تأثیر حضور در فضای مجازی بر پندار، گفتار و رفتار دانش آموزان دبیرستان فرهنگ
پژوهشگر: شایان شکری (دوره ۲۳)
آغاز پژوهش: شهریور ۹۳
پاسخ:
سلام
بله. حتما اولین راه شروع، جستجوی همین کلیدواژه ها در گوگل است.
اما اگر کم کم با پایگاه های خوب جمع آوری مقالات علوم انسانی مثل باشگاه اندیشه
http://www.bashgah.net آشنا شوی می توانی در این پایگاه ها دنبال مقالات مناسب بگردی.
پاسخ:
سلام
طراحی سوال در پژوهش شما با هدف طراحی پرسشنامه است. یعنی از کنار هم قرار دادن این سوالات باید یک پرسشنامه تهیه شود. بعد از تهیه پرسشنامه باید آن را در میان جامعه هدف توزیع و پس از تکمیل، جمع آوری کنیم.
پاسخ:
سلام. بنده هم خیلی وقته که جواب شما را فرستادم!
پاسخ:
سلام
سوالات را دیدم. به نظرم باید یکی دو تا مقاله ببینی که در آن نتایج پرسشنامه های شبیه به این را منتشر کرده باشد که بتوانی الگو بگیری.
فکر کنم در کتاب اینترنت و دینداری که به آقای وثوقی پیشنهاد کردم نمونه هایی موجود باشد.
سوالاتی که نوشتی به نظرم ابتدایی و سطحی است. تعداد سوالات باید حدود بیست تا باشد و بجای پرسیدن نظر مخاطب، رفتارهای او را بسنجد.
پاسخ:
سلام
مثلا به سوالات این نمونه تست اعتیاد به اینترنت خوب دقت کن:
http://anjoman.tebyan.net/newindex.aspx?pid=17257&threadID=26292
می توانی در این سایت هم ببینی:
http://www.epolls.ir/questionnaire/show/7
این سوالات دارند رفتار کاربر را می سنجند و نگرش او را به رفتارش ارزیابی نمی کنند.
منظورم این نیست که عین این سوالات را بپرسی. منظورم این است که از این شیوه برای رسیدن به مقصود استفاده کنی.
*
این هم نمونه هایی از تست دینداری است که البته باید با نگاهی تازه ویرایش کنی:
http://www.ravansanji.ir/?IROSAr
پاسخ:
سلام
بعد از نهایی شدن پرسشنامه ان شا الله باید آن ها را توزیع و جمع آوری و نتایج را جمع بندی کنید.
پاسخ:
سلام
سوالاتی که فرستادی دو بخش دارد. بخش اول که مربوط به میزان حضور در فضای مجازی است قابل قبول است. اما باید تعدادی سوال پایه ای هم به آن اضافه کنی. از قبیل مدت زمان استفاده از اینترنت و موبایل در هفته یا ماه، روش های استفاده از این ابزارها و میزان هزینه و ...
اما بخش دوم سوالات در مورد دینداری است. اگر یک بار دیگر به موضوع پژوهش نگاه کنی متوجه می شوی که باید بجای دینداری بر روی پندارها، رفتارها و گفتارهای بچه ها متمرکز شوی. لذا به نظرم بخش دوم سوالات را باید تغییر بدهی. البته از این نمونه سوالات باید الگو بگیری.
پاسخ:
سلام
هنوز مشکلی که قبلا گفتم در مورد بخش دوم سوالات وجود دارد. شما باید تمرکز بیشتری روی پندارها، رفتارها و گفتارهای دانش آموزان بکنی. فقط موارد دینی را در نظر نیاور و به سمت رفتارهای عمومی برو. در ضمن تغییرات این رفتارها را هم در هنگام استفاده و درگیری با فضای مجازی بسنج.
سوالاتی که درباره میزان استفاده از اینترنت و .. هم پرسیدی باید خارج از قالب چند گزینه ای باشد و در ابتدای نظر سنجی به صورت جداگانه بیاید.
پاسخ:
هر چند که ایده آل نیست اما قابل قبول است.
حتما سوالات را شماره گذاری کن. چون بعدا موقع استخراج نتایج به مشکل بر می خوری.
حالا پرسشنامه ها را بین بچه های دوره پخش کن و نظراتشان را جمع کن.
پاسخ:
سلام
پرسش نامه ها دست آقای اسلامیان چکار می کند؟!!
خب باید نتایج را استخراج کنی. یعنی در یک فایل اکسل نتایج هر پرسش نامه را وارد کنی که بعدا بتوانی خروجی های لازم را از آن بگیری.
پاسخ:
خب پس بشین با دست نتایج را جمع بزن!
بالاخره چطوری قرار است معلوم شود که در هر سوال چند نفر به چه گزینه ای امتیاز داده اند؟
پاسخ:
سلام
بله خب
حتی بعدش باید درصد بگیری . مثلا:
بیش از هشتاد درصد بچه ها «زیاد» و «خیلی زیاد» از اینترنت در منزل استفاده می کنند.
پنجاه درصد بچه ها «کم» و «خیلی کم» به مناسک مذهبی اهمیت می دهند.
پاسخ:
خب باید نتیجه گیری کنی دیگه!
متاسفانه از راه دور نمیتونم راهنماییت کنم. اگر می تونی به آقای اسلامیان مراجعه کن.
پاسخ:
سلام
شما در پاسخ به هر سوال باید تعداد نتایج «کم» و «خیلی کم» را بشماری و درصد بگیری. همینطور تعداد نتایج «زیاد» و «خیلی زیاد».
مثلا در پاسخ به سوال اول ۴۰ درصد پاسخگویان کم و خیلی کم و ۲۰ درصد آن ها زیاد و خیلی زیاد نظر داده اند.
بعد از انجام این کار برای تمامی سوالات وقت «فکر کردن» فرا می رسد. با نگاه کردن به نتایج هر سوال باید بتوانی چند جمله نتیجه گیری داشته باشی و بین پاسخ بچه ها به سوالات مختلف رابطه ای برقرار کنی و به دنبال پاسخ سوال اصلی پژوهش بگردی: آیا بین میزان و کیفیت حضور بچه ها در فضای مجازی و پندارها و گفتارها و رفتارهای آن ها ارتباطی وجود دارد؟
پاسخ:
سلام
خب همه جور فرمول میتونی توی اکسل بنویسی.
مثلا خیلی ساده تعداد مورد نظرت رو میشمری با فرمول COUNTIF
بعدش نتیجه به دست اومده رو توی فرمول درصد می زنی: تعداد شمارش شده ضربدر صد تقسیم بر تعداد کل نتایج
پاسخ:
سلام
شفاهی توضیح دادم. دوباره اینجا هم می نویسم:
باید در میان سوالات و جواب ها به دنبال پاسخ سوال اصلی پژوهش بگردی: آیا رابطه ای بین حضور در فضای مجازی و تغییر در زندگی بچه ها هست؟
یعنی می شود برخی از آسیب هایی که بچه ها در رفتارهایشان دارند با حضور آن ها در فضای مجازی مرتبط دانست؟
درصدهای به دست آمده این را نشان می دهد.
پاسخ:
سلام
فصل اول با اضافه کردن تیترهای میانی بهتر شده است. اما فکر کنم از نظر حجم جای بیشتر شدن هم دارد.
پاسخ:
سلام
فایل های ارسالی را دیدم.
به نظرم بهتر است بجای این که همه ی ۲۹ سوال را در یک نمودار بکشی آن ها را به سه قسمت تقسیم کنی و سه تا نمودار رسم کنی تا بتوانی هر نمودار را در یک صفحه جا بدهی. اینطوری اگر همه ی ۲۹ سوال را کنار هم بگذاری خیلی ریز می شود.
یعنی سوال ۱ تا ۱۰ در یک صفحه . ۱۰ تا ۲۰ یک صفحه و ۲۰ تا ۳۰ در صفحه سوم.
پاسخ:
همان طور که شفاهی گفتم شاید خیلی از این جملات به طور مستقیم به عنوان نتایج پژوهش شما معتبر نباشد. اما در هر صورت تجربه ی گرانقیمتی است که ثبت آن می تواند در آینده برای شما راهگشا باشد.
به نظرم بخشی از نتایج که عادت های بچه ها در استفاده از فضای مجازی را نشان می دهد (چه مقدار از چه وسایلی و چه سایت هایی استفاده میکنند) به عنوان مهمترین بخش نتایج در ابتدا بیاور و همین جمله ی ۱ و ۵ و ۴ را در ادامه ی آن ذکر کن. در انتها هم نتایج فرعی دیگر مثل جملات کم اهمیت تر را بیار.
پاسخ:
سلام
فایل نهایی را دیدم. خدا قوت.
فکر می کنم فهرست مطالب باید قبل از هر چیز دیگر بیاید. اگر قرار است چکیده و کلمات کلیدی قبل از فهرست بیاید پس نباید این دو عنوان داخل فهرست قرار بگیرد.
جمع بندی کار هم نسبتا خوب است و جسارت شما را نشان می دهد که وقتی به نتیجه ی دلخواه در پژوهش علمی نمی رسید آن را مخفی نمی کنید و صراحتا اعلام می دارید. به نظرم این قسمت کار شما واقعا جای تقدیر دارد.
*
جایی از مقاله به میزان استفاده بچه ها از اینترنت در هفته یا ماه یا روز اشاره نکردی. مگر در سوال ها نبود؟ حتما باید در جمع بندی بیاوری.
در ابتدای فصل دوم هم باید به تعداد اعضای جامعه آماری اشاره کنی.
موفق باشی.
پاسخ:
علیکم السلام و رحمه الله
از سر صبح ازل تا آخر شام ابد
دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود
و لله الحمد
*
ﺑﺮرﺳﻲ آﺳﻴﺒﻬﺎی ﺣﻀﻮر در ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺠﺎزی ﺑﺮای دﺧﺘﺮان
http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat/2/%D9%85%D8%B1%D8%A2%D8%AA%D9%8A.pdf
*
فرصت ها و تهدید های فضای مجازی ـ بخش اول
http://www.farhangsara.net/newss.php?id=440
*
کلا اگر نگاهی به مقالات این سایت بیندازی خوب است:
نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید
http://nopadid.mcls.gov.ir/
محور اول:سیاستگذاری اجتماعی در حوزه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور دوم: خانواده ، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور سوم:گونه شناسی(تیپ شناسی) جرایم سایبری