از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

فراز و فرودهای تجربه‌ی تاریخی حکومت شیعی «آل بویه»

پژوهشگر: محمدحسن دومیرانی (دوره ۲۵)

آغاز پژوهش: مرداد ۹۵

گفتگوها (۱۳)

  • حسین غفاری
  • سلام
    از هر کتاب فقط فصل یا بخش مربوط به آل بویه رو مطالعه کن. ترتیب خوندنشون رو هم رعایت کن:

    * چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه، روح الله حسینیان

    * تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی، رسول جعفریان
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 

    من کتاب های گفته شده را پیدا کردم ولی نمیدانم که چه موردی را باید 

    بخوانم اگر میشود من را راهنمایی بفرمایید 

    باتشکر
    پاسخ:
    سلام
    قبلا عرض کردم. از هر کتاب بخش مربوط به آل بویه را مطالعه کن. 
    نمی توانی بخش آل بویه در هر کتاب را پیدا کنی؟ ببخشید که گوگل روی کاغذ کار نمی کند. فکر کنم مجبوری از فهرست کتاب استفاده کنی یا نهایتا یک دور کتاب ها را ورق بزنی. در گذشته ها معمولا به این روش عمل می کردند.
    *
    لطفا نظرات خودت در این صفحه را به شکل خصوصی ثبت نکن. چون امکان انتشار و پاسخ دادن ندارد. این یکی را خودم دستی درست کردم.
  • محمد حسن دومیرانی
  • چشم
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام لطفا نظر خودتون رو نسبت به عکس های پژوهش من اعلام بفرمایید ضمنا بنده کتاب چهارده قرن را شروع به خواندن کرده ام
    پاسخ:
    سلام
    تصاویر را دیدم. اجمالا خوی است. هر چند که به نظرم در سوالات اصلی پژوهش باید از حجم شناسایی شناسنامه ای پادشاهان و ... کم کنی و به تحلیل رفتارها و اثرات آن بر فرهنگ شیعی تمرکز کنی.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    چشم 
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    به نظرتون منابعی که معرفی کردید کم نیست چون من از کتاب اول فقط توانستم 5-6 صفحه مفید پیدا کنم 
    پاسخ:
    شما با این منابع شروع کن. حتما منابع دیگری در ادامه معرفی خواهم کرد.
    ضمنا در کتاب تاریخ تشیع در ایران مفصل تر از کتاب اول به موضوع آل بویه پرداخته شده است.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    به نظر من این کتاب های معرفی شده توسط شما مطالب زیادی نداره مثلا برای کتاب اول (چهارده قرن)مطالب مفیدش فقط 10 صفحه است اگر میشه شما بازهم کتاب به من معرفی کنید و ویا خودم به شما معرفی کنم 
    باتشکر
    پاسخ:
    سلام
    همان طور که قبلا هم گفتم کتاب رسول جعفریان مفصل تر است. اما اگر کتاب خوب دیگری هم پیدا کردی به من معرفی کن تا بررسی کنم.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام لطفا نطرتون ونمره ایکه به فیش های من میدهید را بفرمایید
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    من هر چه تلاش کردم نتوانستم منابع معتبر اینترنتی را پیدا کنم اگر میشود راهنمایی بفرمایید 
    پاسخ:
    سلام
    این مطلب را ببین:
    http://azsarnevesht.ir/post/248
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    بنده آن منابعی را که در سایتتان بود را پیدا نکردم اگر میشود راهنمایی لازم را بفرمایید
    پاسخ:
    سلام
    این مطلب را ببین:
    http://azsarnevesht.ir/post/248
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام
    کتاب تاریخ ابن اثیر منبع خوبی برای پژوهش من است ؟
    پاسخ:
    سلام
    این کتاب از منابع دست اول است و علی رغم ارزش های زیادی که دارد، استفاده از آن برای شما مشکل است.
    پیشنهاد میکنم به سراغ منابع متاخر در این موضوع بروید.
  • محد حسن دو میرانی
  • سلام 
    در کتاب دوباره به آسمان نگاه کن حدود سه صفحه درباره آل بویه اشاره کرده است آیا میتوان از آن استفاده کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    بله حتما
  • محد حسن دو میرانی
  • سلام
    آیا میتوان درباره واژه تشیع مختصر مطالبی ارائه کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    حتما در مقدمه ی کار یا فصل اول باید تعاریف مهمی مثل همین تعریف تشیع را بیاوری. لذا می توانی از روی منابع معتبر در این موضوع یادداشت برداری کنی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی