از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

تأثیر حضور در فضای مجازی بر پندار، گفتار و رفتار دانش آموزان دبیرستان فرهنگ

پژوهشگر: شایان شکری (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۲۶)

در شروع و برای نمونه این مقالات را ببین:
*
ﺑﺮرﺳﻲ آﺳﻴﺒﻬﺎی ﺣﻀﻮر در ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺠﺎزی ﺑﺮای دﺧﺘﺮان
http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat/2/%D9%85%D8%B1%D8%A2%D8%AA%D9%8A.pdf
*
فرصت ها و تهدید های فضای مجازی ـ بخش اول
http://www.farhangsara.net/newss.php?id=440
*
کلا اگر نگاهی به مقالات این سایت بیندازی خوب است:
نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید
http://nopadid.mcls.gov.ir/
محور اول:سیاستگذاری اجتماعی در حوزه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور دوم: خانواده ، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور سوم:گونه شناسی(تیپ شناسی) جرایم سایبری
به نام خدا.
سلام استاد من از همین لینک هایی که قرار داده اید شروع به مطالعه و فیش برداری می کنم.فقط یک سوال دارم که این کلیدواژه را می توانم در خود گوگل بنویسم؟
پاسخ:
سلام
بله. حتما اولین راه شروع، جستجوی همین کلیدواژه ها در گوگل است.
اما اگر کم کم با پایگاه های خوب جمع آوری مقالات علوم انسانی مثل باشگاه اندیشه http://www.bashgah.net آشنا شوی می توانی در این پایگاه ها دنبال مقالات مناسب بگردی.
  • شایان شکری
  • سلام استاد معذرت می خواهم.5شنبه نتوانستم به خدمتتان برسم.از آن قرار تا به حال دیگر مقاله نخوانده ام.از حال به بعد تمام وقت خود را صرف طرح سوال خواهم کرد.استاد یک سوال دارم ؛قدم بعد از طرح سوال چیست؟راستی از مطالبی که در سایت گذاشته بودید استفاده کردم.خیلی ممنونم.
    خدانگهدار.
    پاسخ:
    سلام

    طراحی سوال در پژوهش شما با هدف طراحی پرسشنامه است. یعنی از کنار هم قرار دادن این سوالات باید یک پرسشنامه تهیه شود. بعد از تهیه پرسشنامه باید آن را در میان جامعه هدف توزیع و پس از تکمیل، جمع آوری کنیم.
    سلام استاد من خیلی وقته که نظر سنجی را در جیمیل برای شما فرستاده ام

    پاسخ:
    سلام. بنده هم خیلی وقته که جواب شما را فرستادم!
    سلام.
     استاد الان وظیفه ی من فقط جدا کردن سوالات است؟
    نیازی به اضافه کردن سوالی ندارد؟ 
    شروع به گرد آوری اطلاعات بکنم؟
    بعد از گرد آوری باید چه کنم؟ 
    آیا منبع کتابی نخواهم داشت؟


    پاسخ:
    سلام
    سوالات را دیدم. به نظرم باید یکی دو تا مقاله ببینی که در آن نتایج پرسش‌نامه های شبیه به این را منتشر کرده باشد که بتوانی الگو بگیری.
    فکر کنم در کتاب اینترنت و دینداری که به آقای وثوقی پیشنهاد کردم نمونه هایی موجود باشد.

    سوالاتی که نوشتی به نظرم ابتدایی و سطحی است. تعداد سوالات باید حدود بیست تا باشد و بجای پرسیدن نظر مخاطب، رفتارهای او را بسنجد.
    سلام یک مقاله معرفی می کنید یا یک نمونه لطفا مثال بزنید.


    پاسخ:
    سلام

    مثلا به سوالات این نمونه تست اعتیاد به اینترنت خوب دقت کن:
    http://anjoman.tebyan.net/newindex.aspx?pid=17257&threadID=26292

    می توانی در این سایت هم ببینی:
    http://www.epolls.ir/questionnaire/show/7

    این سوالات دارند رفتار کاربر را می سنجند و نگرش او را به رفتارش ارزیابی نمی کنند.
    منظورم این نیست که عین این سوالات را بپرسی. منظورم این است که از این شیوه برای رسیدن به مقصود استفاده کنی.
    *
    این هم نمونه هایی از تست دینداری است که البته باید با نگاهی تازه ویرایش کنی:
    http://www.ravansanji.ir/?IROSAr

    سلام
     استاد ان شاالله تا آخر هفته پرسش نامه را تمام می کنم.
    حرکت بعدی چیست؟
    پاسخ:
    سلام
    بعد از نهایی شدن پرسش‌نامه ان شا الله باید آن ها را توزیع و جمع آوری و نتایج را جمع بندی کنید.
    سلام. فایل را ارسال کردم اگر خوب است شروع به کار کنم.
    ولی نمی دانم چگونه کار کنم و نتیجه گیری کنم.
    بعد از انجام نتیجه گیری باید چه کنم؟
    کارم عقب نیست؟
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    سوالاتی که فرستادی دو بخش دارد. بخش اول که مربوط به میزان حضور در فضای مجازی است قابل قبول است. اما باید تعدادی سوال پایه ای هم به آن اضافه کنی. از قبیل مدت زمان استفاده از اینترنت و موبایل در هفته یا ماه، روش های استفاده از این ابزارها و میزان هزینه و ...
    اما بخش دوم سوالات در مورد دینداری است. اگر یک بار دیگر به موضوع پژوهش نگاه کنی متوجه می شوی که باید بجای دینداری بر روی پندارها، رفتارها و گفتارهای بچه ها متمرکز شوی. لذا به نظرم بخش دوم سوالات را باید تغییر بدهی. البته از این نمونه سوالات باید الگو بگیری.

    سلام فایل را فرستادم
    سلام نظرتان راجع به فایل ارسال شده چیست

    پاسخ:
    سلام
    هنوز مشکلی که قبلا گفتم در مورد بخش دوم سوالات وجود دارد. شما باید تمرکز بیشتری روی پندارها، رفتارها و گفتارهای دانش آموزان بکنی. فقط موارد دینی را در نظر نیاور و به سمت رفتارهای عمومی برو. در ضمن تغییرات این رفتارها را هم در هنگام استفاده و درگیری با فضای مجازی بسنج.
    سوالاتی که درباره میزان استفاده از اینترنت و .. هم پرسیدی باید خارج از قالب چند گزینه ای باشد و در ابتدای نظر سنجی به صورت جداگانه بیاید.
    سلام
    لطفا برای پندارها، رفتارها و گفتارها چند مثال بزنید.
    پاسخ:
    حضوری گفتم.
    سلام
    به امید خدا فایل نهایی را فرستادم.


    پاسخ:
    هر چند که ایده آل نیست اما قابل قبول است.
    حتما سوالات را شماره گذاری کن. چون بعدا موقع استخراج نتایج به مشکل بر می خوری.

    حالا پرسشنامه ها را بین بچه های دوره پخش کن و نظراتشان را جمع کن.
    سلام
    سوالات را توزیع کردم و نتایج را گرفنم.
    اکنون پرسش نامه ها دست آقای اسلامیان است.
    اکنون چه کنم؟
    با نشکر.
    پاسخ:
    سلام

    پرسش نامه ها دست آقای اسلامیان چکار می کند؟!!

    خب باید نتایج را استخراج کنی. یعنی در یک فایل اکسل نتایج هر پرسش نامه را وارد کنی که بعدا بتوانی خروجی های لازم را از آن بگیری.
    سلام
    آقای اسلامیان می خواستند پرسش ها را ببینند.
    من فرمایش شما را متوجه نشدم در ضمن اکسل بلد نیستم.

    پاسخ:
    خب پس بشین با دست نتایج را جمع بزن!
    بالاخره چطوری قرار است معلوم شود که در هر سوال چند نفر به چه گزینه ای امتیاز داده اند؟
    سلام
    مثلا باید یگویم در سوال 1 2نفر گفتند زیاد 38 نفر گفتن کم و ...............
    پاسخ:
    سلام
    بله خب
    حتی بعدش باید درصد بگیری . مثلا:
    بیش از هشتاد درصد بچه ها «زیاد» و «خیلی زیاد» از اینترنت در منزل استفاده می کنند.
    پنجاه درصد بچه ها «کم» و «خیلی کم» به مناسک مذهبی اهمیت می دهند.
    سلام.
    به کمک خدا فایل اکسل را در جیمیل براییتان فرستادم

    بسمه تعالی
    سلام علیکم 
    بعد از این کار باید چه کنم؟

    پاسخ:
    خب باید نتیجه گیری کنی دیگه!
    متاسفانه از راه دور نمیتونم راهنماییت کنم. اگر می تونی به آقای اسلامیان مراجعه کن.
    سلام
    لطفا یک چیزی بگوییید کارم عقب است و قبل عید باید تحویل دهم اصلا وقت ندارم.
    سلام
    چگونه باید از پاسخ ها نتیجه گیری کنم؟
    پاسخ:
    سلام

    شما در پاسخ به هر سوال باید تعداد نتایج «کم» و «خیلی کم» را بشماری و درصد بگیری. همینطور تعداد نتایج «زیاد» و «خیلی زیاد».
    مثلا در پاسخ به سوال اول ۴۰ درصد پاسخگویان کم و خیلی کم و ۲۰ درصد آن ها زیاد و خیلی زیاد نظر داده اند.

    بعد از انجام این کار برای تمامی سوالات وقت «فکر کردن» فرا می رسد. با نگاه کردن به نتایج هر سوال باید بتوانی چند جمله نتیجه گیری داشته باشی و بین پاسخ بچه ها به سوالات مختلف رابطه ای برقرار کنی و به دنبال پاسخ سوال اصلی پژوهش بگردی: آیا بین میزان و کیفیت حضور بچه ها در فضای مجازی و پندارها و گفتارها و رفتارهای آن ها ارتباطی وجود دارد؟
    سلام 
    نمی شود در خود اکسل درصد ها را بگوید؟؟؟
    نیاز به توضیح بیشتر دارم میشه یک مثال بزنید
    پاسخ:
    سلام
    خب همه جور فرمول میتونی توی اکسل بنویسی.
    مثلا خیلی ساده تعداد مورد نظرت رو میشمری با فرمول COUNTIF
    بعدش نتیجه به دست اومده رو توی فرمول درصد می زنی: تعداد شمارش شده ضربدر صد تقسیم بر تعداد کل نتایج
    سلام
    درصد ها را بدست آوردم چگونه نتیجه گیری کنم
    پاسخ:
    سلام
    شفاهی توضیح دادم. دوباره اینجا هم می نویسم:
    باید در میان سوالات و جواب ها به دنبال پاسخ سوال اصلی پژوهش بگردی: آیا رابطه ای بین حضور در فضای مجازی و تغییر در زندگی بچه ها هست؟
    یعنی می شود برخی از آسیب هایی که بچه ها در رفتارهایشان دارند با حضور آن ها در فضای مجازی مرتبط دانست؟
    درصدهای به دست آمده این را نشان می دهد.
    سلام
    در جیمیل فایلی فرستادم که فصل 1 ام مشود 
    پاسخ:
    سلام

    فصل اول با اضافه کردن تیترهای میانی بهتر شده است. اما فکر کنم از نظر حجم جای بیشتر شدن هم دارد.
    سلام
    نمودار ها داخل تحقیق جا نمی شوند
    چه کنم

    پاسخ:
    سلام
    فایل های ارسالی را دیدم.

    به نظرم بهتر است بجای این که همه ی ۲۹ سوال را در یک نمودار بکشی آن ها را به سه قسمت تقسیم کنی و سه تا نمودار رسم کنی تا بتوانی هر نمودار را در یک صفحه جا بدهی. اینطوری اگر همه ی ۲۹ سوال را کنار هم بگذاری خیلی ریز می شود.
    یعنی سوال ۱ تا ۱۰ در یک صفحه . ۱۰ تا ۲۰ یک صفحه و ۲۰ تا ۳۰ در صفحه سوم.
    لطفا ایمیلتان را چک کنید وچند نتیجه گرفتم که به نظرم به درد نمی خورد.
    1.بچه ها به اینترنت وابسته نیستند و از اینترنت برای گرفتن آرامش استفاده نمی کنند
    2.بیشتر بچه ها وقتی عصبانی می شوند نمی تواانند خود و زبان خود را کنترل کنند
    3.بیشتر بچه ها گوشه گیری و انزوا را ترجیح می دهند و خیلی از شلوغی خوششان نمی آید
    4.بیشت بچه ها از فضای مجازی خوششان نمی اید
    5. 40 درصد بچه ها به برقراری ارتباط در فضای مجازی و تفریح می پردازند و 60 درصد به کسب اطلاعات و آگاهی می پردازند
    6.ببچه ها در انجام فرایض دینی کوشا هستند و اگر اشتباهاتی کنند پشیمان می شوند
    7. بچه ها به افراد خوش بین هستند و سوظن دارند


    این هایی که من نوشتم هم می توانند در نمودار بخانند چه کنم؟
    پاسخ:
    همان طور که شفاهی گفتم شاید خیلی از این جملات به طور مستقیم به عنوان نتایج پژوهش شما معتبر نباشد. اما در هر صورت تجربه ی گرانقیمتی است که ثبت آن می تواند در آینده برای شما راهگشا باشد.
    به نظرم بخشی از نتایج که عادت های بچه ها در استفاده از فضای مجازی را نشان می دهد (چه مقدار از چه وسایلی و چه سایت هایی استفاده می‌کنند) به عنوان مهمترین بخش نتایج در ابتدا بیاور و همین جمله ی ۱ و ۵ و ۴ را در ادامه ی آن ذکر کن. در انتها هم نتایج فرعی دیگر مثل جملات کم اهمیت تر را بیار.
    سلام
    به جیمیلتان یک سر بزنید فایلم را ارسال کردم و چیز هایی گفتم.

    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم. خدا قوت.
    فکر می کنم فهرست مطالب باید قبل از هر چیز دیگر بیاید. اگر قرار است چکیده و کلمات کلیدی قبل از فهرست بیاید پس نباید این دو عنوان داخل فهرست قرار بگیرد.
    جمع بندی کار هم نسبتا خوب است و جسارت شما را نشان می دهد که وقتی به نتیجه ی دلخواه در پژوهش علمی نمی رسید آن را مخفی نمی کنید و صراحتا اعلام می دارید. به نظرم این قسمت کار شما واقعا جای تقدیر دارد.
    *
    جایی از مقاله به میزان استفاده بچه ها از اینترنت در هفته یا ماه یا روز اشاره نکردی. مگر در سوال ها نبود؟ حتما باید در جمع بندی بیاوری.
    در ابتدای فصل دوم هم باید به تعداد اعضای جامعه آماری اشاره کنی.

    موفق باشی.
    باسمه تعالی

    سلام و عرض ادب خدمت آقای حسین غفاری

    از حدود 7 ماه تلاش بی دریغ شما سپاس گزاری می کنم. واقعا تجربه یسیار ارزش مند و نقطه ی آغازی برای انجام پژوهش های گوناگون برای بنده بود.
    ان شا الله آخرین تذکرات شما انجام خواهد شد.
    امیدوارم این پژوهش بهانه ی خوبی برای آشنایی شما با من بوده باشد.
    امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید.

    شایان شکری

    پاسخ:
    علیکم السلام و رحمه الله

    از سر صبح ازل تا آخر شام ابد
    دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود

    و لله الحمد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی