از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
این جا چیزی نوشته بودم که جهت عمل به احتیاط مستحب برداشته‌ام.
اما پی‌نوشته‌ها و نظرات دوستان هنوز خواندنی است.
پ.ن. آفاقی:
*
یَا أَیُّهَا النَّاسُ
اتَّقُوا رَبَّکُمْ
إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ  (حج-1)

*
 هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ
وَزُلْزِلُوا زِلْزَالا شَدِیدًا (احزاب-11)
*
أمْ حَسِبْتُمْ أنْ تَدْخُلُوا الجَنَّةَ
وَلَمَّا یَأتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ
مَسَّتْهُمُ البأساءُ والضَّرَّاءُ
وَزُلْزِلُوا
حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ
مَتَى نَصْرُ اللَّهِ
ألا إنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ (بقره-214)
*
قُل
لَن یُصِیبَنَا إِلَّا مَاکَتَبَ اللّهُ لَنَا
هُوَ مَوْلاَنَا
وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (توبه-51)

پ.ن انفسی:
*
اگر از نوشتنِ این ذکرِ مختصر هر آینه ثوابی قرار است نصیب نویسنده گردد، تاماً و تماماً تقدیم می‌گردد به روح پرفتوحِ حیببِ صدیق و وفیِ شفیق، «شیخ صادق گرامی» که آتش این واقعه را در آن شبِ خاطره‌انگیز به جانمان افکند.
*
و حالا که بحث آن شبِ خاطره‌انگیز شد بگویم که پی‌نوشت‌های آفاقی فوق هم مرحمتی «امیرحسین‌خان میزبان» است از آن شب تا امروز.
*
در بازسازی ذهنی داستان عیداضحی همواره خود را به جای حضرت خلیل گذاشته‌ایم و عزیزترینانمان را قربانی کرده‌ایم؛ و هیچ نشده به این بیاندیشیم که شاید نقش ما در این داستان نقش ذبیح باشد. ذبیحی که باید برود تا آیندگان بیایند و بمانند و خوش باشند. از حالا به اسماعیل فکر کن برادر!
*
گزاره‌هایی که نوشتم گمانه‌زنیِ جدی و قریب به واقعیتی است برای تعجیل در فرج. یک آینده‌پژوهی سیاه که سر از سپیدی در خواهد آورد؛ ان‌شاءالله.
لذا بی‌خود و بی‌جهت به وقایع اخیر و آقا بهجت و 2012 و نوستراداموس و ... ربطش ندهید؛ لطفاً.
*
تو چه می‌کنی ای دل؟ می‌مانی یا می‌روی؟

پ.ن بعد از انتشار:
*
هدف من از این نوشته واقعاً دمیدن روح امید است در کالبد جسم بی‌روح زمانه.
شاید باید جایی تصریح می‌کردم که به نظر من بقای جمهوری اسلامی رابطه‌ی تام و تمامی با حفظ وضعیت موجود کشور ایران ندارد. کما این که حضور معنوی اباعبدالله الحسین در جان ایرانیان ارتباط تنگاتنگی با سلسله‌های پادشاهی و تمامیت ارضی‌مان نداشته و ندارد.
در ثانی اگر قرار است وضع بهتری پیش بیاید چرا نباید وضع موجود به هم بریزد؟
البته خدا سایه‌ی شما را از سر ما کم نکند و ایضاً ان‌شاءالله!
*
بخش نظرات را از دست ندهید. خیلی اتفاقات خوبی آن پایین دارد می‌افتد!

نظرات برخی از دوستان:
*
سیدمحمدعلی گفت:
سلامی تلخ!
 عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ عَنْبَسَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
 مَنْ تَخَوَّفَ بَلَاءً یُصِیبُهُ فَتَقَدَّمَ فِیهِ بِالدُّعَاءِ لَمْ یُرِهِ اللَّهُ ذَلِکَ الْبَلَاءَ أَبَداً
این حدیث را شبی حضرت مستطاب شیخ گرام برایمان زد و در ادامه فرمودند که آغازی باشد برای بازسازی و امیدبخشی...
حسین عزیز
فعلا که نفسی می آید و میرود
با کمال تاسف باید این نکته و حقیقت حقیقتا تلخ را متذکر شوم که مطلب شما بیشتر بازدارنده است تا امید بخش! مسکن است تا محرک!
عمر دست اوست
مگر شما از دو دقیقه بعد خود خبر داری؟ ولی در عین حال امید نیز داری ! به فعالیت روزمره خود "در جهت پیش برد آرمان ها" ادامه میدهی.
فکر نمیکنی با این یادداشت مخاطبت را از هر چه ایمان و امید و آرزوست ناامید میکنی؟ مگر دشمن جز ناامیدی و القای یاس را میخواهد؟
ایام محرم است ... صدای زنگ کاروان میرسد و رحیل ما نزدیک است...
اینگونه قرار است خود را برای رحیل آماده کنیم!!؟
راه تو خون میطلبد  مرد کیست؟ لبک یا حسین
 دهه محرم سبب شور و جنبشی در مومنین و محبین است
"ان لقتل حسین بن علی علیه السلام حرار فی قلوب المومنین"
به نظرت این یادداشت جنابعالی در آستانه عزای سید و سالار شهیدان موجب سردی این حرارت نمی شود؟
به عنوان یک کارشناس خرده پای تازه کار عاجزانه از جنابعالی خواهشمندم هر چه سریع تر در جهت اصلاح مطلب فوق اقدام نمایی
راوی فضایی است عمومی
اقتضائات خاص خود را نیز دارد و ظرفیت هایی برای انتقال پیام
اگر بیش از ظرفش در آن بریزی کارکرد خود را از دست میدهد...!
در آخر:
مگر صحبت های ولی امر مسلمین جهان در جمع طلاب را نشنیدی:
"بدانید جوانان عزیز! طلاب عزیز! فضلاى جوان! بدانید که این آیه‌ى مبارکه: «فامّا الزّبد فیذهب جفاء و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فى الارض»، امروز مصداق تام و تمامى در زمان شما دارد و این را شما خواهید دید. به فضل الهى خواهید دید که «و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فى الارض»، این بناى استوار که هندسه‌ى آن الهى است، بناى آن هم با دست یک مرد الهى است، بقاء آن هم با اراده‌ى این ملت عظیم و با ایمان این ملت عظیم است، استوار خواهد ماند و ان‌شاءاللَّه این درخت روزبه‌روز ریشه‌دارتر خواهد شد و خواهید دید که این مخالفان، این کسانى که با این بنا، با این حق و حقیقت مخالفت میکنند، «فیذهب جفاء»؛ اینها در مقابل چشم شما ان‌شاءاللَّه نابود خواهند بود."
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
*
بعد از او امیرحسین گفت:

سلام. اول یه پیش بینی:
شبکه جهانی زرد دات کام در گزارشی از وجود وبلاگی با نام راوی خبرداد که چند ماه قبل از این پیش بینی و گزارشی از این واقعه هولناک ارائه کرده بود. با توجه به اینکه سرور این سایت هم اکنون به دلیل کثرت فراوان مراجعان پکیده است و به حالت بعد از انتخابات درآمده جست و جو برای یافتن عوامل آن توسط نیروهای امنیتی رژیم! و هم چنین دستگاه های اطلاعاتی خارجی و حتی صادق فوق الذکر هم چنان ادامه دارد. گفته می شود از سرنوشت یکی از عوامل سایت و صادق اطلاعی در دست نیست ولی از قرار اطلاع مطلعین محلی! نگارنده از مدتی قبل در یکی از شهرهای اطراف سکنی گزیده که این خود ولع جست و جوگران را مزید گشته است! گزارش فرت
به نظر بنده اگر تشکری لازم نباشد, اعتراض که محلی ندارد. بحث امید و آینده و... سر جای خود ولی خوانندگان این سطور آنقدر نخبه هستند که با جملاتی مشکلات ناامیدی بر آنان مترتب باشد (البته این جملات بیشتر برای سید علی عزیزم بود که با تلفن و هیجان خود مرا واداشت به خواندن این متن و پس از آن هم شکایت و جمله آخر نیز مراجعه شود به پناهیان دانشگاه امام صادق شب دوم که او حضور داشت و غایبین هم بنده در خدمتم جهت توضیح مکمل!)
بنده پس از آن شب رویایی فقط با نزدیک ترین دوستم جرات مطرح کردن داشتم که به چشمان خود تاثیر مثبت را دیدم و دریغ از اندکی تاثیر منفی و این دلیلی نداشت جز بینش و بصیرت او. و البته اکثر دوستان نیز از رفتار او متعجب و جویای علت و من در شگفت از تاثیر یک دوست. و البته با علم به اینکه مقلب القلوب دیگری است و اگر در ما تاثیری نکرده جز از طریق دعای شب و توسل تاثیری پدید نمی آید (به ادبیات علامه جوادی آملی خوانده شود!) بالاخره باید قبول کرد که نقش عنصر مرگ در زندگی ما آنقدر کم است که نمی دانیم چرا گفته اند کفی بالموت واعظا! و به قول همون دوست چه تضمینی است تا آن زمان؟! پس روشن می شود معنای کلام آن صدیق مصدق که: صل صلاه مودع
و معناهای بسیار دیگر که در ذهنم هست و به امید دم و شب دیگری که آن جمع دور هم باشیم و این بار آسیب شناسی کنیم تفکرات خود را پس از آن شب در محیطی دورتر از هیجان.
در عمومی سازی این سطور خود جناب حسین مختار است تنها درخواست من به عنوان مولف رسیدن به گوش سیدمحمدعلی بزرگوار است.
من این حروف نوشتم چنان که غیر نداند/ تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی.
و لا حول و لا قوه الا بالله
*
سیدمحمدعلی جواب داد:

سلامی دوباره
از همه تشکر میکنم!!!
اولا با فرض اینکه مخاطبان این وبلاگ تماما افراد فرهیخته و بابصیرتی باشند ذکر این نکته(نزدیکی مرگی اینچنین برای خود و بقیه) بسیار بسیار اثر بخش در پیش برد خط سیر آدمی در مسیر تقوا است. ولی باید این نکته را در نظر گرفت که اینجا فضایی است کاملا عمومی
بنابر این چه تضمینی وجود دارد که همه افراد مخاطب از حیث سطح فکری آن گونه باشند که مورد پسند ماست و اگر تنها یک نفر با خواندن این مطلب از ادامه این زندگی زیبا ناامید گردد مسئولش کیست؟
ضمنا قطعا و قطعا تاثیری که صحبت رودررو آن هم با نفسی گرم به طوری که گرمای این نفس یخ قلبمان را ذوب کند کجا و این کجا؟ امیرحسین عزیز!!
ثانیا آن شب خیلی هم رویایی نبود زیرا ما اثرات منفیش را داریم میبینیم ! (این جمله به هیچ وجه نافی اثرات مثبتش نیست البته!!)
البته یاد مرگ بسیار خوب است و ما هم به عنوان میهمان منتظر دعوت امیرحسین عزیز هستیم
و در آخر جمله ای خطاب به همه به نقل از عالمی بزرگوار:
"گناه نکنید تا بلا نیاید"
رسول اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
اذا کثر الزنا کثرت الزلازل
بنابراین مخاطبین مجرد هر چه سریع تر به فکر ازدواج بیفتند و دیگران را نیز تشویق به انجام این سنت الهی بنمایند
ما از فردای خود با خبر نیستیم. از کجا معلوم خود من و شما عامل محرکی برای نزول این بلا نباشیم؟
بنابراین گناه نکنیم و دیگران را نیز دعوت به ترک گناه کنیم.
اللهم الرزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه...
شب سوم محرم الحرام است
دعا کنیم...
*
آخر از همه محمدصادق نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
«قال یا قوم لم تستعجلون بالسیئه قبل الحسنه؛ لولا تستغفرون الله لعلکم ترحمون»
معنای استعجال به سیئه قبل از حسنه این است که قبل از رحمت الهی که سببش ایمان و استغفار است به درخواست عذاب مبادرت کنند. (ترجمه تفسیر شریف المیزان، ذیل آیه 46 سوره مبارکه نمل)
سلام، و تقدیم برترین تحیات
شاید از چنین شروعی استغراب کرده و بیانگارید که پیام مترقی کلامتان را درنیافته باشم. اما غرض از این تعلیق، بیان نکته ای بس شایان است.
گویند، یار زندان یوسف-علی نبینا و آله و علیه السلام- که انجام کارش، چوبه دار شد و کاسه سرش، خوراک پرندگان؛ از بن، چونان خوابی ندیده بود و فقط برای آزمودن یوسف، از خود داستانی بافت.
پس از شنیدن تأویل مفتریات خویش، دیر شده بود که از آنچه بافته اعراض کند؛ او ناخواسته با چند واژه، آینده ی خویش را رقم زد...
پر بیراه نیست که چنین روایتی از داستان تأویل خواب یوسف، صحیح باشد. چه آنکه ما بی شمار، به تجربه یافته ایم که واژه ها در حیات ما تصرف می کنند و اصلا، مجرای تحقق آینده هر بشری، همین واژه هایی هستند که بر زبان می آورد. چند نمونه، برای تقریب و تطبیق مقصود:
اگر واژه ها را از زندگی بشر بگیریم، نسل انسان حلال زاده منقرض می شود. چون فقط با واژه هاست که دو حرام، بر یکدیگر حلال می شود.  و نیز اگر واژه ها را از زندگی بشر حذف کنیم، نسل حلال خورها از بین می رود. چون انسان برای رفع احتیاجات بی شمار خود، ناچار به تصرف در اموال دیگران است و این شایسته نیست مگر از مجرای واژه ها. این واژه ها هستند که او را مالک عین و یا منفعت اموال دیگران می کنند.
اگر احکامی همچون نذر و عهد و یمین و ظهار و وقف و هبه و مانند آن را نگاهی بیافکنیم، عمق فعل و انفعالاتی که واژه ها در زندگی روزمره ی ما می توانند به وجود بیاورند را به خوبی می فهمیم. اصلا چرا راه دور برویم؟ دعا، مصداق اتمّ تصرف واژه ها در زندگی تکوینی و تشریعی بشر است.
این همه را گفتم که گفته باشم، واژه ها را خنثی نپنداریم. به ویژه آنگاه که کلمات خویش را به «جزمیت» و «حتمیت» آغشته می کنیم. به یاد بیاوریم که نزد عرب، حکایت از سخت ترین اسلوب های جزمیت، به صیغه ماضی ممکن می باشد. اسلوبی که حسین عزیز در «انشاء اخبار» خود، بدان ملتزم بوده.
مطول خود را با چند نکته و یک خواهش پایان می دهم:
1. متکلم هر چند که ژورنالیست متبحری باشد –که انصافا هم هست-، نهایتا «دلالت معنایی» واژه ها را مسخر اهداف خود می سازد. «بار معنایی» کلمات، گستاخ تر از آنند که در کالبد اغراض نویسنده محدود شوند. خاصه آنکه چنین واژه هایی، محفوف به قرائن بی شمار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مانند آن باشند.
2. خطیب امشب بزم عاشوراییمان، یادمان داد که صلاح امر خویش را به خدا واگذاریم. شقی ترین موجود عالم، یعنی ابلیس، به استجابت دعایش «شیطان» شد. «قال رب انظرنی...»
بهتر نیست برای مولای حکیم خویش در اصلاح امورمان، نسخه ای نپیچیم؟
3. به آیه ابتدایی که اشاره کردم، مراجعت می کنم. این نوشته الکترونیکی، مصداق تام استعجال بالسیئه است. هرچند مراد حسین عزیز، از آنچه نگاشته، فرسنگ ها دورتر از اثر ناگزیری است که واژه هایش می گذارند.
4. امیدوارم حبیب بی بدیلم، همچون حسنات نگاشته خویش، عقوبات عمل خود را تقدیممان نکرده باشد. هر چند، «صادق» در عاقبت آنچه به جان خود و دوستانش افکنده، به هر حال سهیم است.
***
اما خواهشم از حسین بزرگوار، که بی ادبی برادر کوچکتر خود را در آختن شمشیر جسارتها، بی شک خواهد بخشید، آن است که این نوشته را از «راوی» بردارد!
اگر ادله صریح و بعضا کنایی تعلیق حقیر در متقاعد شدن شما، کافی نیست؛ باید چاره ای دیگر بیاندیشم.
و العاقبة للمتقین

*
در این رابطه‌، نوشته ی دیگری از راوی را هم بخوانید: ناگزیرها

zelzele2.jpg
  • ۸۸/۰۹/۲۷
  • حسین غفاری

زلزله

راوی نوشت

گفتگوها (۱۱)

اولا ایشالا که هیچوقت این اخبار مخابره نشود
دوما ربط آن را به ظهور نفهمیدم
سوما معمولا در این شرایط سپاه بیشتر وارد می شود نه ارتش
چهارما ظاهرا در بعضی خبرها ردپای هالیوود هم دیده می شود!
پنجما شلوغ شدن مشهد را هم نفهمیدیم!
راستی سلام!
عجب!!!!!!!!!!!!!!!
  • سید محمدعلی
  • سلامی تلخ!
    عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنِ
    ابْنِ سِنَانٍ عَنْ عَنْبَسَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ
    مَنْ تَخَوَّفَ بَلَاءً یُصِیبُهُ فَتَقَدَّمَ فِیهِ بِالدُّعَاءِ لَمْ یُرِهِ اللَّهُ ذَلِکَ الْبَلَاءَ أَبَداً
    این حدیث را شبی حضرت مستطاب شیخ گرام برایمان زد و در ادامه فرمودند که آغازی باشد برای بازسازی و امیدبخشی...
    حسین عزیز
    فعلا که نفسی می آید و میرود
    با کمال تاسف باید این نکته و حقیقت حقیقتا تلخ را متذکر شوم که مطلب شما بیشتر بازدارنده است تا امید بخش!
    مسکن است تا محرک!
    عمر دست اوست
    مگر شما از دو دقیقه بعد خود خبر داری؟
    ولی در عین حال امید نیز داری !
    به فعالیت روزمره خود "در جهت پیش برد آرمان ها" ادامه میدهی.
    فکر نمیکنی با این یادداشت مخاطبت را از هر چه ایمان و امید و آرزوست ناامید میکنی؟
    مگر دشمن جز ناامیدی و القای یاس را میخواهد؟
    ایام محرم است ...
    صدای زنگ کاروان میرسد
    و رحیل ما نزدیک است...
    اینگونه قرار است خود را برای رحیل آماده کنیم!!؟
    راه تو خون میطلبد
    مرد کیست؟
    لبک یا حسین
    دهه محرم سبب شور و جنبشی در مومنین و محبین است
    "ان لقتل حسین بن علی علیه السلام حرار فی قلوب المومنین"
    به نظرت این یادداشت جنابعالی در آستانه عزای سید و سالار شهیدان موجب سردی این حرارت نمی شود؟
    به عنوان یک کارشناس خرده پای تازه کار عاجزانه از جنابعالی خواهشمندم هر چه سریع تر در جهت اصلاح مطلب فوق اقدام نمایی
    راوی فضایی است عمومی
    اقتضائات خاص خود را نیز دارد و ظرفیت هایی برای انتقال پیام
    اگر بیش از ظرفش در آن بریزی کارکرد خود را از دست میدهد...!
    در آخر:
    مگر صحبت های ولی امر مسلمین جهان در جمع طلاب را نشنیدی:
    "بدانید جوانان عزیز! طلاب عزیز! فضلاى جوان! بدانید که این آیه‌ى مبارکه: «فامّا الزّبد فیذهب جفاء و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فى الارض»، امروز مصداق تام و تمامى در زمان شما دارد و این را شما خواهید دید. به فضل الهى خواهید دید که «و امّا ما ینفع النّاس فیمکث فى الارض»، این بناى استوار که هندسه‌ى آن الهى است، بناى آن هم با دست یک مرد الهى است، بقاء آن هم با اراده‌ى این ملت عظیم و با ایمان این ملت عظیم است، استوار خواهد ماند و ان‌شاءاللَّه این درخت روزبه‌روز ریشه‌دارتر خواهد شد و خواهید دید که این مخالفان، این کسانى که با این بنا، با این حق و حقیقت مخالفت میکنند، «فیذهب جفاء»؛ اینها در مقابل چشم شما ان‌شاءاللَّه نابود خواهند بود."
    "و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین"
  • امیرحسین میزبان!
  • سلام. اول یه پیش بینی: شبکه جهانی زرد دات کام در گزارشی از وجود وبلاگی با نام راوی خبرداد که چند ماه قبل از این پیش بینی و گزارشی از این واقعه هولناک ارائه کرده بود. با توجه به اینکه سرور این سایت هم اکنون به دلیل کثرت فراوان مراجعان پکیده است و به حالت بعد از انتخابات درآمده جست و جو برای یافتن عوامل آن توسط نیروهای امنیتی رژیم! و هم چنین دستگاه های اطلاعاتی خارجی و حتی صادق فوق الذکر هم چنان ادامه دارد. گفته می شود از سرنوشت یکی از عوامل سایت و صادق اطلاعی در دست نیست ولی از قرار اطلاع مطلعین محلی! نگارنده از مدتی قبل در یکی از شهرهای اطراف سکنی گزیده که این خود ولع جست و جوگران را مزید گشته است! گزارش فرت!
    و اما بعد ترجیح میدم جدی تر ها رو تو نظر بعد بنویسم که خوانندگان احتمالی بعدی اذیت نشوند از طول نظر و خرابی سیستم وبلاگ که اینتر سر خط ندارد!
  • امیرحسین میزبان! ادامه!
  • سلام مجدد. به نظر بنده اگر تشکری لازم نباشد, اعتراض که محلی ندارد. بحث امید و آینده و... سر جای خود ولی خوانندگان این سطور آنقدر نخبه هستند که با جملاتی مشکلات ناامیدی بر آنان مترتب باشد (البته این جملات بیشتر برای سید علی عزیزم بود که با تلفن و هیجان خود مرا واداشت به خواندن این متن و پس از آن هم شکایت و جمله آخر نیز مراجعه شود به پناهیان دانشگاه امام صادق شب دوم که او حضور داشت و غایبین هم بنده در خدمتم جهت توضیح مکمل!)
    بنده پس از آن شب رویایی فقط با نزدیک ترین دوستم جرات مطرح کردن داشتم که به چشمان خود تاثیر مثبت را دیدم و دریغ از اندکی تاثیر منفی و این دلیلی نداشت جز بینش و بصیرت او. و البته اکثر دوستان نیز از رفتار او متعجب و جویای علت و من در شگفت از تاثیر یک دوست. و البته با علم به اینکه مقلب القلوب دیگری است و اگر در ما تاثیری نکرده جز از طریق دعای شب و توسل تاثیری پدید نمی آید (به ادبیات علامه جوادی آملی خوانده شود!) بالاخره باید قبول کرد که نقش عنصر مرگ در زندگی ما آنقدر کم است که نمی دانیم چرا گفته اند کفی بالموت واعظا! و به قول همون دوست چه تضمینی است تا آن زمان؟! پس روشن می شود معنای کلام آن صدیق مصدق که: صل صلاه مودع.
    و معناهای بسیار دیگر که در ذهنم هست و به امید دم و شب دیگری که آن جمع دور هم باشیم و این بار آسیب شناسی کنیم تفکرات خود را پس از آن شب در محیطی دورتر از هیجان.
    در عمومی سازی این سطور خود جناب حسین مختار است تنها درخواست من به عنوان مولف رسیدن به گوش سیدمحمدعلی بزرگوار است. من این حروف نوشتم چنان که غیر نداند/ تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی. و لا حول و لا قوه الا "بالله"
  • سید محمدعلی
  • سلامی دوباره
    از همه تشکر میکنم!!!
    اولا با فرض اینکه مخاطبان این وبلاگ تماما افراد فرهیخته و بابصیرتی باشند ذکر این نکته(نزدیکی مرگی اینچنین برای خود و بقیه) بسیار بسیار اثر بخش در پیش برد خط سیر آدمی در مسیر تقوا است
    ولی باید این نکته را در نظر گرفت که اینجا فضایی است کاملا عمومی
    بنابر این چه تضمینی وجود دارد که همه افراد مخاطب از حیث سطح فکری آن گونه باشند که مورد پسند ماست
    و اگر تنها یک نفر با خواندن این مطلب از ادامه این زندگی زیبا ناامید گردد مسئولش کیست؟
    ضمنا قطعا و قطعا تاثیری که صحبت رودررو آن هم با نفسی گرم به طوری که گرمای این نفس یخ قلبمان را ذوب کند کجا و این کجا؟ امیرحسین عزیز!!
    ثانیا آن شب خیلی هم رویایی نبود زیرا ما اثرات منفیش را داریم میبینیم !(این جمله به هیچ وجه نافی اثرات مثبتش نیست البته!!)
    البته یاد مرگ بسیار خوب است و ما هم به عنوان میهمان منتظر دعوت امیرحسین عزیز هستیم
    و در آخر جمله ای خطاب به همه به نقل از عالمی بزرگوار:
    "گناه نکنید تا بلا نیاید"
    رسول اعظم صلی الله علیه و آله میفرمایند:
    اذا کثر الزنا کثرت الزلازل
    بنابراین مخاطبین مجرد هر چه سریع تر به فکر ازدواج بیفتند و دیگران را نیز تشویق به انجام این سنت الهی بنمایند
    ما از فردای خود با خبر نیستیم
    از کجا معلوم خود من و شما عامل محرکی برای نزول این بلا نباشیم!!!
    بنابراین
    گناه نکنیم
    و دیگران را نیز دعوت به ترک گناه کنیم.
    اللهم الرزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه...
    شب سوم محرم الحرام است
    دعا کنیم...
    میخواستم بگم تا حدی با نظر آقای سید محمد علی موافقم,خواننده های این نوشته ها ممکنه از هر سن و با هر دانش و علمی باشن. در نتیجه ما باید نگاه کنیم ببینیم این مطلبی که مینویسیم چه تاثیری روی مخاطبمون داره و آیا اون تاثیری که ما میخواهیم رو روی مخاطبمون می ذاره یا نه.
    هدف شما ممکنه واقعا خوب باشه ولی برداشتی که ازش میشه مهمه.
    من به شخصه بعد از خوندن این مطلب یه ذره گیج و سردرگم شدم, حتی میشه گفت ترسیدم ولی از زندگی ناامید نشدم بلکه سعی میکنم زندگیم رو بهتر کنم تا حتی اگه در این شرایط (که بعید نیست هر لحظه پیش بیاد)از دنیا رفتم, از خودم راضی باشم.
    کسی رو هم دیدم که از این نوشته برداشت کاملا سیاسی کرد.بالاخره برداشت ها متفاوته دیگه!!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    «قال یا قوم لم تستعجلون بالسیئة قبل الحسنة؛ لولا تستغفرون الله لعلکم ترحمون»
    معنای استعجال به سیئه قبل از حسنه این است که قبل از رحمت الهی که سببش ایمان و استغفار است به درخواست عذاب مبادرت کنند. (ترجمه تفسیر شریف المیزان، ذیل آیه 46 سوره مبارکه نمل)
    سلام، و تقدیم برترین تحیات
    شاید از چنین شروعی استغراب کرده و بیانگارید که پیام مترقی کلامتان را درنیافته باشم. اما غرض از این تعلیق، بیان نکته ای بس شایان است.
    گویند، یار زندان یوسف-علی نبینا و آله و علیه السلام- که انجام کارش، چوبه دار شد و کاسه سرش، خوراک پرندگان؛ از بن، چونان خوابی ندیده بود و فقط برای آزمودن یوسف، از خود داستانی بافت.
    پس از شنیدن تأویل مفتریات خویش، دیر شده بود که از آنچه بافته اعراض کند؛ او ناخواسته با چند واژه، آینده ی خویش را رقم زد...
    پر بیراه نیست که چنین روایتی از داستان تأویل خواب یوسف، صحیح باشد. چه آنکه ما بی شمار، به تجربه یافته ایم که واژه ها در حیات ما تصرف می کنند و اصلا، مجرای تحقق آینده هر بشری، همین واژه هایی هستند که بر زبان می آورد. چند نمونه، برای تقریب و تطبیق مقصود:
    اگر واژه ها را از زندگی بشر بگیریم، نسل انسان حلال زاده منقرض می شود. چون فقط با واژه هاست که دو حرام، بر یکدیگر حلال می شود. و نیز اگر واژه ها را از زندگی بشر حذف کنیم، نسل حلال خورها از بین می رود. چون انسان برای رفع احتیاجات بی شمار خود، ناچار به تصرف در اموال دیگران است و این شایسته نیست مگر از مجرای واژه ها. این واژه ها هستند که او را مالک عین و یا منفعت اموال دیگران می کنند.
    اگر احکامی همچون نذر و عهد و یمین و ظهار و وقف و هبه و مانند آن را نگاهی بیافکنیم، عمق فعل و انفعالاتی که واژه ها در زندگی روزمره ی ما می توانند به وجود بیاورند را به خوبی می فهمیم. اصلا چرا راه دور برویم؟ دعا، مصداق اتمّ تصرف واژه ها در زندگی تکوینی و تشریعی بشر است.
    این همه را گفتم که گفته باشم، واژه ها را خنثی نپنداریم. به ویژه آنگاه که کلمات خویش را به «جزمیت» و «حتمیت» آغشته می کنیم. به یاد بیاوریم که نزد عرب، حکایت از سخت ترین اسلوب های جزمیت، به صیغه ماضی ممکن می باشد. اسلوبی که حسین عزیز در «انشاء اخبار» خود، بدان ملتزم بوده.
    مطول خود را با چند نکته و یک خواهش پایان می دهم:
    1. متکلم هر چند که ژورنالیست متبحری باشد –که انصافا هم هست-، نهایتا «دلالت معنایی» واژه ها را مسخر اهداف خود می سازد. «بار معنایی» کلمات، گستاخ تر از آنند که در کالبد اغراض نویسنده محدود شوند. خاصه آنکه چنین واژه هایی، محفوف به قرائن بی شمار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مانند آن باشند.
    2. خطیب امشب بزم عاشوراییمان، یادمان داد که صلاح امر خویش را به خدا واگذاریم. شقی ترین موجود عالم، یعنی ابلیس، به استجابت دعایش «شیطان» شد. «قال رب انظرنی...»
    بهتر نیست برای مولای حکیم خویش در اصلاح امورمان، نسخه ای نپیچیم؟
    3. به آیه ابتدایی که اشاره کردم، مراجعت می کنم. این نوشته الکترونیکی، مصداق تام استعجال بالسیئه است. هرچند مراد حسین عزیز، از آنچه نگاشته، فرسنگ ها دورتر از اثر ناگزیری است که واژه هایش می گذارند.
    4. امیدوارم حبیب بی بدیلم، همچون حسنات نگاشته خویش، عقوبات عمل خود را تقدیممان نکرده باشد. هر چند، «صادق» در عاقبت آنچه به جان خود و دوستانش افکنده، به هر حال سهیم است.
    ***
    اما خواهشم از حسین بزرگوار، که بی ادبی برادر کوچکتر خود را در آختن شمشیر جسارتها، بی شک خواهد بخشید، آن است که این نوشته را از «راوی» بردارد!
    اگر ادله صریح و بعضا کنایی تعلیق حقیر در متقاعد شدن شما، کافی نیست؛ باید چاره ای دیگر بیاندیشم.
    و العاقبة للمتقین
    بسم ذی السلام
    حقش است که مثل استاد نویسندگی ام مو به مو ایرادها و نواقص متنتان را بگیرم .اما حیف که زیره به کرمان بردن است
    س ل ا م
    ما زیر آوار موندیم اگر سگ زنده یاب دارین بیارین. اگر ندارین سگ معمولی بیارین. اگر ندارین گربه ای, خرسی و ..... دارین بیارین اگر هم هیچ کدوم موجود نیست یه فاتحه برای ما بخونین.
    امضا : م ه ا ج ر ( مهاجر تکه تکه شده)
  • رضا مقدم
  • http://www.moghaddam.ir/nahan/?p=108

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی