از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

گام نخست: شناسایی، برنامه‌ریزی

‏1-1 فهرست‌برداری و شناسایی ‏
‏1-1-1 سرفصل‌های محتوایی موجود
‏1-1-2 انواعِ محتوای موجود
‏1-1-3 قالب‌های محتوایی موجود
‏1-1-4 بایگانی‌ها و اماکن نگهداری فعلی اطلاعات

‏1-2 تدوین طرح جامع و فازبندی کلی
1-2-1 مشخص کردن اهداف و ایده‌آل ها
1-2-2 مشخص کردن برنامه های اجرایی
1-2-3 مشخص کردن حق و حقوق مادی و معنوی اطلاعات
1-2-4 مشخص کردن هزینه‌ها، سرمایه گذاری ها و درآمدهای احتمالی

گام دوم: جمع‌آوری، دسته بندی‏

‏2-1 متن
‏2-1-1 مرتب سازی پوشه شهدا، مرور دوباره همه‌ی پوشه‌ها، تصحیح جابجایی‌های احتمالی، تصحیح فهرست ‏موجودی‌های سابق پوشه
‏2-1-2 ویرایش و یکی سازی فایل پرونده شهدا، بررسی اسناد مفید ۱ و ۲، ویرایش فنی و رایانه‌ای محتوا، تولید ‏فهرست برای هر فایل
‏2-1-3 مرتب سازی تمامی یادواره‌ها و یادبودهای منتشره برای شهدای مفید در سال‌های گذشته، الحاق اطلاعات ‏موجود درآن‌ها به فایل ها، اسکن صفحات یادواره ها
‏2-1-4 جمع‌آوری تمامی تولیدات سایر نهادهای مرتبط (دانشگاه‌ها یا موسسات فرهنگی)، الحاق به پرونده و فایل ‏شهدا
‏2-1-5 مرتب سازی تمامی مقالات و آفرینش‌های ادبی تولید شده در گذشته با محوریت هفته‌ی شهدا مفید۱ و ۲، ‏تایپ حتی‌المقدور آثار با کیفیت، ‌الحاق به فایل شهدا

‏2-2 تصویر
‏2-2-1 بررسی مجدد همه‌ی آلبوم‌های موجود، مرتب سازی، دسته بندی
‏2-2-2 مرور تمامی تصاویر اسکن شده مفید۱ و ۲، مرور دسته بندی، تعیین کیفیت جهت بازسازی یا اسکن دوباره ‏تصاویر
‏2-2-3 مرور و جمع‌آوری تمامی پاورپوینت‌های تولیدشده در سال‌های قبل برای مراسم‌ها، مرور تصاویر آن‌ها
‏2-2-4 مرور تمامی اسلایدهای موجود، نظافت و مرتب سازی بر اساس کدهای قدیمی، اسکن تمامی اسلایدها با ‏کیفیت مناسب
‏2-2-5 اسکن مجدد آلبوم‌ها و رفع نقایص
‏2-2-6 دسته بندی کلی همه‌ی تصاویر دیجیتال موجود، کدگذاری یکپارچه‌ی تصاویر
‏2-2-7 روتوش تصاویر دیجیتالی

‏2-3 صوت
‏2-3-1 جمع آوری و یک‌جاسازی تمامی نوارهای موجود با موضوع شهدا، شامل اسنادِ قدیمی از خودِ شهید، ‏مراسم‌های یادبود او و مصاحبه با خانواده، معلمان و همرزمان و هم دوره‌ای ها،‌ تهیه فهرست جامع‏
‏2-3-2 تبدیل تمامی نوارها به فایل‌های دیجیتال
‏2-3-3 جمع آوری و یک‌جاسازی فایل‌های موجود مصاحبه یا ... (مفید۱ و ۲)‏
‏2-3-4 ویرایش و بهبود کیفیت فایل‌ها
‏2-3-4 کدگذاری یکسان

‏2-4 فیلم
‏2-4-1 جمع‌آوری و یک‌جاسازی نسخه اصل تمامی فیلم‌های موجود شامل مراسم‌ها، مصاحبه‌ها و اسناد قدیمی ‏‏(تشییع، صحبت شهید، ...)، متفرقه
‏2-4-2 جمع‌آوری و یک‌جاسازی تمامی فیلم‌های دیجیتال موجود شامل مراسم‌ها، مصاحبه‌ها، کلیپ‌ها و اسناد ‏قدیمی
‏2-4-3 جمع‌آوری تولیدات سایر نهادهای مرتبط (صداو سیما، دانشگاه‌ها، موسسات فرهنگی) شامل کلیپ یا مصاحبه ‏یا برنامه تولیدی در مورد شهدای مفید
‏2-4-4 فهرست‌برداری کامل از تمامی آرشیو فیلم ایجاد شده
‏2-4-5 کپچر کردن تمامی فیلم‌هایی که به صورت دیجیتال موجود نمی‌باشند
‏2-4-6 کدگذاری یکپارچه ‏

گام سوم: تولید‏

‏3-1 متن
‏3-1-1 آغاز طرح سیره‌نگاری شهدای مفید: پر کردن فیش‌های اطلاعات از روی تمامی مستندات موجود، دسته بندی ‏فیش‌ها، ویرایش متن فیش‌ها، یکجاسازی فیش‌ها، اطلاع‌رسانی از روند کار
‏3-1-2 بازنشر یادواره‌ها و یادبودهای قدیمی و با ارزش در مورد شهدا
‏3-1-3 انتشار مجموعه‌های برگزیده از آفرینش‌های ادبی و مقالات و ... با موضوع شهدای مفید
‏3-1-4 سفارش تولید داستان، شعر، نمایش‌نامه و ... از روی فیش‌های طرح سیره‌نگاری در ابعاد دانش‌آموزی و ‏دانشجویی و حرفه‌ای

‏3-2 تصویر
‏3-2-1 تلاش در جهت یافتن تصاویر بیش تر از شهدا با یاری خانواده، هم‌دوره‌ای‌ها و همرزمان شهدا، اسکن تصاویر ‏جدید در محل، کدگذاری و الحاق آن‌ها به آرشیو تصویری
‏3-2-2 تولید آلبوم های جدید بر مبنای آرشیو دیجیتال تصویری با کاربری نمایشگاه شهدا و قابل استفاده‌ی ‏پژوهشگران
‏3-2-3 تهیه‌ی شناسنامه‌ی تصاویر، تولید فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات عکس‌ها و مستندکردن خاطرات و ماجراها و ‏افراد حاضر در تصاویر برای استفاده‌ی آیندگان و همین‌طور آفرینش‌های هنری در قالب‌های جدید
‏3-2-4 انتشار مجموعه های برگزیده از تصاویر (ترجیحاً به همراه شناسنامه) به صورت کاغذی یا دیجیتال در ‏یادواره‌ها و یادبودهای مختلف و با موضوعات خاص و مرتبط‏

‏3-3 صوت
‏3-3-1 انجام مصاحبه‌های جدید و مستندسازی آن‌ها به صورت صوتی یا تصویری، الحاق مستندات به آرشیو صوتی
‏3-3-2 یافتن مستندات صوتی قدیمی که در آرشیو موجود نمی‌باشد با یاری ...‏
‏3-3-3 تهیه‌ی شناسنامه‌ی محتوایی فایل های صوتی مطابق با نمونه فرم های روایت فتح جهت سهولت دسترسی و ‏استفاده از آن‌ها
‏3-3-4 تولید محصولات صوتی نظیر پادکست جهت استفاده‌ی تبلیغی با توزیع بر روی شبکه‌‌ی جهانی یا لوح فشرده

‏3-4 فیلم
‏3-4-1 انجام مصاحبه‌های جدید و الحاق آن‌ها به آرشیو فیلم شهدا
‏3-4-2 جمع‌آوری تولیدات جدید سایر نهادها و الحاق به آرشیو فیلم شهدا
‏3-4-3 تولید شناسنامه‌ی محتوایی فیلم‌ها مطابق با نمونه فرم‌های روایت فتح جهت سهولت دسترسی و استفاده از ‏آن‌ها
‏3-4-4 سفارش تولید فیلم مستند یا کلیپ با موضوعات مختلف و به مناسبت‌های مختلف برای استفاده در برنامه‌های ‏مدرسه‌ای و بیرونی
‏3-4-5 انتشار تولیدات فیلم و کلیپ بر روی لوح فشرده به مناسبت‌های مختلف و با موضوعات گوناگون

  • ۸۶/۱۰/۱۲
  • حسین غفاری

شهدا

مدرسه

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی