از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

بررسی سیره‌ی خانوادگی انبیای الهی (مطالعه موردی حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف علیهم السلام)

پژوهشگر: عماد خدابنده لو (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۱۰)

  • عماد خدابنده لو
  • با سلام من تمامی تفاسیر نمونه را که مربوط به موضوع بوده را مطالعه کردم 
    منتظر دستور های بعدی شما هستم
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    لطفا فهرستی از مطالب مطالعه شده را در همین صفحه ارایه کنید.
    اگر هنگام مطالعه یادداشت برداری کرده باشید حتما می توانید این کار را بکنید.

    فعلا نیازی به شرح مفصل مطالعات نیست. فقط فهرست آن را بنویسید.
  • عماد خدابنده لو
  • باسلام 
    1)تعداد فرزندان یعقوب جلد 9 
    2)پیشنهاد تازه یوسف به برادران جلد 10
    3)نامه یعقوب به عزیز مصر جلد 10
    4)یوسف برادران را می بخشد جلد 10
    5)سرانجام کار یوسف و یعقوب و برادران جلد 10
    6)بازگو نکردن سرگذشت برای پدر جلد 10
    و بقیه  موضوعات
    برای حضرات ابراهیم و اسحاق پیدا نکردم 
    پاسخ:
    حالا باید بتوانی برخی از اصلی ترین کلیدواژه های این روابط را استخراج کنی. یعنی چه نکته های برجسته ای در این صحنه ها وجود دارد که می تواند برای سبک زندگی امروز ما درس آموز باشد؟
    *
    برای پژوهش درباره گفتگوی حضرت ابراهیم با عموی خود به تفسیر این آیات مراجعه کنید:
    انعام / 74 و مریم / 41-47
  • عماد خدابنده لو
  • سلام گفتگوی حضرت ابراهیم را با عمویش آذر را دیدم ولی فقط دعوت به خداپرستی است .
    پاسخ:
    دقیق تر ببین. ظرافت هایی در گفتار با بزرگ تر دارد که قابل توجه است.
  • عماد خدابنده لو
  • با سلام کلید واژه ها 
    1)به عالیترین وجه پذیرایی
    2)سخت بی تاب
    3)گناه را سر بسته گفتن
    4)نشان دادن راه عذر خواهی
    5)به فکر آسوده بودن وجدان برادران
    6)استقبال و در آغوش گرفتن
    7)نگفتن حکایت چاه
    8)شیطان مقصر است
    9)سجده برای شکر خدا
    10)وسوسه شیطان


    پاسخ:
    خیلی خوب است
    مطمئنی چیز دیگری را از قلم نینداختی؟
  • عماد خدابنده لو
  • با سلام گفتوگوی ابراهیم با آزر
    1)عباراتی محکم و توام با محبت و گاهی توبیخ
    2)به فکر مجازات الهی
  • عماد خدابنده لو
  • سلام من از تفسیر نمونه تمام داستان را پیگیری کردم
    تولد فرزند 
    قربانگاه 
    میهمانان ابراهیم
    و
    .
    .
    .
    پاسخ:
    طیب
    طیب الله
    احسنت
    بارک الله
    ...
  • عماد خدابنده لو
  • امر دیگر ؟

    پاسخ:
    عزیز دل!
    باید مقاله را بنویسی دیگر! منتظر چه هستی؟

    فهرست مطالب را آماده کن و فصل به فصل بنویس و ارایه کن.
  • عماد خدابنده لو
  • سلام  فهرست :
    1.حضرت ابراهیم
      1.1صحبت با عموی کافرش آذر
      2.1مهمانی برای فرشتگان
      3.1مژده بچه دار شدن
      4.1ابراهیم در قتلگاه
    2.حضرت یعقوب
      1.2فرزندان یعقوب 
    3.حضرت یوسف
      1.3میزبانی از برادران
      2.3دیدار و گفتگو عزیز مصر با برادران خود
      3.3ورود پدر و مادر و استقبال
      4.3چگونگی گفتگو با پدر و مادر خود
      5.3سجده
    پاسخ:
    سلام
    خیلی خوب است. فقط حتما در نظر داشته باش که در هر بخش علاوه بر ذکر قصه با استناد به آیات و روایات، باید نکته هایی که مربوط به سیره خانوادگی انبیا می شود ذکر کنی. یعنی در هر فصلی که قصه ای را می آوری همانجا باید نکته های سیره خانوادگی را بیاوری.
    البته در انتهای مقاله یک جمع بندی کلی از نکته های گفته شده لازم است.

    زودتر بنویس که مشتاق خواندنم.
  • حسین غفاری
  • فایل نهایی شما را دیدم.
    متاسفانه بر خلاف روند پژوهش که بسیار منظم و فهرست بندی شده بود، در این بخش نهایی بی نظمی و در هم ریختگی زیاد است. چرا واقعا؟!

    صفحه آرایی شما نامناسب است. اندازه بزرگ و نوشته ها وسط چین!
    همین طور از تیتر زدن در بخش های مختلف خبری نیست.
    حتی ترتیب وقایع و حوادث هم معلوم نیست و فقط به صورت بریده بریده برخی جملات را آورده ای.
    به نظرت خواننده از خواندن این متن چه حالی پیدا می کند؟
  • عماد خدابنده لو
  • سلام . آن چیزی که دیدید آخرین مطلب نبود . فقط برخی از مطالب مقدمه ونتیجه بوده . الآن برایتان فایل آخر را ارسال کردم.
    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم.
    متاسفانه بخش مستقلی به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری ندارد. صفحه آرایی هم وسط چین است که مناسب نیست.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی