از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در دومین روز از دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی استان خوزستان که در محل کتابخانه مرکزی شهر اهواز برگزار شد، موضوع «آداب مصرف رسانه‌ها» را در جمع برادران و خواهران محترم شرکت‌کننده از شهرهای مختلف استان خوزستان ارایه کردم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • ۹۶/۰۹/۲۴
  • حسین غفاری

آداب مصرف رسانه

سازمان سراج

گفتگوها (۱)

سؤالات مبحث آداب مصرف رسانه‌ها

۱- کدام گزینه از آموزه‌های مسئله رشد نیست؟
الف) مخاطب‌ها در مراحل مختلف رشد هستند
ب) مراحل مختلف رشد اقتضائات خود را دارد
ج) هر مخاطب (از نظر سن، سواد، تجربه و ...) ظرفیتی دارد
د) هر رسانه و هر محتوای رسانه‌ای برای رشد مخاطب مناسب است

۲- راه درست برخورد با کنجکاوی نوجوان چیست؟
الف) اعطای آزادی عمل برای ارضای کنجکاوی
ب) مقابله با کنجکاوی نوجوان در مسائل مبتلابه
ج) توجه خاص به کنجکاوی‌های نوجوان و مدیریت ارضای آن
د) ارضای کنجکاوی با تبدیل آن به میل و نیاز

۳- در مورد نیازهای انسان، کدام‌یک از حالت‌های زیر امکان تحقق ندارد؟
الف) پاسخ حقیقی به نیاز حقیقی
ب) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
ج) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
د) پاسخ کاذب به نیاز کاذب

۴- در پاسخ به درخواست‌های فرزندان برای تهیه ابزارها یا دسترسی به محتواهای رسانه‌ای چه راهبردی باید در پیش گرفت؟
الف) تفکیک نیاز حقیقی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به نیازهای حقیقی
ب) تفکیک میل واقعی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به میل واقعی
ج) تفکیک میل واقعی از کنجکاوی و پاسخ کامل به میل واقعی
د) تفکیک کنجکاوی از نیاز کاذب و پاسخ کامل به کنجکاوی

۵- عدم پاسخ صحیح به کدام سؤال منجر به «اعتیاد رسانه‌ای» می‌شود؟
الف) چه شکلی؟
ب) چه مقدار؟
ج) چه مبلغی؟
د) چه جایی؟

۶- اصلی‌ترین آسیب ناشی از عدم توجه به سؤال «چه وقتی؟» کدام است؟
الف) کاهش تمرکز
ب) افزایش وزن
ج) بی‌اشتهایی
د) تجاوز به حریم خصوصی
 
۷- اصلی‌ترین مکان برای تنظیم مقررات ویژه‌ی دسترسی به رسانه‌ها کدام‌ها هستند؟
الف) خانه، خیابان، خانواده، مدرسه
ب) خلوت، خانه، جمع، جامعه
ج) خلوت، خیابان، مدرسه، مهمانی
د) خانه، مدرسه، اداره، مسجد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی