از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

گام نخست: شناسایی، برنامه‌ریزی

‏1-1 فهرست‌برداری و شناسایی ‏
‏1-1-1 سرفصل‌های محتوایی موجود
‏1-1-2 انواعِ محتوای موجود
‏1-1-3 قالب‌های محتوایی موجود
‏1-1-4 بایگانی‌ها و اماکن نگهداری فعلی اطلاعات

‏1-2 تدوین طرح جامع و فازبندی کلی
1-2-1 مشخص کردن اهداف و ایده‌آل ها
1-2-2 مشخص کردن برنامه های اجرایی
1-2-3 مشخص کردن حق و حقوق مادی و معنوی اطلاعات
1-2-4 مشخص کردن هزینه‌ها، سرمایه گذاری ها و درآمدهای احتمالی

گام دوم: جمع‌آوری، دسته بندی‏

‏2-1 متن
‏2-1-1 مرتب سازی پوشه شهدا، مرور دوباره همه‌ی پوشه‌ها، تصحیح جابجایی‌های احتمالی، تصحیح فهرست ‏موجودی‌های سابق پوشه
‏2-1-2 ویرایش و یکی سازی فایل پرونده شهدا، بررسی اسناد مفید ۱ و ۲، ویرایش فنی و رایانه‌ای محتوا، تولید ‏فهرست برای هر فایل
‏2-1-3 مرتب سازی تمامی یادواره‌ها و یادبودهای منتشره برای شهدای مفید در سال‌های گذشته، الحاق اطلاعات ‏موجود درآن‌ها به فایل ها، اسکن صفحات یادواره ها
‏2-1-4 جمع‌آوری تمامی تولیدات سایر نهادهای مرتبط (دانشگاه‌ها یا موسسات فرهنگی)، الحاق به پرونده و فایل ‏شهدا
‏2-1-5 مرتب سازی تمامی مقالات و آفرینش‌های ادبی تولید شده در گذشته با محوریت هفته‌ی شهدا مفید۱ و ۲، ‏تایپ حتی‌المقدور آثار با کیفیت، ‌الحاق به فایل شهدا

‏2-2 تصویر
‏2-2-1 بررسی مجدد همه‌ی آلبوم‌های موجود، مرتب سازی، دسته بندی
‏2-2-2 مرور تمامی تصاویر اسکن شده مفید۱ و ۲، مرور دسته بندی، تعیین کیفیت جهت بازسازی یا اسکن دوباره ‏تصاویر
‏2-2-3 مرور و جمع‌آوری تمامی پاورپوینت‌های تولیدشده در سال‌های قبل برای مراسم‌ها، مرور تصاویر آن‌ها
‏2-2-4 مرور تمامی اسلایدهای موجود، نظافت و مرتب سازی بر اساس کدهای قدیمی، اسکن تمامی اسلایدها با ‏کیفیت مناسب
‏2-2-5 اسکن مجدد آلبوم‌ها و رفع نقایص
‏2-2-6 دسته بندی کلی همه‌ی تصاویر دیجیتال موجود، کدگذاری یکپارچه‌ی تصاویر
‏2-2-7 روتوش تصاویر دیجیتالی

‏2-3 صوت
‏2-3-1 جمع آوری و یک‌جاسازی تمامی نوارهای موجود با موضوع شهدا، شامل اسنادِ قدیمی از خودِ شهید، ‏مراسم‌های یادبود او و مصاحبه با خانواده، معلمان و همرزمان و هم دوره‌ای ها،‌ تهیه فهرست جامع‏
‏2-3-2 تبدیل تمامی نوارها به فایل‌های دیجیتال
‏2-3-3 جمع آوری و یک‌جاسازی فایل‌های موجود مصاحبه یا ... (مفید۱ و ۲)‏
‏2-3-4 ویرایش و بهبود کیفیت فایل‌ها
‏2-3-4 کدگذاری یکسان

‏2-4 فیلم
‏2-4-1 جمع‌آوری و یک‌جاسازی نسخه اصل تمامی فیلم‌های موجود شامل مراسم‌ها، مصاحبه‌ها و اسناد قدیمی ‏‏(تشییع، صحبت شهید، ...)، متفرقه
‏2-4-2 جمع‌آوری و یک‌جاسازی تمامی فیلم‌های دیجیتال موجود شامل مراسم‌ها، مصاحبه‌ها، کلیپ‌ها و اسناد ‏قدیمی
‏2-4-3 جمع‌آوری تولیدات سایر نهادهای مرتبط (صداو سیما، دانشگاه‌ها، موسسات فرهنگی) شامل کلیپ یا مصاحبه ‏یا برنامه تولیدی در مورد شهدای مفید
‏2-4-4 فهرست‌برداری کامل از تمامی آرشیو فیلم ایجاد شده
‏2-4-5 کپچر کردن تمامی فیلم‌هایی که به صورت دیجیتال موجود نمی‌باشند
‏2-4-6 کدگذاری یکپارچه ‏

گام سوم: تولید‏

‏3-1 متن
‏3-1-1 آغاز طرح سیره‌نگاری شهدای مفید: پر کردن فیش‌های اطلاعات از روی تمامی مستندات موجود، دسته بندی ‏فیش‌ها، ویرایش متن فیش‌ها، یکجاسازی فیش‌ها، اطلاع‌رسانی از روند کار
‏3-1-2 بازنشر یادواره‌ها و یادبودهای قدیمی و با ارزش در مورد شهدا
‏3-1-3 انتشار مجموعه‌های برگزیده از آفرینش‌های ادبی و مقالات و ... با موضوع شهدای مفید
‏3-1-4 سفارش تولید داستان، شعر، نمایش‌نامه و ... از روی فیش‌های طرح سیره‌نگاری در ابعاد دانش‌آموزی و ‏دانشجویی و حرفه‌ای

‏3-2 تصویر
‏3-2-1 تلاش در جهت یافتن تصاویر بیش تر از شهدا با یاری خانواده، هم‌دوره‌ای‌ها و همرزمان شهدا، اسکن تصاویر ‏جدید در محل، کدگذاری و الحاق آن‌ها به آرشیو تصویری
‏3-2-2 تولید آلبوم های جدید بر مبنای آرشیو دیجیتال تصویری با کاربری نمایشگاه شهدا و قابل استفاده‌ی ‏پژوهشگران
‏3-2-3 تهیه‌ی شناسنامه‌ی تصاویر، تولید فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات عکس‌ها و مستندکردن خاطرات و ماجراها و ‏افراد حاضر در تصاویر برای استفاده‌ی آیندگان و همین‌طور آفرینش‌های هنری در قالب‌های جدید
‏3-2-4 انتشار مجموعه های برگزیده از تصاویر (ترجیحاً به همراه شناسنامه) به صورت کاغذی یا دیجیتال در ‏یادواره‌ها و یادبودهای مختلف و با موضوعات خاص و مرتبط‏

‏3-3 صوت
‏3-3-1 انجام مصاحبه‌های جدید و مستندسازی آن‌ها به صورت صوتی یا تصویری، الحاق مستندات به آرشیو صوتی
‏3-3-2 یافتن مستندات صوتی قدیمی که در آرشیو موجود نمی‌باشد با یاری ...‏
‏3-3-3 تهیه‌ی شناسنامه‌ی محتوایی فایل های صوتی مطابق با نمونه فرم های روایت فتح جهت سهولت دسترسی و ‏استفاده از آن‌ها
‏3-3-4 تولید محصولات صوتی نظیر پادکست جهت استفاده‌ی تبلیغی با توزیع بر روی شبکه‌‌ی جهانی یا لوح فشرده

‏3-4 فیلم
‏3-4-1 انجام مصاحبه‌های جدید و الحاق آن‌ها به آرشیو فیلم شهدا
‏3-4-2 جمع‌آوری تولیدات جدید سایر نهادها و الحاق به آرشیو فیلم شهدا
‏3-4-3 تولید شناسنامه‌ی محتوایی فیلم‌ها مطابق با نمونه فرم‌های روایت فتح جهت سهولت دسترسی و استفاده از ‏آن‌ها
‏3-4-4 سفارش تولید فیلم مستند یا کلیپ با موضوعات مختلف و به مناسبت‌های مختلف برای استفاده در برنامه‌های ‏مدرسه‌ای و بیرونی
‏3-4-5 انتشار تولیدات فیلم و کلیپ بر روی لوح فشرده به مناسبت‌های مختلف و با موضوعات گوناگون

  • ۸۶/۱۰/۱۲
  • حسین غفاری

شهدا

مدرسه

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی