در دومین روز از دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی استان خوزستان
که در محل کتابخانه مرکزی شهر اهواز برگزار شد،
موضوع «آداب مصرف رسانهها» را در جمع برادران و خواهران محترم شرکتکننده از شهرهای مختلف استان خوزستان ارایه
کردم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانهها (راهنمای عملیاتی)
۱- کدام گزینه از آموزههای مسئله رشد نیست؟
الف) مخاطبها در مراحل مختلف رشد هستند
ب) مراحل مختلف رشد اقتضائات خود را دارد
ج) هر مخاطب (از نظر سن، سواد، تجربه و ...) ظرفیتی دارد
د) هر رسانه و هر محتوای رسانهای برای رشد مخاطب مناسب است
۲- راه درست برخورد با کنجکاوی نوجوان چیست؟
الف) اعطای آزادی عمل برای ارضای کنجکاوی
ب) مقابله با کنجکاوی نوجوان در مسائل مبتلابه
ج) توجه خاص به کنجکاویهای نوجوان و مدیریت ارضای آن
د) ارضای کنجکاوی با تبدیل آن به میل و نیاز
۳- در مورد نیازهای انسان، کدامیک از حالتهای زیر امکان تحقق ندارد؟
الف) پاسخ حقیقی به نیاز حقیقی
ب) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
ج) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
د) پاسخ کاذب به نیاز کاذب
۴- در پاسخ به درخواستهای فرزندان برای تهیه ابزارها یا دسترسی به محتواهای رسانهای چه راهبردی باید در پیش گرفت؟
الف) تفکیک نیاز حقیقی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به نیازهای حقیقی
ب) تفکیک میل واقعی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به میل واقعی
ج) تفکیک میل واقعی از کنجکاوی و پاسخ کامل به میل واقعی
د) تفکیک کنجکاوی از نیاز کاذب و پاسخ کامل به کنجکاوی
۵- عدم پاسخ صحیح به کدام سؤال منجر به «اعتیاد رسانهای» میشود؟
الف) چه شکلی؟
ب) چه مقدار؟
ج) چه مبلغی؟
د) چه جایی؟
۶- اصلیترین آسیب ناشی از عدم توجه به سؤال «چه وقتی؟» کدام است؟
الف) کاهش تمرکز
ب) افزایش وزن
ج) بیاشتهایی
د) تجاوز به حریم خصوصی
۷- اصلیترین مکان برای تنظیم مقررات ویژهی دسترسی به رسانهها کدامها هستند؟
الف) خانه، خیابان، خانواده، مدرسه
ب) خلوت، خانه، جمع، جامعه
ج) خلوت، خیابان، مدرسه، مهمانی
د) خانه، مدرسه، اداره، مسجد