از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
برای دل نازک آرش می‌نویسم که در ینگه دنیا دلش به همین چند سطر خوش باشد.
خواسته بود که از تجربه‌ی یزد برایش بنویسم. به نظرش رفتن برای تحصیل به شهر و دیاری دیگر به عزم و اراده‌ی خویش و توقف چند ساله در آن‌جا چشیدنی‌های مشترکی دارد. ممکن است آن‌چه من از دست داده‌ام در انتظارش باشد و آن‌چه به دست آورده‌ام، در غفلت از کف‌ش برود. وعده داده بودم‌ش که از تجربه‌ی یزد بنویسم. هر چند که هزار وعده‌ی خوبان یکی وفا نکنند، اما من که از خوبان نیستم؛ لذا همین تأخیر چند ماهه هم جای عذرخواهی دارد!

مدت‌هاست که گوشه و کنار چیزهای پراکنده‌ای از کتاب هفت جلدی یزدم را خط خطی کرده ام و از زمان اقامت در قم، چنین وسوسه‌هایی زیاد به سراغم می‌آید که همه‌اش را یک‌جا بنویسم و منتشر کنم. به نظرم می‌رسد این تجربه‌های انبوه و فشرده‌ی اوایل دهه‌ی هشتاد، بسیار به کار جوانان اوایل دهه نود خواهد آمد. از این همه حرف نگفته اما، این نوبت به همین تکه پاره‌ها قناعت می‌کنم و می کوشم مستقیماً به این سوال پاسخ دهم که اگر ده سال پیش همین عقل امروزم را داشتم، در یزد چه می‌کردم؟
1. زندگی در شهر با مردم
باوجود همه‌ی جذابیت‌های زندگی در محیط خوابگاه و خانه‌های دانشجویی، دوست می‌داشتم که می‌شد در شهر و با مردم شهر زندگی می‌کردم. بعد از پایان چهارسال دانشگاه و در طی چند مأموریت کاری -برای آموزش و پرورش استان یزد- فهمیدم که متأسفانه تقریباً هیچ چیزی از واقعیات شهری که در آن می‌زیستم نمی‌دانم.
شهرک دانشگاهی که ما در آن زندگی می‌کردیم قدمتی ده ساله داشت و از فرهنگ و سنت اهالی شهر در آن نشان چندانی نبود. ترکیب جمعیتی شهرک با خانه‌های دو طبقه‌ای که اکثراً یک طبقه در رهن و اجاره ی دانشجویان داشتند، اصلاً تصویر درستی از یزد در ذهن آدم ایجاد نمی‌کرد. هر چند که می‌دانم اگر در شهر بودم هم باز به خاطر بافت قبیله ایِ جماعتِ یزدی راهی به اجتماعشان نمی‌یافتم، اما اقلاً می توانستم در آیین‌ها و برنامه‌های محلی‌شان شرکت کنم و درس‌های جدیدی بیاموزم.
از خاطرات عجیب و دل انگیز دوران دانشجویی من، یک شب حضور در مراسم یادبود سالانه‌ی شهیدی است در محله ی فهادان که هم از نظر معنوی و هم از نظر عاطفی بسیار قوی و ماندگار بود. کاش می‌شد که بیشتر باشد.
2. رفاقت جدی با دانشجویان بومی
دانشجوی مهاجر و دانشجوی بومی هر چند که در کلاس و محیط دانشگاه هدف و وظیفه یکسانی دارند، اما دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایشان چندان متفاوت است که در غیر ساعت دانشگاه کمتر به یاد هم می‌افتند و حالی از هم می‌پرسند. این یکی عمده مسأله اش شام و نهار و صبحانه ی خوابگاهی و رفت و آمد به وطن و تأمین مالی و دلتنگی برای خانواده و ... است و آن دیگری فرزند رشید خانواده که دانشجو شده و مستقل است و بار خانه را نصفه و نیمه به دوش می‌کشد و توانایی‌های جدید و شخصیت و اعتبار برتری در موقعیت سکونت قبلی خود یافته و ... خلاصه این دو جماعت مگر به اجبار امتحان یا -زبانم لال- مجالس بزم خوابگاهی (!) کم‌تر دور هم جمع می شوند.
به این‌ها اضافه کن اقلیت قدرتمند غیریزدی‌های دانشگاه را که اکثر فعالیت‌های دانشجویی-صنفی را قبضه کرده بودند و تشکل‌های باصفایی که ما هم قاطی‌شان بودیم و شبانه روزمان با گعده در اتاق دویست و هفده و پایگاه فرهنگی خوابگاه و منزل رفقا سپری می‌شد و آن قدر خوشی به زیر پوستمان می‌دوید که یادمان می‌رفت در کدام نقطه از جغرافیا و در کدام لحظه از تاریخ زندگی مان هستیم. چنان مشغولِ خودمان بودیم که یادمان می‌رفت نگاهی هم به اطراف بیاندازیم.
با این حال معدود رفاقت‌های یک به یکی که با بچه یزدی‌ها داشته‌ام تا امروز چنان پایدار و رهگشا بوده که آرزو می‌کنم دوباره فرصتی بیابم و این بار طرح محکمی برای دوستی با آن ها بریزم.
3. فرصت حضور در سایر دانشکده‌ها
دانشگاه فقط دانشکده‌ی خودمان نبود. این را دیر فهمیدم و وقتی هم فهمیدم عمل شایسته‌ای انجام ندادم. به خاطر اوقات بیکاری فراوانی که در دوره‌ی تبعید علمی پیش می‌آید، فرصت‌های بسیار خوبی برای حضور در فضای سایر دانشکده‌ها و احیاناً استماع آزاد جلسات بعضی اساتید خاص برایم فراهم بود که به قدر لازم بهره نگرفتم. اما هنوز هم خاطره‌ی همان چند جلسه قصاید سعدی استاد الهام‌بخش و کمی شیطنت در جلسات ژوژمان (!) دانشکده‌ی معماری برایم شفاف مانده است.
اگر دوباره به آن روزها برگردم این سرک کشیدن‌ها را منظم ادامه خواهم داد.
4. غفلت از نزدیک‌ترین فرصت ها
رفیق شفیق ما، حامد عزیز، که سه سال هم‌خانه بودیم و هم‌کاسه و هم‌نفس، از امتیاز یزدی بودنش بهره گرفت و در تمام سال‌های دانشگاه کنار دست پسرعمه‌ها «عینک‌سازی» کرد تا سال آخر حتی مغازه‌ی مستقلی توی شهرک باز کردند به اسم «عینک چشما»
منِ بی عقل نکردم به اندازه ی سه روز بروم و حداقل تماشایش کنم که در دکان «سیدکاظم رقم‌خوان» چطور عدسی می‌تراشد و فریم می‌فروشد تا دفعه‌ی آینده که خواستم برای چشمان خودم عینک بگیرم چیزی بیش از دیروزم بدانم.
این بی تدبیری‌ام را هرگز فراموش نمی‌کنم. فرصت آماده ای که از شدت دم‌دست بودن از دست دادم.
5. دست در حلقه‌ی زلف آن یار مهربان
جوانی است و کم خردی. وقتم را تلف می کردم و بهره نمی‌بردم از نعمت بزرگی که در دانشگاه به وفور یافت می‌شد و خوش خیال بودم که بیرون از دانشگاه هم به همین راحتی دست‌یافتنی است. همان چند جلسه‌ی مختصر اما برایم آن قدر لذت‌بخش بوده است که هزارباره آرزوی تکرارش را داشته باشم.
احتمالاً شما آن قدر متمدن هستید که فکر بد نکنید. کتابخانه ی مرکزی دانشگاه را می گویم. با مخزن باز و فراخی که در همه‌ی حوزه‌های مورد علاقه‌ی من به وفور کتاب داشت و آزاد بودم که چرخ بزنم و روی عطف هر کتابی که بخواهم انگشت بگذارم و غرق دنیایش بشوم: از شعر و رمان و ادبیات کلاسیک گرفته تا تاریخ و جغرافیا و معماری و هنر و قرآن و حدیت و تاریخ.
بخش ویژه‌ی کتابخانه‌ی شخصی مرحوم دکتر علی‌اکبر سیاسی که دستخط خودش کنار صفحات کتاب ها به یادگار از نیم‌قرن پیش باقی بود و کتاب‌های نایابی که ارزش تماشا داشت و محیط آرام و خلوت و آزاد برای خواندن و نوشتن و خواندن و نوشتن.
مرواریدهای خوبی از همان معدود دفعات شنا در اقیانوس‌ش صید کرده‌ام که هنوز ته جیبم مانده است.
از حسرت‌های یزدم، هدر رفتنِ فرصتِ در کتابخانه ی مرکزی بودن است و این، حسرتِ عمیقی است.
*
حتماً عناوین دیگری می‌توان به این فهرست افزود. اما از آن جا که نوشتن و انتشار همین هم خیلی طول کشیده‌است، ترجیح می‌دهم این مقدار را امضا کنم و روایت مابقی را به زمانی دیگر واگذارم.
شما به اندازه‌ی ذوق و تخیل‌تان می‌توانید این موارد را مشابه‌سازی کنید و با اوضاع و احوالِ جاری و ماضی‌تان تطبیق بدهید. بضاعتِ من همین بود.

yazd1.jpg

گفتگوها (۵)

جالب بود
همین که شما دانشجوی شهر دیگه ای بودید و الان گریه نمی کنید و اعتراض چندانی ندارید واقعا عالیه...
چون تو این دوران...
"احتمالاً شما آن قدر متمدن هستید که فکر بد نکنید" جمله ای که هربار می نویسید به نظرم به شعور خواننده توهین می کنید. گرچه نمک کلام است
  • 28 ساله از فرهیخته آباد سفلی-کوچه رضوان جنوبی4
  • هر وقت دلم هوایت می کند در گوگل می نویسم:"راوی پراکنده پندارهای یک پیامبر..."
    مستقیم مرا به پندارکده ات می آورد. "روایت امروز"ت اذن دخول زیارت یک آشنای شفیق است. بعدش به سراغ پایین نوشته ها می روم که "حسین غفاری" ها را از دیگران جدا کنم و با موس از هر کدامش نیشگونی بگیرم و خاطرات زردآلوییمان را زنده کنم...
    دیر به دیر می نویسی عزیز!
    گر باد فتنه هر دو جهان را به هم زند
    ما و چراغ چشم و ره انتظار دوست
    یا امام رضا
    سلام مجدد
    خوبید جناب غفاری؟
    خب یادم نمیاد یزد هیچ موقع باهم صحبتی کرده باشیم اما یه دوست مشترک داشتیم به نام آقای محمد علی بزرگ زاده. چندبار با ایشون دیده بودمتون
    من علی اعرابی هستم. نرم افزار می خوندم
    خوشحالم از دیدنتون در فضای وب
    موفق باشید:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی