امروز افتخار داشتم تا در یازدهمین رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق به عنوان یکی از هشت سخنران اصلی به صحبت بپردازم. موضوعی که از میان سرفصلهای پیشنهادی من در طول دو ماه رفت و برگشت با مربیان عزیز سخنرانی در چهارسوق نهایی شد «از سواد رسانهای تا تربیت رسانهای» بود. متنی که بعد از چهار بار ویرایش در ۱۶۰۰ کلمه آماده شد و من در کمتر از سیزده دقیقه آن را اجرا کردم. تجربهای عجیب و بهیادماندنی از همکاری با یک گروه واقعاً حرفهای و مهربان که بدون چشمداشت و مخلصانه برای ارتقای تعلیم و تربیت ایران تلاش میکنند.
لازم است تا همینجا از همهی بزرگوارانی که در تهیه و تدارک این برنامه مشارکت داشتهاند یاد کنم و به طور خاص از برادرانم آقایان دکتر محمد آزین، سعید یغموری و محمدجواد فروزاننژاد که برای آمادهسازی سخنرانی من زحمات بسیاری کشیدند تشکر کنم.
البته از آنجایی که حق انتشار محتوای سخنرانیهای چهارسوق برای برگزارکنندگان آن محفوظ است فعلاً از انتشار عمومی محتوای جلسه در اینجا معذورم و به همین یک تصویر کلیدی و توضیح ذیل آن اکتفا میکنم:
اینطور که من فهمیدم موضوع سواد رسانه ای «رسانه» است: تحلیل، ارزیابی و رمزگشایی از زیر و زبر رسانهها.
اما در تمام این سالها من در جایگاه یک معلم با «تربیت» سر و کار داشتهام و مسألهی من «انسان» بوده است.
وقتی مسأله مرکزی ما «انسان» شد، طبیعتاً باید از نیازها و انگیزهها شروع کنیم و اتفاقاً همین جا خلاء «خواستن» در سواد رسانهای خودش را نشان میدهد: ما چه چیزهایی را میخواهیم و چرا آن چیزها را میخواهیم؟
من بدون این که بدانم سالها در کار «تربیت رسانهای» بودم و تلخی ماجرا اینجاست که «سواد رسانهای» مرا از مقصدم دورتر کرده بود.
پ.ن:
+ ایده اصلی این سخنرانی را بیش از یکسال پیش در این جلسه مطرح کرده بودم که فیلم بخشی از آن هم در این نشانی قابل مشاهده است.
++ فیلم این سخنرانی در مرداد ماه ۹۸ توسط دبیرخانه چهارسوق منتشر شد که میتوانید اینجا آن را مشاهده کنید.
+++ متن کامل این سخنرانی را -بعد از انتشار فیلم آن- در این صفحه قرار دادم.
برگرفته شده از azsarnevesht.ir