از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

پیش از این گفتیم آداب فردی، ارتباطی و اجتماعی در کاربری رسانه‌ها را به اختصار «فن‌آداب» می‌نامیم و ضروری است که همه ما در حوزه‌های مرتبط با شأن و جایگاه خود، این آداب را بشناسیم و در رعایت آن بکوشیم.
در این نوبت به معرفی و مرور یکی از منابع خوب و قابل اعتنا در حوزه فن‌آداب یعنی گزارش تخصصی «مرامنامه‌های اخلاقی برای فضای مجازی» می‌پردازیم که دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی آن را تدوین کرده و پژوهشگاه فضای مجازی (وابسته به مرکز ملی فضای مجازی) در بهمن ۱۳۹۹ در قالب گزارش شماره ۵۰ خود منتشر کرده است. (لینک مطالعه اصل سند)

مرامنامه اخلاقی یعنی چه؟
هر عملی که انسان انجام می دهد ضرورتاً مبتنی بر یک نظام ارزشی و اخلاقی است که بر آن اساس تصمیم گیری می کند. گرچه ما اغلب به معیارهای کلیِ اخلاقیِ یکسان معتقدیم، ولی تطبیق معیارها با شرایط جزئی در فعالیتهایمان، با مشکلات زیادی مواجه می شود؛ و در نتیجه دست به تصمیم های متفاوتی می زنیم که ناشی از شرایط آن فعالیت است. بدین جهت عالمان اخلاق تلاش می کنند با همفکری و تجزیه و تحلیلِ شرایط خاصِ یک فعالیت، وظایف اخلاقی ما را تنظیم کرده و متناسب با نقشی که در آن فعالیت داریم دستورالعملهایی اخلاقی تنظیم نمایند تا بر آن اساس سایر افراد بتوانند در یک نظام معیار، زیستِ اخلاقی داشته باشند.
دست اندرکاران یک حرفه یا فعالیت کاربردی علاقه‌مند هستند که پس از تمامی بررسی‌های نظری در حیطه های گوناگون نتایج مشخص و تنظیم شده ای را داشته باشند که دستور العمل اخلاقی را در شرایط گوناگون کار و برای هر دسته افراد درگیر در کار ارائه نماید. به مجموعه‌ی این دستورالعملهای اخلاقی، کدهای اخلاقی (Ethical code) یا «مرامنامه اخلاقی» گفته می شود، که کمک می‌کند تا دست اندرکاران به وضوح وظایف اخلاقی خود را بدانند.

ملاحظات اخلاقی فضای مجازی از چه ویژگی‌هایی ناشی می‌شود؟
برای فضای مجازی معمولا چنین ویژگی‌هایی را ذکر می کنند: قلمرو جهانی بسیار فراگیر، شرایط هویتی متمایز، قابلیت تکثیر، سرعت فوق العاده، فراوانی حیرت انگیز اطلاعات و امکان تأثیرگذاری فوری و گسترده.
با توجه به ویژگی های ذکر شده، مناسبات اخلاقی در فضای مجازی خصوصیاتی را می یابد که توجه به آنها ملاحظات خاصی را بوجود می آورد. مسائل اخلاقیِ پیشروی کاربران و بهره مندان از فناوریهای ارتباطی، بسیار گسترده و بعضا ناشناخته هستند. رایج ترین این مسائل را میتوان به علت شرایط ویژه ذیل، متمایز از فضای فیزیکی دانست: آمیخته بودن با ناشناختگی و گمنامی، تنوع مسؤولیت پذیری و پاسخگویی، گستره‌ی حریم اطلاعاتی و حریم خصوصی، ابهام ها در دارایی اطلاعاتی و مالکیت معنوی، دامنه‌ی جرائم در فضای مجازی و ویژگیِ امنیت اطلاعات و اطلاعات اَمن.

مرامنامه اخلاقی فضای مجازی چه اشخاص و موضوعاتی را باید پوشش بدهد؟
رفتار اخلاقی در فضای مجازی متناسب با نقشی است که هر فرد می تواند در این فضا داشته باشد. بدین جهت با تفکیک ذینفعان فضای مجازی الزامات اخلاقی آنها را می توان مشخص نمود. گرچه ذینفعان بسیاری می توان برای فضای مجازی در نظر گرفت ولی در فضای مجازی بطور کلی ذینفعان مهم از قرار ذیل هستند: سیاستگذاران، طراحان، مسئولان و مالکان، متصدیان، کاربران و دولت.
گذشته از تفاوت وظایف اخلاقی برای دست اندرکاران مختلف فضای مجازی، نوع فعالیت ذینفعان نیز در نوع دستور اخلاقی می تواند موثر باشد. لذا هریک از قالب‌های فضای مجازی مثل وبلاگ، سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، تبلیغات و غیره می‌تواند مرامنامه‌های مخصوص خود را داشته باشد. در این گزارش این فعالیتها را در سه دسته بندی کلی تقسیم شده است:

  • الف) مرامنامه اخلاقی برای فعالیت‌های یک جانبه در فضای مجازی همچون سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، سایت‌های اطلاعاتی و مانند آن.
  • ب) مرامنامه اخلاقی برای تعامل‌های دوجانبه در فضای مجازی همچون ایمیل، چت، پیام‌رسان‌ها و مانند آن.
  • ج) مرامنامه اخلاقی برای تعامل‌های چندجانبه در شبکه‌های اجتماعی و مانند آن.

هفت اصل اساسی اخلاقی برای فضای مجازی
اصول اساسی اخلاق در فضای مجازی را می توان به موارد ذیل دسته بندی نمود:

  • 1.    صداقت: هرگونه فعالیت در فضای مجازی از ناحیه طراحان و متصدیان و کاربران باید صادقانه باشد و از ارائه هرگونه ارائه اطلاعات خلاف واقع و فریب یا اطلاعاتی که موجب برداشت خلاف واقع می‌گردد جلوگیری شود.
  • 2.    حفظ حریم خصوصی و امتناع از غیبت: هیچ یک از دست اندکاران فضای مجازی نباید به حریم خصوصی دیگران وارد شود و بطریق اولی نمی تواند همانند فضای فیزیکی نسبت به نشر و بازگویی اطلاعات خصوصی دیگران بدون رضایت آنها، یا به عبارت دیگر غیبت -در اصطلاح سنت اسلامی- اقدام کند و در صورت وقوع باید رضایت فرد تامین گردد.
  • 3.    حفظ امنیت و عدم اضرار مادی و معنوی به غیر: کلیه اقداماتی که در فضای مجازی انجام می شود نباید امنیت کاربران و متصدیان و طراحان را بصورت فردی و اجتماعی خدشه دار کند، مگر بر طبق قانون در مواردی که فعالیتی مجازی موجب ضرر معتنابهی به جامعه یا دیگران گردد.
  • 4.    امانتداری و احترام به حقوق دیگران: در فضای مجازی هر فرد باید به حقوق دیگران احترام گذاشته و آن را خدشه دار نکند. لذا مالکیت معنوی باید محترم شمرده شود. بی توجهی به این امر در ادبیات دینی همان رعایت نکردن حق الناس است.
  • 5.    حفظ حریم هنجارهای اجتماعی و دینی: هر جامعه ای متناسب با شرایط خود دارای هنجارها و ارزشهای فرهنگی است که فعالیتهای فضای مجازی نباید باعث خدشه دار شدن این هنجارها گردد. همچنین حریم های دینیِ هرجامعه باید محترم شمرده شود.
  • 6.    نیّت درست اخلاقی: دست اندرکاران فضای مجازی انگیزه های متفاوتی برای فعالیتهای خود در فضای مجازی دارند که معمولا نیت آنها از انجام فعالیت می گردد. این انگیزه ها و نیت ها نباید با اصول اخلاقی مغایر باشد. فعالیتی که با نیت خوب اخلاقی و معنوی انجام می شود شایسته تحسین است.
  • 7.    اصل سودرسانی و کمک به رشد و تعالی دیگران: هدف اصلی استفاده از فضای مجازی باید از لحاظ اخلاقی ارزشمند باشد. از آنجا که درفضای مجازی تعامل کاربران اهمیت دارد لذا تعاملهای اخلاقی باید در جهت سودرسانی به دیگران و کمک به رشد و تعالی آنها باشد.

گزیده‌ای از مرامنامه اخلاقی خاص برای تعامل‌های چندگانه در فضای مجازی:
آنچه در ادامه می‌آید نمونه‌ای است از کدهای اخلاقی برای یک گروه از ذینفعان فضای مجازی یعنی «کاربران شبکه‌های اجتماعی» در تعامل‌های چندگانه. مانند این دستورالعمل‌ها برای سایر ذینفعان در انواع تعاملات مجازی را می‌توانید در گزارش اصلی بخوانید:

  • 1.    به خاطر داشته باشند که به طور کلی پایبندی به اصول اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی، عمدتاً از همان اصول متعارف اخلاقی در زندگی واقعی پیروی می‌کند.
  • 2.    به خاطر داشته باشند که محیط اینترنت دارای حافظه بلند مدت است و صرفاً حذف اطلاعات از روی پروفایلشان لزوماً به معنای معدوم شدن اطلاعات شخصی آنان نیست، از این رو به هنگام ارسال اطلاعات شخصی به این موضوع توجه کافی داشته باشند.
  • 3.    از همه تنظیماتی که شبکه‌های اجتماعی برای حفاظت از اطلاعات شخصی و محرمانه در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند.
  • 4.    افرادی که امنیت و آسایش آنها را به هم می‌زنند، مسدود کنند.
  • 5.    با بکاربستن اصول تنطیمات امنیتی شبکه‌های اجتماعی، امنیت و آسایش خود و دیگر کاربران را فراهم کنند.
  • 6.    در تولید، انتشار و بازنشر محتوا، از قانون کپی‌رایت (حقوق مالکیت فکری) تبعیت کنند.
  • 7.    در قبال آسیب‌های بوجود آمده از تولید، انتشار و بازنشر محتوا، مسئولانه برخورد کنند.
  • 8.    در بیان مطالب و نظرات خویش، پیرامون محتوای دیگر کاربران، با احترام برخورد کرده و از اهانت به دیگران پرهیز کنند.
  • 9.    از محتوای مطالب بازنشری آگاهی کامل داشته باشند.
  • 10.    از ایجاد پروفایل‌های شخصی و حساب‌های کاربری به نام اشخاص دیگر پرهیز کنند.
  • 11.    برای هر گونه فعالیت اقتصادی و تجاری در شبکه‌های اجتماعی با هویت واقعی خود اقدام کنند.
  • 12.    از تولید، انتشار و بازنشر هر محتوایی (اعم از متن، فیلم، صوت و عکس) علیه مقدسات ادیان به خصوص ادیان ابراهیمی اجتناب کنند.
  • 13.    از تولید، انتشار و بازنشر و استفاده از هر محتوایی (اعم از متن، فیلم، صوت و عکس) که منافی عفت و اخلاق عمومی باشد مانند اشاعه فحشا و انحرافات جنسی دوری کنند.
  • 14.    در تولید، انتشار و بازنشر مطالب و نظرات خویش، صادقانه، مستند، محترمانه، آگاهانه و مسئولانه اقدام کنند.
  • 15.    نباید حتی الامکان اطلاعات شخصی و محرمانه و عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی قرار دهند.
  • 16.    نباید اطلاعات شخصی و محرمانه دوستان خود یا دیگر اعضای شبکه‌های اجتماعی را افشا کنند.
  • 17.    نباید اطلاعات شخصی و محرمانه افراد حقیقی یا حقوقی خارج از شبکه‌های اجتماعی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.
  • 18.    نباید به هر طریقی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه و شخصی دیگر کاربران تلاش کنند.
  • 19.    نباید از هیچ قابلیتی در شبکه‌های اجتماعی مانند: درخواست دوستی، ارسال پیام خصوصی و … برای کاربران دیگر مزاحمت ایجاد کنند.
  • 20.    نباید محتوایی (اعم از متن، فیلم، صوت و عکس) را جهت تهدید یا ارعاب کاربران دیگر و یا افرادی که خارج از شبکه‌های اجتماعی هستند، منتشر کنند.
  • 21.    نباید به انتشار، توزیع، معامله و در دسترس قرار دادن داده‌ها یا نرم‌افزارهایی بپردازند که صرفاً برای برهم زدن امنیت و آسایش کاربران اینترنتی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی بکار می‌روند.
  • 22.    نباید به تولید، انتشار و بازنشر محتوای کاذب و خلاف واقع و همچنین شایعات اقدام کنند.
  • 23.    نباید از فضای شبکه‌های اجتماعی برای راه‌اندازی اعمال مجرمانه مانند کلاهبرداری، سرقت، قتل و … در جامعه استفاده کنند.

این یادداشت را برای ماهنامه رشد فناوری آموزشی نگاشته‌ام و در شماره پی‌درپی ۳۲۰، اردیبهشت ۱۴۰۳ با عنوان «مرام‌نامه‌های اخلاقی برای فضای مجازی» منتشر شده است.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی