از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

تجربه‌ی جدید تابستان ۹۹، ضبط یک برنامه تلویزیونی اینترنتی بود که در آن گفتگوی چالشی و دقیقی با نوجوانان در موضوع فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال داشتیم. این برنامه با نام «خط قرمز» به همت همکاران عزیزم در دبیرستان دوره اول صلحا و برای استفاده دانش‌اموزان و خانواده‌های محترم این مجتمع آموزشی تهیه و تولید شد و به درخواست من برای استفاده‌ی همگانی بر روی اینترنت نیز منتشر گردید.
انصافاً تجربه‌ی جالب و بسیار مفیدی برای من بود که امیدوارم مورد استفاده دانش‌آموزان، مدارس و والدین هم قرار بگیرد.

*

در قسمت اول این برنامه به سؤالات سه نفر از بچه‌ها با موضوعات تلفن همراه شخصی، بازی دیجیتال و فضای مجازی پاسخ دادم:

برنامه خط قرمز | قسمت اول | بخش اول

برنامه خط قرمز | قسمت اول | بخش دوم

در قسمت دوم این برنامه با سه نفر دیگر از بچه‌ها درباره تأثیرات فناوری در ارتباطات و زندگی و همچنین موضوع تفریحات رسانه‌ای گفتگو کردیم:

برنامه خط قرمز | قسمت دوم

در ابتدای قسمت سوم به طور مختصر به این سؤالات که از قسمت‌های قبلی باقی مانده بود، پاسخ دادم:

  • با چه ملاحظاتی در فضای مجازی با دوستانمان ارتباط بگیریم؟
  • در چه شرایطی میتوانیم برای تبلیغ اسلام و انقلاب از پلتفرم‌های خارجی استفاده کنیم؟
  • آیا تماشای فیلم و سریال‌های نابهنجار اینترنتی در صورت مطالعه نقد آنها بی‌خطر است؟

برنامه خط قرمز | قسمت اول | بخش اول

در آخرین بخش برنامه خط قرمز به جمع‌بندی مباحث قبلی در سرفصل‌های «مدیریت کردن رسانه‌ها در منزل»، «مدیریت‌پذیر کردن رسانه‌ها در منزل»، «کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از رسانه‌ها» و «طراحی زندگی آرمانی در عصر دیجیتال» پرداختم:

برنامه خط قرمز | قسمت سوم | بخش دوم



جا دارد از برادر عزیزم آقای «پوریا فیاض نکو» که بی‌ریا و مخلصانه، مقدمات تولید و پخش این برنامه را با دانش‌آموزان خوبشان فراهم کردند تشکر ویژه داشته باشم.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی