از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

سید علی زنگ زد. گفت تهران است و اگر نبود همین بهانه‌ی دوباره، هرگز به این زودی‌ها قصد نوشتن نداشتم و حالا هم که قصد کرده‌ام -در بی خیالی جهادی- دو سه چیزی هست که به نظرم جا مانده باشد و لازم است قضای آن را ادا کنم.

یکم:
سوگ فقدان معلم مهربان و نازنینی است که پایه‌ی هر چه از زبان انگلیسی می‌دانم را او گذاشته؛‌ هر چند در مقایسه با دوستانم تقریباً هیچ نمی‌دانم، اما همین اندک هم ثمره‌ی لذتی است که در کار کلاسی درس او برده‌ام و غیر آن، زبان همواره برایم غیرقابل تحمل بوده است.
بازی کردن نقش شاگرد تنبل کلاس هم در کلاس دکتر زواریان کار لذت‌بخشی بود. هر چیز که باعث می‌شد در ساعت درس بیشتر به تو نگاه کند،‌ حسادت دیگران را بر می‌انگیخت، حتی بی سوادی‌ات!
امتحان ثلث سوم زبان دوم راهنمایی را کاملاً به خاطر می‌آورم که نیمی کتبی و نیم دیگر شفاهی بود. کتبی را به مدد تلاش‌های او بد نشدم و ترسم همه از شفاهی بود. کتاب را گشود و معنای چند کلمه را از من پرسید که درست و غلط گفتم آن چه می‌دانستم و خواست که بنویسم «آی» و نوشتم «eye» و گفت: «معنی؟» و گفتم: «چشم!» و گفت: «چشمت بی بلا! بنشین!»
و سال تمام شد و دفتر کوچکی را که یادبود مسابقات قرآن مدرسه بود برایش بردم تا به رسم دوست داشتنی آن زمان‌های مدرسه، چون دیگر معلمان، برایم جمله ای به یادگار بنویسد. نوشت: «یو شود لایک آدر تو. ۲-۳-۷۴» و در مقابل چشمان به تحیّر گِرد من که از خواندن –چه برسد به معنای- جمله‌ی ساده‌اش درمانده بودند، گفت: «یعنی باید دیگران را هم دوست داشته باشی»

دکتر زواریان

و سال‌ها می‌گذرد و من در حکمت نوشتن جمله‌ی ساده‌اش در صفحه‌ی اول آن دفتر یادداشت کوچک مانده‌ام… و امروز می‌پندارم گویی رمز موفقیت خودش را در کار و زندگی برایم نوشته است: باید دیگران را هم دوست داشته باشی. باید!
«دکتر حمیدرضا زواریان» آدم متفاوتی بود و این تفاوت را بعد از ده سال که خبرش را می‌آورند در چهره‌ی تک تک شاگردانش به خوبی حس می‌کنی.

دکتر زواریان

یادش زنده و راهش پر ره رو باد. آمین.

دوم:
سوگ فقدان مدیری توانمند و دلسوز که سال‌ها از او شنیده بودم و دورادور می‌دانستم خیرات و برکات نظام فشل آموزشی ما، هر چه کم و ناقص و مبهم، باز از تلاش مردانی چون او رو به رشد است و این آخر هم که نیم سالی، غیر مستقیم، زیر دستش، در مجموعه‌ی آموزشی هوشمند شهید آقایی (آقای ذوقی‌پور و دوستان) مشغول بودم و از نزدیک با ایده پردازی های فرازمانی و فرامکانی اش آشنا شدم، بیشتر دانستم که آدم متفاوتی است.
جدای از این‌ها «حسین علاقمندان» را از دوران دبیرستان، به خاطر مسابقات قرآن، کاملاً به خاطر دارم و در این چند جهادی متوالی بیشتر با او محشور بوده‌ام و البته خیلی نامَردَم اگر نگویم که در بم هر چه در توان داشت (از خط و صدا و مرام) خرج مسافرت کرد و چقدر بی ریا.
در هر صورت پدر رفیق آدم در حکم پدر آدم است. در بحبوحه‌ی درگیری‌های افتضاح هفته‌ی های پیش،‌ هیچ نشد که شخصاً به مجلسش بروم یا تسلیتی بگویم. قضای دیگری که باید ادا کنم، همین است:

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

«مهندس علاقمندان» از میان همه‌ی مدیران بیست ساله‌ی این مملکت آدم متفاوتی بود و این را هر رهگذر ساده‌ای از تشییع باشکوه پیکرش می‌فهمد.

از شمار دو چشم یک تن کم / وز شمار خِرد هزاران بیش

یادش زنده و راهش پر ره رو باد. آمین.

سوم:
سوگ فقدان مادر خوبی که یک شهر هنوز در بهت حادثه‌ای است که او و جمع عزادار عاشقی را کربلایی کرد.
گذشته از این که دو تا برادر مفیدی با سه سال اختلاف سن، یکی دانش‌آموز و دیگری فارغ‌التحصیل به نام‌های محمدرضا و علیرضا که یک جورهایی به اردبیل هم مربوط باشند من را به یاد چه چیز دیگری می‌اندازد،‌ اما مصیبت عظمایی است فقدان مادر برای این دو برادر که خوب می‌دانیم.
محمدرضا را گمانم از جهادی دبیرستان می‌شناسم و در سال‌های یزد، دورادور و با واسطه (و خب لابد معلوم است که از کدام واسطه!) از حال و احوالش با خبر بودم و البته ماجراهایی مربوط به مهرآب و این‌ها که بماند. به گمانم اهل تحمل این اتفاق باشد.

دلی که غیب نمای است و جام جم دارد / ز خاتمی که دمی گم شود چه غم دارد؟

و علیرضا البته از معدود کنکوری‌های دبیرستان بود که هفته‌ی شهدای امسال یکی دو شب دربست همه چیز را ول کرد و به کار دل پیوست. شب پنجشنبه‌ی آخر که با هم رفتیم تا شیرینی زیارت عاشورای صبح فردا را بیاوریم، درست یادم است که نَقلی شد و برایش از قصه‌های قرآن گفتم و این که خدا قصه که می‌گوید پی حکمت است و نه سرگرمی… و امروز هم -اگر این جا را می‌خواند- همان را می‌گویم که خدا در زندگی ما آدم‌ها قصه درست می‌کند تا نسبت غصه های دلمان را به شرایط روزگار محک بزند و ببیند که چند مرده حلاجیم.

نه هر درخت تحمل کند جفای خزان / غلام همت سروم که این قدم دارد

«محمدرضا سرشار» بعد از واقعه‌ی زلزله، جایی خطاب به بچه‌های بم گفته بود که همه‌ی بزرگان دنیا،‌ که عالم یک جوری تغییر و تحولاتش را به آن‌ها مدیون است، در دوران کودکی و نوجوانی نقصانی در پدر و مادر داشتند. از حضرت موسی و عیسی و پیامبر خودمان بگیر تا هیتلر و نصف بیشتر دانشمندان و حضرت روح الله الی آخر. گفته بود شاید این حادثه برای این بوده که خداوند خواسته درهای رشد و تعالی را به روی شما باز کند.
حرف قشنگی است: فی تقلب الاحوال، ‌علم جواهر الرجال.
آدم قصه های زندگی خودش را خودش درست نمی‌کند. اما حکمت‌های این قصه‌ها را باید خودش دریابد. در وجود هر کدام از ما جهانی است و هر جهان آیت الله است و قرآنی بزرگ. اهل فهم در قرائت قصه‌های قرآن نمی‌مانند و به تفسیر می‌اندیشند.
ما را نیز در غم خود شریک بدانید و زیاده بخوانید: لا یوم کیومک یا اباعبدالله.

ز جیب خرقه‌ی حافظ چه طرف بتوان بست؟ / که ما صمد طلبیدیم و او صنم دارد

*
حالا به تنها چیزی که نمی‌توانم فکر کنم «چهارم» است.
فعلاً

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی