعتماد را بشناسیم.
  • به فرزندان بیاموزیم بین آشنایان حقیقی و آشنایان مجازی در وب فاصله بگذارند.
  • مراقب هیجانات عاطفی و سرخوردگی های فرزندان در فضای مجازی باشیم و برای آن ها جایگزین‌های حقیقی مهیا کنیم.
جمله چهارم: در «دنیای اطلاعات» مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع را بشناسیم.
  • «منابع معتبر» را بشناسیم و مستقیما به آن ها مراجعه کنیم.

  • «منطق و تفکر انتقادی» را بیاموزیم.
جمله پنجم: در «دنیای ارتباطات» آداب معاشرت مجازی را بشناسیم.
  • تمایل نوجوانان به برقراری روابط محرمانه و شخصی در اینترنت علتی خارج از دنیای مجازی دارد. معمولاً سخت‌گیری بی فایده است؛ ریشه را پیدا کنیم.
جمله ششم: در «دنیای علم و آموزش» روش مطالعه و پژوهش را بیاموزیم.
  • هرگز نباید ارتباط خود با منابع مکتوب اطلاعات را قطع کنیم.

جمله هفتم: در «دنیای تجارت الکترونیک» دزد و پلیس را بشناسیم.
  • مراقب دام های شیادان اینترنتی باشیم.
  • اطلاعات خود و فرزندانمان را  درباره بازاریابی زنجیره ای کامل کنیم.
جمله هشتم: در «دنیای سرگرمی» مرزها و حریم‌ها را بشناسیم.
  • دسترسی به رایانه و اینترنت در منزل فقط در مکانی عمومی مجاز است.
  • برای مدیریت و نظارت بهتر بر فرزندان، شخصی شدن ابزارهای رسانه ای را به تأخیر بیندازیم.
  • از نرم افزارهای محدودکننده خانگی استفاده کنیم.
  • به نظام ملی  محدودسازی دسترسی (فیلترینگ)  احترام بگذاریم.

  • اطلاعات خود و فرزندانمان را درباره اسپم، ویروس و سایر روش‌های خرابکاری رایانه ای کامل کنیم.
جمله نهم: در «دنیای گمراهی» تقوای رسانه‌ای را بیاموزیم.
  • غلبه نگاه توحیدی و رشد یافتن انسان به عنوان عبد
  • تثبیت آموزه های معرفتی
  • تمرین تکنیک های تقوا در فضای حقیقی
  • محو کردن زمینه های لغزش فرزندان
جمله دهم: در «دنیای جوانان» با جوانان هم‌قدم شویم.
  • همراهی و همقدمی با فرزندان در مسیر صحیح
  • قرارهای خانوادگی (توافقنامه ‌های خانوادگی،  تشکیل گروه‌های خانوادگی، تشکیل گروه های مسئله محور،... )


مستنداتی از این جلسه در پایگاه واحد مشاوره و دانش افزایی دبیرستان فرهنگ منتشر شده است.


گفتگوها (۳)

  • علیرضا ساعی
  • سلام بر شما
    همانند عکس های جدید اسلاید ها ،منتظر مطالب جدید و حرف های جدید هم هستیم
    پاسخ:
    اینشتین کلهم اجمعین در همه ی زندگی هفتاد هشتاد ساله ش چند تا حرف جدید زد که شما از ما انتظار داری توی این بیست سی سال همه‌ش حرف جدید بزنیم؟!
    حرف جدیدی نیست. منتظر نباش.
    حرف همان حرف است. باید مکرر گفت.
    توفیقتان زیاده باد
  • شاهد قطنی باف
  • سلام  استاد . از سایت دیدن کردم عالی بود
    پاسخ:
    خوش آمدید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی