از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، در یک پروژه کوچک شخصی، مشغول جمع‌آوری شواهد دم‌دستی درباره سطح فهم و ادراک عمومی نخبگان و مدیران جمهوری اسلامی (چپ و راست و وسط و بالا و پایین و قبلی و بعدی) نسبت به مقوله «حکمرانی سایبری» شدم. همان‌زمان برخی از این شواهد و مثال‌ها را با عنوان «همه با هم رد دادن!» در کانال بله ازسرنوشت هم منتشر می‌کردم.
جالب آن‌که انتشار تدریجی این شواهد منجر به دریافت تعداد بیشتری از چنین مثال‌هایی از مخاطبانم شد.
همچنین مجبور شدم دو جلسه‌ی طولانی سه ساعته با گروه‌هایی از شاگردان سابقم که از نوجوانان و جوانان انقلابی هستند برگزار کنم و به سؤالات جدی و هولناک آن‌ها، پاسخ‌هایی ساده بدهم!
حالا و صرفاً برای ثبت در تاریخ، این مجموعه کوچک را به طور عمومی منتشر می‌کنم.

یک
کانال تأیید شده خبر فوری در پیام‌رسان بله، با ۱۴۱ هزار مشترک، رسماً دعوت می‌کند که ضمن استفاده از وی‌پی‌ان در یوتیوب او را دنبال کنیم.
مشنگ‌های چرتکه بدست، نفهمیده‌اند که وقتی برای دو دلار درآمد شبهه‌ناک، به مرزشکنی و پلتفرم بیگانه رسمیت می‌دهی خودت را از اعتبار انداخته‌ای.
بوی کباب شنیده‌اند ظاهراً؛ نمی‌دانند که خر داغ می‌کنند.


دو
کانال رسمی تبیان، دستیار زندگی خانواده، در پیام‌رسان ایتا، با ۱۱ هزار مشترک، رسماً دعوت می‌کند که در کلاب هاوس درباره فلان و بهمان موضوع گفتگو کنیم.
تقبل الله حاج آقا!
ان‌شاءالله که علما و فضلا در سازمان تبلیغات اسلامی برای ضریب دادن، تبلیغ و تقویت این پلتفرم تازه به دوران رسیده و مشکوک آمریکایی حجت شرعی داشته باشند؛ یا لااقل درصدشان را از برادران سیم‌کش به دلار گرفته باشند.
(این هم پشت بلندگو)


سه
نمایندگی شهر مقدس قم «سازمان فضای مجازی سراج»، زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارگاه آموزشی کاملاً رایگان کلاب هاوس برگزار می‌کند.
برادرا یه کم جمع و جور تر بشینند که حاجی هم جا بشه.
فقط شب انتخابات که گوش خودتون و شبکه‌ی دعوت شده‌ی زنجیره‌ای‌تون رو گرفتند و به جرم پوشیدن لباس مقدس سپاه انداختند بیرون، یه کم با ما مهربون‌تر باشید. از دشمن قسم‌خورده‌تون که بدتر نیستیم.


چهار
به نقل از مجازیست، وزارت ارتباطات در نامه‌ای عتاب آمیز خطاب به اپراتورهای تأمین اینترنت، تهدید کرد که در صورت ایجاد اختلال در پلتفرم آمریکایی کلاب هاوس، با آن‌ها بر اساس ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی برخورد می‌کند.
مگر نمی‌دانستید؟
سیم‌کش‌ها خیلی روی سیم حساس هستند. پایتان را روی آن نگذارید!


پنج
پایگاه اطلاع رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران (dolat.ir)، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودش را چنین معرفی کرده است:

+ تلگرام (سامانه مجهول الهویه - مسدود برای کاربران ایرانی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران)
+ توییتر (سامانه آمریکایی - مسدود برای کاربران ایرانی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران)
+ اینستاگرام (سامانه آمریکایی - با سابقه خصومت شدید با محتوای ارزشی و انقلابی)

به نظرم مردم ایران اشتباهی در انتخابات آمریکا شرکت کرده‌اند که دولتشان چنین شجاعانه در حال حمایت از کسب و کارهای آمریکایی و چندملیتی است.
دفعه بعدی سعی کنید در انتخابات ایران شرکت کنید!


شش
بخش نو+جوان پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ضمن حضور رسمی در سامانه آمریکایی اینستاگرام، در ماه مبارک رمضان برای مخاطبان نوجوان خود مسابقه قرآنی برگزار می‌کند.
توجیه احتمالی برادران گرامی برای این اقدام، خالی نکردن عرصه از محتوای سالم و مفید برای نوجوانان است. به بیان دیگر بهتر است نوجوانی که در لغزشگاه گناه‌آلود اینستاگرام حضور دارد لابلای هر مزخرفی که مصرف می‌کند، محتوای پاک و نورانی هم مصرف کند تا آن‌که صرفاً به استفاده لهوی از اینستاگرام بپردازد.
این استدلال بسیار مشابه استدلال شیخ احمد کافی در پایه‌گذاری مهدیه تهران در راسته‌ی عرق‌فروشی‌ها و خانه‌های فساد در خ پهلوی سابق است.
با این تفاوت کوچک که بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی ایران سپری شده است.
به نظرم ضروری است که برادران نو+جوان به این سؤال پاسخ بدهند که در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر کدام انقلاب فعالیت می‌کنند؟ و پدرانشان چرا در انقلاب مشارکت کردند؟


هفت
خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، با همکاری مارک زاکربرگ، کمپانی فیس‌بوک و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا که هنوز مدیران جوان رسانه‌ای ما را در فهرست تحریم‌های تروریستی قرار نداده، سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی برگزار می‌کند.
موضوع این گفتگوها «نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی» است. (همین‌قدر تباه و مضحک)
از مشاور امور حقوقی-قضایی صدا و سیما تا رییس مجتمع آموزشی  بسیج صدا و سیما و مدیر شبکه کودک و مدیر عامل سفیرفیلم و معاون سینمایی حوزه هنری هم حضور دارند.
برادران ارزشی و انقلابی ما (با تفنگ و بدون تفنگ) هنوز متوجه نشده‌اند که نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی بخاطر همین شُل آمدن‌های مدیران جوان انقلابی شَل می‌زند.
خانه از پای‌بست ویران است برادران. خدا دولت جوان انقلابی را بخیر بگذراند. آمین.


هشت
خانه اخلاق‌پژوهان جوان سلسله گفتگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزه اخلاق در لایو اینستاگرام برگزار می‌کند.
سطح مباحث و اساتید از شبکه چهار و رادیو معارف هم بالاتر است!
.. وظایف اخلاقی خداوند در قرآن
.. اوصاف اخلاقی قرآن از دریچه فرا اخلاق
.. حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
.. رهیافت اخلاقی قرآن پژوهان از دریچه مبانی کلامی
.. و...
فقط متأسفانه اخلاق‌پژوهان جوان یادشان رفته موضوع نقش الگویی علما در حرکت اخلاقی جامعه و موضوع وظیفه اخلاقی علما در امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و مردمان را قبل از برگزاری جلسات مرور کنند.
خدا در هدایت خلق توفیقشان دهاد!


نه
آقای سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:
«بین اینستاگرام و توئیتر فرقی وجود ندارد، اگر محدودیتی وجود دارد، باید برداشته شود.»

صدای خنده‌ی مرغ‌های پخته از داخل قابلمه!
اگر هشت سال فعالیت بی‌وقفه‌ی دولت سایه به چنین خروجی منجر بشود؛ خدا هشت سال فعالیت در آفتابشان را بخیر کناد!
یعنی هیچ‌کس در آن ستاد جوان حزب‌اللهی نیست که بتواند فرق توییتر و اینستاگرام را به نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی توضیح بدهد؟
دولت سایه درباره حکمرانی پلتفرم چه نظری دارد؟
پس‌فردا که پشت فرمان مملکت نشستند چطور قرار است آب و صابون بیاوریم و دست و رویشان را برای این اظهارات ناپخته بشوییم؟


ده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ

#مهد_کودک_۱۴۰۰


یازده
به دلیل اشتباه رخ داده در خدمات شرکت آمریکایی توییتر، مواضع رسمی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را می‌توانید از سایر شرکت‌های آمریکایی پیگیری کنید.

پ.ن:
توییتر و تلگرام که فیلتره. به نظرتون بهتره برای اطلاع از مواضع رییس‌کل سابق بانک مرکزی، اینستاگرام نصب کنم یا فیلترشکن؟!


انتخابات بچه‌مدرسه‌ای‌ها
«نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز بخش عمده‌ای از واجدین شرایط رأی دهی بخصوص زنان و رأی اولی ها تصمیم نهایی خود را برای رأی دادن به نامزد مشخصی نگرفته‌اند. پیشنهاد مشخص خود را برای اقناع این قشر مطرح نمایید.»

پسربچه‌های پانزده‌ساله‌ای که امسال حق رأی هم ندارند، ابتدای خردادماه، یعنی قبل از شکل‌گیری آرایش فعلی نامزدهای انتخابات، به این سؤال قدیمی المپیاد سواد رسانه‌ای، در آزمون پایان سال تحصیلی کلاس ما پاسخ گفتند.
مرور برخی از پاسخ‌های دانش‌آموزان پایه دهم شاید برای شما که وضعیت این روزهای انتخابات را از نزدیک رصد می‌کنید شگفت‌انگیز باشد:
- وعده حضور زنان در کابینه دولت
- وعده بهترشدن کسب و کارهای زنانه
- عدالت اجتماعی و تساوی حقوق بانوان
- حضور کاندیدا یا همسرش در کمپین‌های بانوان و سر دادن شعار برابری حقوق مرد و زن
- وعده پشت سر گذاشتن حجاب اجباری که بزرگترین مانع برای زنان است
- وعده وام‌های بسیار خوب به رأی اولی‌ها برای ازدواج
- استفاده از چهره‌ها و افراد مشهور برای جذب رأی اولی‌ها
...

ظاهراً در یک موقعیت قابل پیش‌بینی کودکانه حضور داریم!

#مهد_کودک_۱۴۰۰

گفتگوها (۳)

موسسه باران با امضای شما و دکتر مدرسی هم در سامانه آمریکایی اینستاگرام هست و لایو ! هم برپا میکند. چرا آنجا هستید؟

پاسخ:
ما هر شب که می‌خوابیم آرزو می‌کنیم که ریشه اینستاگرام از روی زمین کنده شود. لذا عاقلانه نیست که منفعتی در برپا بودن آن داشته باشیم.

لذا حضور نهاد حقوقی باران در آن فضا هم صرفاً برای آن است که در دیدرس امثال شما که آن جا لانه کرده‌اید قرار بگیرد. باران هیچ محتوایی برای اینستاگرام تولید نمی‌کند و هیچ برنامه اختصاصی (مثل لایو و ...) هم آن جا ندارد. (در این زمینه اشتباه به عرضتان رسانده‌اند)
تمام فعالیت‌های آموزشی و تربیتی باران در پلتفرم‌های ایرانی اسکای روم، بله و ایتا و همچنین پایگاه bmtc.ir انجام می‌شود.

متأسفانه شما اولاً تفاوت بازنشر در پلتفرم‌ها و تولید برای پلتفرم را نمی‌دانید؛
ثانیاً نسبت به ایجاد هویت های حقیقی و هویت‌های حقوقی در پلتفرم‌ها یکسان برخورد می‌کنید؛
ثالثاً تفاوتی بین نهادهای مردمی و خصوصی و نهادهای دولتی و حکومتی قائل نیستید؛
و رابعاً به تفاوت «اکل میته» با «ولیمه» توجه ندارید.

سلام

به نظر من فرقی نمی کنه ما از پیام رسان ایرانی استفاده کنیم یا خارجی.مهم فرهنگ استفاده هستنش.هر کاری که توی واتس میشه کرد توی بله و سروش هم میشه کرد.

حالا اینکه اقایون خودشون فیلتر میکنن و خودشون هنوز نتونستن دل بکنن از اون فضا ها بحث دیگه ای هستش.

یعنی حداقل کسی که خودش وزیر ارتباطات رو بخاطر فیلتر نکردن اینستاگرام به دادگاه میکشونه خودش نیاد تو مناظره بگه من 2 ملیون فالوور دارم. این ها غیر قابل توجیه هست.

در مورد اینکه در فضاهای مجازی مخصوصا امریکایی هیچ نظارتی نیست و ممکنه هر نوع محتوایی توش قرار بگیره شکی نیست.ولی راه بهتر از فیلتر کردن و یا استفاده نکردن از اونا درست استفاده کردن هست.

پاسخ:
هر چند که فرهنگ هم مهمه، اما واضحه که خارجی و ایرانی فرق دارند!
نظر شما درباره یکسان بودن ایرانی و خارجی و درست استفاده کردن بجای فیلتر کردن ناشی از عدم مطالعه شما در این موضوع است.
لازم است کمی درباره معنای پلتفرم و حکمرانی سایبری مطالعه بفرمایید:
http://azsarnevesht.ir/post/484
این مطلب را سه سال پیش نوشتم

سلام

اگه واقعا دنبال اصلاح هستید، چرا اول به مردم گیر میدید؟ 

رهبری در سخنرانی با مسئولین مملکتی زمان آقای احمدی نژاد میگن:

واقعاً «النّاس علی دین ملوکهم». ملوک در این‌جا به معنی پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شماها هستید؛ النّاس علی دین ماها.
در یکی از تاریخ‌ها خواندم زمانی که ولیدبن‌عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلی اهل جمع‌کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتی بود، مردم کوچه و بازار وقتی به همدیگر می‌رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنی مردم همه‌اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتی و امثال اینها حرف می‌زدند. بعد از ولید، سلیمان‌بن عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‌سازی بود و به کاخ‌سازی و ساختمان‌سازی خیلی عشق می‌ورزید. این مورخ می‌گوید مردم حتّی وقتی برای نماز به مسجد می‌آمدند، یکی می‌گفت: آقا! شما کار ساختمانیِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگری می‌گفت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگری می‌گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود. بعد از این دو نفر، عمربن‌عبدالعزیز آمد. او اهل عبادت بود. مورخ می‌گوید مردمِ کوچه و بازار وقتی به هم می‌رسیدند، یکی می‌گفت: آقا! راستی شما دیروز دعای ماه رجب را خواندید؟ دیگری می‌گفت: آن دو رکعت نماز را خواندید؟ بنابراین رفتار ماها یک تأثیر قهری در رفتار مردم دارد.

 

اگر بنا به اصلاح هست،باید اول مقامات ما اصلاح بشن. هر اعتقادی که بالایی ها داشته باشن،کم یا زیاد وارد زندگی مردم میشه. از خود سایت انتشار بیانات رهبری(که عملا به اسم رهبری نوشته میشه)گرفته تا جناب رئیسی و وزیر وزرا همگی در اینیستاگرام و توئیتر حضور دارن. حرف شما درباره اصلاح جامعه و مضرات اینیستاگرام درست! ولی اینکه به این افراد ریز و مردم به خاطر اینیستا گیر دادن هم صحیح نیست.

پاسخ:
سلام بر شما

اتفاقا اگر این مجموعه یادداشت‌ها را دقیق مطالعه کرده بودید متوجه می شدید که فقط به مسؤولان ریز و درشت (به قول شما) گیر داده‌ام و کاری به مردم نداشته ام.

در مجموع نکته درستی فرمودید که ربطی به این نوشته ندارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی