از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.


  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

نام‌های تجاری و روش‌های تبلیغی (مقایسه نام های تجاری مطرح در صنعت اتومبیل سازی ایران و جهان)

پژوهشگران: علی آجیلی (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۶)

  • علی آجیلی
  • سلام 
    استاد غفاری من موضوعاتی که در اون کتاب بود رو خواندم ولی هنوز فیش برداری نکردم .الان دارم دنبال سایت هایی که به دردم میخوره میگردم .اگر میشه در این کار یه کم کمکم کنید.
    پاسخ:
    با یک جستجوی ساده به این سایت ها رسیدم:
    - نامینیک: برندسازی اینترنتی http://naminik.com/
    - دکتر برند http://www.drbrand.org/
    - برندسازی http://www.brandztech.com/

    در هر کدام از این سایت ها به شیوه ها و شگردهای برندسازی اشاراتی شده است. مقالات نسبتا خوبی هم دارند. هر چند که خیلی علمی نیست. اما راهگشاست.
    سلام استاد غفاری من چندتا کتاب از کتاب خونه گرفتم .
    استاد اگر میشه یه بررسی روی این کتاب ها بکنید ممنون میشم.
    نام کتاب ها:
    1_تبلیغات خلاق           نویسنده: لوک سولیوان
    2_تبلیغات به زبان آدم ایزاد             نویسنده:گری آر.دال
    3_راز های تبلیغات            نویسنده :دیوید اکیلوی

    پاسخ:
    سلام
    هر سه تا کتاب خوب هستند. اما از آن جا که شما وقت زیادی را از دست دادی لطفا سریعتر این کتاب ها را تورق کن و فیش هایی با موضوع روش های تبلیغات و اصول تبلیغات از آن ها بنویس.

    باید زودتر به سراغ مقاله نهایی برویم.
    چشم
    سلام استاد میشه یه چند تا کتاب لوگو و آرم بهم معرفی کنید.
    پاسخ:
    سلام
    برای ذکر در منابع میخوای؟! کار شما که نسبتا کامل بود!
  • حسین غفاری
  • فایل نهایی شما را دیدم. فصل اول و دوم خوب است. اما در فصل سوم دچار سردرگمی هستی.
    هدف پژوهش شما چه بود؟
    قرار بود بعد از آشنایی با مبانی تبلیغات و طراحی لوگو به بررسی و تحلیل نحوه ی تبلیغات و طراحی لوگوی دو خوردروساز ایرانی و خارجی بپردازی. اما در فصل سوم صرفا تاریخچه این شرکت ها را آورده ای. هیچ کار خلاقانه ای در فصل سوم مشاهده نمی شود. انتظار داشتم بعد از آشنایی با اصول تبلیغات خودت بتوانی دو تا لوگو را تحلیل کنی.
    به نظرم باید لااقل چند جمله ای از خودت در پژوهش بنویسی!!
  • حسین غفاری
  • این مقاله را هم امروز دیدم. جالب است:
    http://1pezeshk.com/archives/2015/03/famous-logos-that-have-a-hidden-message.html

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی