از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

سلام مجید؛
باید راستش را به خوانندگان راوی بگویم. اصلاً نمی‌شود که نگویم و به جای آن مثلاً از پراکنده‌پندارهای یک پیامبر پاره وقت بگویم. اصلاً نمی‌شود. باید راستش را بگویم.
در این مدتی که نبودی –و هر که نداند می‌پندارد که اقلاً راجع به دو سه سالِ گذشته سخن می‌گویم- تلاشِ من این بود که نبودنت معلوم نباشد. نه این که نباشد، خیلی توی چشم نباشد.
اما از وقتی که آمده‌ای دیگر نتوانستم نبودنت را پنهان کنم . نه از خودم و نه از خوانندگان راوی؛ و همین است که می‌گویم نمی توانم نگویم.

جهادی نرفته و ندیده نیستم. زیاده هم دیده‌ام. در چهار گوشه‌ی ایران هم دیده‌ام. بوشهر و چابهار و زابل و بم و گناباد و پاوه را که به هم وصل کنی می‌‌فهمی که راست می‌گویم. اما آن‌چه تو دیده‌ای فرق می‌کند؛ و تا چند روزِ پیش هیچ نمی‌دانستم که این‌همه فرق می‌کند.
در لنگر انداختن پنج روزه‌ی من در آن نمایشگاهِ خالی از تماشاچی، التفاتِ تو و حضورِ مکررِ بی‌دلیلت برایم معمایی شده بود که آن روزِ آخر، آن عصرِ شنبه، فهمیدم.
دورِ هم نشستیم و ماجرا را از کاربرد مصدر «فهمیدن» به جای «دانستن» در زبان بشاگردی‌ها شروع کردی و در آن لحظه کدامِ ما می‌دانست که آخرِ این ماجرا به کجا ختم می‌شود؟

روایت نکن راوی!
هیچ اشکالی ندارد. همین منی که تا روزِ قبل پاپیچت بودم که از جهادی و از بشاگرد بنویسی، امروز التماست می‌کنم که نگویی. ماجرایی که آن عصرِ شنبه برای ما –من و محمد و دوستِ دیگرمان- روایت کردی از جنسِ نگفتن بود. هر گوشه‌ای از آن را که روایت‌ کنی خیانتی عظیم در حقِ گوشه‌ی دیگرِ ماجرا کرده‌ای و هر آن تلاشی که برای نمایاندن روحِ ماجرا به مخاطب با روایت کردن، آن هم این‌جا در راوی، بکنی مطمئناً بی‌ثمر خواهد بود.

روایت نکن راوی!
آن‌چه دیده‌ای، و البته امین دیده‌است، حقیقتاً باید مستند شود. اما تا آن روز و آن لحظه، این تجربه‌ی ناب را در سینه نگاه‌دار و برای احدی باز مگو. می‌ترسم اثرِ جادویی و شگفت انگیزِ این روایتِ بی‌نظیر، با تکرارِ چند باره کم‌رنگ شود.
اگر خدا بخواهد، من این مستند را خواهم ساخت. حتی اگر سال ها طول بکشد.

گفتگوها (۱۳)

دستیار نمی‌خواهی؟
یه کوچولو با ساعت به روزم
چیزی که قابل مستند کردن نیست، قابل گفتن نیست، قابل شنیدن نیست، قابل فهمیدن هم نیست در سینه داریم. تنها راه فرارمان از این زجر نگفتن، شده دیدار خودمان و درد دل با خودمان و مرور هزار باره ی خاطرات خودمان. گاهی هم تماسی با بشگرد می گیریم و مکالمات بالای نیم ساعت داریم شاید دلتنگی مان کم شود. اما جز دلتنگی نمی افزاید.
همه مان به ظاهر برگشته ایم، اما دل به تهران راه ندارد. دل همانجا مانده تنها.
همین تنهایی است که زجرمان می دهد. همه شده اند غریبه. نمایشگاه و تجملاتش، کارت و کارت بازی هایش، همه فقط دلمان را تنگ تر میکند. هیچ کدام سرمان را گرم نمی کند که فراموش کنیم این زندگی کوتاه زودگذر را. کارت را آنانی باید به سینه بزنند که ارزش زنده بودن دارند و زنده اند و بی توقع زندگی می کنند، نه من و تو و همه ی مایی که نمی دانیم زندگی چیست.
کاش بیابانی بود تا سر به آن بگذاریم.
اگر بعضی وقت ها چیزی می گوییم از آن روست که کمی دل خودمان قرص شود، یادمان نرود که آنجا بودیم، به جایی نرسیم که فکر کنیم فقط رویایی شیرین بوده است. فکر می کنید اگر می گوییم برای شماست؟ روایت کنیم که چه بشود؟ موضوع خنده و تفریح درست کنیم برای شما شهری های از همه جا بی خبر ؟ ...
دیشب تا سحر با هم بودیم و بیدار. دلخوشی مان شده همین بیداری هایی که فقط خودمان درکش می کنیم و غیر نمی فهمد ( نمی داند )
راست می گویی حسین آقا! نوشتنی نیست. حس کردنی است به خدا ... من که بغض کرده بودم و جلوی آآمدن اشکم را گرفتم اما شما چند قطره اشک ریختی (زیر چشمی دیدم) ... من بی اجازه مجید آن چه را که از داستان یادم مانده بود برای یکی دو نفر تعریف کردم! داستان من کجا و آن چه که مجید گفته بود کجا ... من می دانستم و او می فهمید ...
ای بابا...
خب یکی بگه چی شده دیگه!
اینم ازون خماری هاستا!!
به بزرگی خودتون ببخشید. دست خودم نبود. اصلا نفهمیدم چی شد. شرمنده
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آپم
  • حسین شیرالی
  • عجب شما بشاگرد بوده اید قبول باشد
    پس آوینی ما مستند می سازد.......بشاگرد 2
    مجید عزیزی فردی برای تمامی فصول این جا اون جا هم جا!!!
    عکس...فیلم....مستند....قلم.....!!!
    مجید دوستت داریم حتی اگر حوصله مان را نداشته باشی!.....
  • حسین شیرالی
  • بماند که ما هیچ زمان روحیات هنرمندانه شما را درک نکردیم.... و احتمالا دلیلش روحیه خشن ما و غیر لطیف بودن ماست.....بماند....
    دوست داریم
    دنیا دو روزه که یه روزش محمود توش میگرده و خرابش می کنه
    یک روزش هم جمعه است که تعطیله!.
    شما به بزرگی خودتان ما را درک کن
    سلام.
    1. "سید بشیر" هم شب قبل از اینکه برویم جهادی تقریبا عین این عبارت را برایمان گفت:
    "...در چهار گوشه‌ی ایران هم دیده‌ام. بوشهر و چابهار و زابل و بم و گناباد و پاوه را که به هم وصل کنی... "
    2. گرفتم راز دل بتوان نهفتن...
    3. شما که می دانید روایت این "روایت نشدنی" هایتان فقط بر "خماری" ما می افزاید؛ پس چرا روایت می کنید؟ "روایت نکن راوی!"
    به نام او...
    سلام چه خبره ؟من نمی فهمم.آقای غفاری یعنی چی راوی روایت نکن؟!آقا این حرف ها رو نزنید بد آموزی داره .هر چند شما هم اگر نمی گفتید این آقای عزیزی خودش نمی نوشت.من آقای عزیزی رو می شناختم که بهشون گفتم:از بشاگرد که برگشتید حرفاتون رو توی صندوقچه دلتون نگه ندارید ،بگید حتی اگه نمک بشه روی زخم.همون موقع هم که داشتم این حرف ها رو بهشون می زدم می دونستم که بی فائده است.آقای غفاری یکی مثل شما نشسته پای حرف های آقای عزیزی یا یکی مثل خود آقای عزیزی و دوستشون آقای امین رفتن و از نزدیک اونجا رو دیدن ،این حرف ها رو می زنید. اما ما چی بگیم که اصلاً نمی دونیم اونجا چه خبره که بگیم روایت کنین یا نکنین.شما دلتون خوشه آقا،چون به قول خودتون کم اردوی جهادی نرفتید. اما من چی بگم؛امثال من چی بگن؟ بابا من یه دخترم،توی خواب هم نمی بینم که یه روزی پام به اونجا برسه.چون حالا ننه و بابام اجازه نمی دن که حق هم دارن.بعداً هم که حتماً آقامون غیرتش قبول نمی کنه و بچمون دست و پاگیره!!! من بالاخره باید بفهمم بشاگرد چه خبره؟ باید بدونم بشاگرد دیار فراموشی چی داشته که سال 61 ملت رو دیوونه کرده.بشاگردی که حتی اسمش روی نقشه هم نیست.شما ها مَردید،راحتید؛می رین و میاین. ما چی؟ خون کردیم دختر شدیم.ما چشم امیدمون به شما برادر هاست، ما حسود نیستیم.معذرت می خوام اما شما هم بخیل نباشید بذارید ما هم بفهمیم دور و برمون چه خبره. تا با شما یک صدا بشیم.فکر نمی کنید تنهایی نمی تونید علم خمینی رو نگه دارید؟آقای غفاری،اگه دونستن حقیقت بشاگرد موردی نداره پس چرا می گید روایت نکن و اگه مورد داره پس چرا خودتون می خواین مستندش رو بسازید. حداقل بزارید یه پیش زمینه داشته باشیم تا یه وقت مستند شما رو دیدیم پس نیفیتیم. بابا ما طاقت نداریم! آقا نزارید حقیقت بشاگرد بیش از این دچار آلزایمر بشه. باشه! هرطور مایلید ... اما من می خوام به سید مرتضی از همین جا که به قول صاحبش به عشق اون بنا شده بگم: «ما زیاران شما چشم یاری داشتیم... اینها همونان که می گفتند کتاب های سید مرتضی رو بخونید چه می دونم باهاش آشنا بشیدواز این حرف ها،ببین ما رو با خودشون آوردند نیمه های راه بعد ول کردند و تنها تنها می رن». ولی عیب نداره.باکی نیست. بازم مثل همیشه دل خوش میکنیم به همون سیدی خش گرفته بشاگرد دیار فراموشی! معذرت می خوام من همیشه قد یه پست براتون کامنت میزارم!!! والسلام ... در پناه بی بی
    سلام.شما با نوشتن این پست با ما چه کردید؟ آقای محمد امین با نوشتن اون کامنت ... نمی دونم چی بگم ... چی جوری باید این گریه ها و بغض ها رو فریاد بزنم ... آخه چه چیزیه که قابل مستند کردن نیست، قابل گفتن نیست، قابل شنیدن نیست، قابل فهمیدن هم نیست ؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .... کامنت زهرا رو تایید می کنم.ولی ... آخه چرا خنده و تفریح درست کنید برای ما شهری های از همه جا بی خبر ؟.... شهری های از همه جا بی خبر ... شهری های از همه جا بی خبر .... با این که از فضولی خیلی دوست دارم بفهمم ببخشید بدانم جریانات بشاگرد رو ... ولی حتماً راز مگو یی هست که نباید فاش بشه ... و ما دخترها ... باید با این بغض ها و گریه ها و بی قراری ها بسوزیم و بسازیم ... روایت نکن راوی ... روایت نکن ... هر که شد محرم دل در حرم یار بماند ... زهرا جان شما هم اصرار نکن ... چون اون چیزها را خودشان درک می کنند و غیر نمی فهمند(نمی دانند) ...خود غلط بود آنچه می پنداشتیم ... یا علی/
  • علی آقا مربی
  • شهید آوینی شماره ی 2 !
    شما لطف کن یه دو دقیقه فیلم جهادی اول آقایی را برای دست گرمی هم که شده بساز. اگر پسندیدیم زحمت این یکی را هم به شما می دهیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی