از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
اگر جرأت دارید تمرین نویسندگی زیر را انجام دهید:

«به صدها سال پیش باز می‌گردیم. پدر شما یکی از پیامبران بزرگ الهی است و سال های زیادی مردم را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است. او حالا دیگرخیلی پیر شده است.»
یکی از دو حالت زیر را انتخاب کنید و یادداشت روزانه این پسر را بنویسید. تا آن جایی که می‌توانید سعی کنید لحن و فضای تاریخی داستان حفظ شود:

الف) شما کنعان، پسر نوح علیه‌السلام هستید و امروز همان روزی است که پدرتان از جانب خداوند وعده داده است که عذاب الهی نازل خواهد شد. شما به او ایمان ندارید و امروز شاید طوفان شروع شود: «صبح که از خواب بیدار شدم...»

 ب) شما اسماعیل، پسر ابراهیم علیهم السلام هستید و پدرتان دی‌روز راجع به خوابی که دیده با شما صحبت کرده است. او می‌باید شما را به فرمان خدا قربانی کند و شما نیز این امر را پذیرفته‌اید. امروز روز موعود است. اما مادرتان (هاجر سلام الله علیها) نباید از این موضوع باخبر شود: «صبح زود پدر من را از خواب بیدار کرد...»

موفق باشید
یاعلیش

گفتگوها (۱۷)

خدا در تمام زندگی ما .... امتحان میکند .... و امتحان ابراهیم عجب امتحانی بود ......
  • مجید عزیزی
  • سلام! خیلی سخته حاجی! بابا به شاگرداتم اینارو میگی؟ دلم تند تند برایت تنگ می شود. راستش وسوسه شدم که بنویسم اما نمیدانم کدام را انتخاب کنم. دعا میکنی؟ مخلصیم. یا علی
    هیچ وقت نمی گذارم به شاگرد های ام درس بدهی ......سخت گیر!(این تیکه را با لحن گربقه ی پشمالوی ملوس بخوانید).خلاص!
  • سید علی ثاقب
  • سلام. روضه حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) هنگام وداع یک حاجی... بگذریم. حتی اگر روزی جرات کنم با شخصیت الف بنویسم (که خیلی با وضع امروزم تفاوتی ندارد) جرات نمی کنم با شخصیت ب بنویسم. بسیار مشکل است... بسیار مشکل است... نوشتن را نمی گویم. یا حق
    سلام
    وبلاگتون که باز شد یاد روایت فتح افتادم . اولین بار بود اومدم اینجا ...
  • مرکز مطالعات فرهنگی سیاسی
  • اشنایی بافرقه استعماری بهاییت.
    شهادت جمعی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منجمله سردار شهید کاظمی فرمانده نیروی هوایی را خدمت همه عزیزان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم
    سلام بر شهیدان
    با سلام
    وبلاگ زیبایی دارید
    من یکی از علاقه مندان به شهید آوینی هستم
    با اجازتون شما رو جزء دوستانم قرار دادم
    یا علی
    به ما سری بزنید
    سلام...وبلاگ زیبایی دارید٬ هر چند نوع نوشتنتان و سلایقتان را نمیپسندم و هرگز درنیافتم چرا نامی چنین بر صدر وبلاگتان نهاده اید. میدانی٬ نمیدانم چرا از این وبلاگ بوی بی دردی میشنوم و بدین رو٬ آنگاه که بر ناصیه اش٬ نام مقدسترین معجزه خمینی کبیر نقش بسته٬ برین روزها حسرت میخورم که کجاست ان روان پاک که از رسم خویش دفاع کند و بیاموزد که شهد شهود را جز در غایت فنا نخواهیم چشید و هر که «من» را یافت٬ «او» را گم کرد و اینچنین است که نام «ابوتراب» را بر خاک نگاشتند. این چه سری است که از اسفل السافلین به اعلی علیین را آنها می پیمایند که جز بر خاک نمیزیند و نمی آسایند؟
    ملاک شما برای پاک کردن کامنت‌ها چیست؟
  • گمنام یا لحظه ظهور
  • السلام علیک یا ابا صلح المهدی
    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اَفْضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الْفَرَجِ؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج است».
  • حمید برادر رحیم
  • سلام حاجی . رحیم گفت که دل در گرو مکه بستی . فکر نمی کردم اینقدر بوده باشه که صوت وبلاگ رو عوض کنی ! بابا خیلی باحالی . آخه آدم هم مگه زن می گیره ؟ این جمله رو که یادت هست ؟ نه ؟‌ من هم بودم یادم می رفت . جماعت رو گذاشتی سرکار حالا هم که خودت ... . ای نامرد و بی وفا . ای وطن فروش . ای مفید فروش . ای مفیدی فروش . ای ...
    بچه هاشوخی شوخی به گنجشک هاسنگ میزنند
                                      و گنجشک ها جدی جدی میمیرند
    آدما شوخی شوخی زخم می زنند
                                     و قلبها جدی جدی می شکنند
    و تو شوخی شوخی لبخند می زنی
                                      و من جدی جدی عاشق می شوم

    بیا منتظرم
    بسم رب الشهدا . سلام آقا سید .همیشه خدا را شاکرم که این گونه امتحانم نکرده . الحمد لله کما هو اهله . از اطاعت و عبادت چه می دانم . یا علی مددی !
  • گمنام یا لحظه ظهور
  • السلام علیک یااباصالح المهدی

    عید سعید غدیر بر شما و همه شیعیان جهان مبارک باد





    شب عید است و از قضا به غدیر     فتنه و بخت خواب و بیدار است

     چه کسی میرود به خلوت چـــاه     چه کسی با شب علی یار است



  • رحیم دادش حمید
  • راستی مگه آدم میره زن میگیره؟ حالا گیرم آدم رفت و زن گرفت مگه تو هم آدمی؟ هان؟! حتما دلت خیلی هوای مکه و مدینه کرده هان؟! ای ذلت، ای خفت، ای خود فروش، ای همه چیز فروش، بگذار لا اقل اتفاقی بیافتد بعد بروی توی شک فلسفی. تف بر هر چی آدم بی غیرته. آدم هم خبر نداشت که زن گرفتن یعنه چه؟! جبرائیل رفته بود بهش بگوید که دید کار از کار گذشته. تو دیگه چرا خود فروشی کردی؟؟؟؟
    با سلام کمی مطالبات راخوندم بعداًنظرمیدم .من هم مطالبهایی نوشتم به ماسری بزن ونظر هم بدهید واگرهم جالب بود به دوستانب معرفیکن .ازلینک ٬ حرفهای جوانی دیدن کن وبلاگ دوم من است متشکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی