از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
بررسی پدیده‌ی دوستی و رفاقت در شبکه های اجتماعی با رویکرد اخلاقی و دینی

پژوهشگر: نیما نایب آقا (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۱۲)

اگر نگاهی به مقالات این سایت بیندازی خوب است:
نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید
http://nopadid.mcls.gov.ir/
در سه محور:
محور اول:سیاستگذاری اجتماعی در حوزه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور دوم: خانواده ، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور سوم:گونه شناسی(تیپ شناسی) جرایم سایبری
  • نیما نایب آقا
  • باسمه تعالی 
    استاد جان میخواستم بدونم که این سایتی که شما به بنده معرفی کردید،
    باید به کدوم قسمتش,مراجعه کنم و از کدوم قسمتش استفاده بکنم چون من که چیزی پیدا نکردم!
    پاسخ:
    در بخش مقالات کنگره، به تفکیک سه محوری که در بالا گفتم مقالات را آورده.
    مثلا در محور اول به این نشانی:
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Forms/Mehvar1.aspx
    یا محور دوم به این نشانی:
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Forms/Mehvar2.aspx
    مقالات خوبی نزدیک به موضوع پژوهش شما وجود دارد.
  • نیما نایب آقا
  • ممنون از جوابتون!در این محور ها فقط به چند نکته جزیی اشاره شده!خواندن همون چند نکته کافیست یا نه!؟
    ٢.اگر میشود شما هم چند کتاب به عنوان منبع به من معرفی بکنید تا من مطالعه کنم!
    چراکه فکر کنم تأثیری که کتاب خواندن دارد،اینترنت ندارد!
    پیش استاد هاشمی هم فردا میروم و چند منبع از ایشان میگیرم!
    اگر کتاب و منبعی رو که  پیدا نکردم میشه با شما در میان بگذارم تا شما من رو راهنمایی کنید؟!
    پیشاپیش ممنون از جوابتون 
    یاحق 
    پاسخ:
    همان طور که حضوری هم گفتم در حوزه بررسی ویژگی ها و اثرات شبکه های اجتماعی کتاب مناسبی برای معرفی ندارم. اما در این سایت هایی که معرفی کردم و منابع عمومی تر اینترنتی (باشگاه اندیشه، مدیا نیوز و ...) مقالات خوبی می توانی پیدا کنی.
    در حوزه ویژگی های دوستی و رفاقت از نگاه اخلاقی و دینی کتاب های خوبی وجود دارد که جناب آقای هاشمی به شما کمک می‌کنند ان شا الله.
  • نیما نایب آقا
  • سلام،من الان رفتم تو سایت و گزینه ای برا ثبت نام پیدا نکردم،اگر میشه راهنماییم کنید که من چطوری میتونم برم تو سایت عضو بشم!؟
    پاسخ:
    سلام

    از طریق این صفحه می توانی ثبت نام کنی:
    http://www.inoor.ir/PersonForm/Register
    سلام تا الان تحقیقاتی که کردم،در حوزه ی دوستی از نظر اسلام بوده است که توانستم از منابع مختلف و مستند،ده عنوان با احادیثی مستند یا از قرآن و یا از زبان ائمه مختلف در کتب مختلف،دربیاورم و در مورد هر عنوان هم نظر خودم رو دادم.
    فقط به گفتن عناوین اکتفا میکنم:
    1.دوستی برای خدا
    2.میانه روی در دوستی

     3.انتخاب دوست پس از آزمایش

     4.تداوم دوستی 

    5.بی اعتنایی به سخن افراد سخن چین درباره دوستان    

    6 ـ گذشت از اشتباه های دوستان و پرهیز از خرده گیری بر آنان 

    7ـ احترام گزاری به دوست 

    8 ـ تذکر عیب های دوست 

    9ـ کمک به یکدیگر 

    10ـ قطع رابطه با دوستان منحرف 

    پاسخ:
    مشروح کار را دیدم و خوب بود. خیلی ممنون از این قدم اول که محکم برداشته شد. انصافا هر ده مورد بسیار کاربردی و مورد استفاده است.
    حالا در مرحله دوم باید برخی ویژگی های دوستی در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. می توانید مقاله های متنوعی در این موضوع از منابع معرفی شده بیابید.
    حتما مقالاتی که انتخاب می کنید از همین طریق به اطلاع من برسانید.
    سلام،
    من در اینترنت تحقیق کردم و همانطور که شما مستحضر هستید دوستی از نظر اسلام رو تموم کردم!
    ممکنه که از کتابخونه مدرسه استفاده کنم!؟
    اگر هم کتابی انتخاب کردم در همین جا بهتون میگم تا شما با اون موافقت یا مخالفت کنید!اگر سایت بسیار خوب دیگری در نظر دارید،اسم سایت رو در همین جا لطفا درج بفرمایید!
    ممنون شما...
    پاسخ:
    سلام
    کتابخانه جایی است که کتاب ها در آن قرار می گیرند و اصلا ترسناک نیست. حتما استفاده بفرمایید.
    *
    چند تا مقاله خوب هم از منابع معتبر در این زمینه پیدا کردم. ببین:
    http://akhlagh.porsemani.ir/node/427
    http://www.pasokhgoo.ir/node/1374http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4978/43092/
    سلام
    من حدود 15 صفحه از تحقیقم رو تایپ کردم.
    1.اگه میشه نظرتون رو در رابطه با تحقیقم برام بنویسید(تحقیق رو براتون ایمیل کردم.)
    2.لطفا یه منبع به من معرفی کنید که در رابطه با دوستی در شبکه های مجازی باشد.(ترجیحا مقاله باشد.)
    پاسخ:
    سلام
    کار را دیدم. اوایل آن خوب است. شما در دو سرفصل پشت سر هم به ویژگی های دوستی در اسلام اشاره کردی. اول ده ویژگی در مورد دوستان و بعد فلسفه دوستی از نظر اسلام که به نوعی تکرار مباحث قبلی با زبانی دیگر است. بعد از آن چند خط درباره خصوصیات افرادی که از اینترنت استفاده می کنند و در انتها کلا مطالب بی ربطی شامل گفته های بزرگان و ضرب المثل ها (!)  را آورده ای.

    به نظرم این ها فقط فیش های شماست که بدون حذف و اضافه پشت سر هم آورده ای. از این پانزده صفحه فقط همان شش صفحه ابتدایی که قبلا هم دیده بودم خوب است و بقیه کمی به جلو بردن کار و غنای پژوهش نمی کند.
    یک بار دیگر به عنوان پژوهش نگاه کن. می بینی که باید مساله دوستی در فضای مجازی را بررسی کنی نه فقط دوستی را.
    قسمت های پایانی را کلا حذف کن و درباره ویژگی های دوستی در فضای مجازی مطالبی اضافه کن.
    *
    منابع را خیلی وقت پیش معرفی کرده ام. اولین پیام های همین صفحه که مربوط به شش ماه پیش است نگاه کن.
  • نیما نایب آقا
  • سلام.

    این پنج شنبه تشریف میارید مدرسه یا نه؟

    پاسخ:
    سلام
    بله ان شا الله. برنامه ریزی کنید که روز ۲۱ اسفند همدیگر را ببینیم.
    سلام
    لطفا در مورد word جدیدی که براتون فرستادم نظر بدید که من کار های نهایی را انجام بدم.
    منتظرم...
    پاسخ:
    سلام
    آخرین فایل شما را دیدم.
    ۱- صفحه آرایی شما مشکل دارد. همه ی متن باید با یک خط و یک اندازه نوشته شود. همچنین همه ی تیترها هم باید با یک خط و یک اندازه باشد.
    ۲- بخش دوستی دختر و پسر از دیدگاه اسلام همانطور که شفاهی گفتم ربطی به فصل دوم ندارد و باید در انتهای فصل اول بیاید.
    ۳- در بخش نتیجه گیری باید صراحتا بگویی از کنار هم قرار دادن کدام جملات و عبارات در فصل اول و دوم به نتایج رسیده ای. الان اینطور برداشت می شود که شما بعد از ذکر مطالب بی ربطی در دو فصل اول و دوم، هر چیزی که دلت خواسته در نتایج آورده ای.
    ۴- آیا تنها نتیجه ای که می شود در مورد دوستی ها در فضای مجازی گرفت رابطه دختر و پسر است؟ آیا چیزی درباره ی شکل های دیگری دوستی نمی توان گفت؟ در این صورت باید عنوان اصلی پژوهش را تغییر بدهی.
    همانطور که در مقاله هم آوردم  از آنجا که شیوع دوستی ها در اینترنت بر پایه ی دوستی دختر و پسر است پس دبر این مطلب تأکید بسزایی داشته ام.(لطفا تحلیلم را در بخش نتیجه گیری بخونید.)
    انشاءالله تا روز دوشنبه همه مشکلات رفع خواهد شد و برای شما ارسال خواهم کرد.
    تا روز دوشنبه یک فایل جدید برای شما ارسال خواهم کرد.
    لطفا حتما همان موقع اگه مشکلی نیست نظر بدید...
    با تشکر
    سلام
    لطفا نظرتون رو در باره ی آخرین فایل word هست و دیشب براتون نوشتم را ابلاغ فرمایید
    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم. انصافا خیلی بهتر از قبل شده و نکته هایی که گفته بودم تا حد زیادی رعایت کردی.
    ایجاز کار خوب است و خواننده می تواند استفاده کند.
    نتیجه گیری هم خوب و معقول است. اما در بخش پایانی «پیشنهادهای پژوهشی» مطلب گنگ و نامفهوم است. به نظرم متوجه هدف پیشنهادهای پژوهشی نشده ای. شما در انتها اگر برای افرادی که این پژوهش را می خوانند و دوست دارند بیشتر بدانند راهکار و پیشنهادی داری باید مطرح کنی. مثلا برخی منابع خوب یا افرادی که دارای اطلاع هستند را می شود معرفی کرد.
    در بخش منابع هم باید مقالاتی که اینترنتی دیده ای نشانی کاملشان را بیاوری (لینک مطلب)
    *
    در مجموع خوب است. خدا قوت!
    متشکر از نظر شما
    پاسخ:
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی