از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

انحرافات عقیدتی سیاسی گروه های شیعیان در عصر حاضر

پژوهشگر: محمدامین سیف (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: آبان ۹۳

گفتگوها (۹)

  • حسین غفاری
  • برای شروع این سایت می تواند منبع یکی از سرفصل های پژوهش شما باشد:
    http://www.fetan.ir/home/
  • محمدامین سیف
  • طبق تحقیقات به عمل آمده ازاینجانب بغیراز سیدصادق شیرازی واللهیاری کسی دیگررا پیدانکردم اگرمقدوراست اینجانب راراهنمایی کنید     باتشکر  

    پاسخ:
    من پنج روز پیش (در جلسه ی حضوری) از دو گروه دیگر نیز نام بردم. ظاهرا حافظه قوی ندارید:
    ۱- دراویش
    ۲- حجتیه

    البته غیر از این ها هم هست. با معلمان خوبتان مشورت کنید.
  • محمدامین
  • استاد من طی تحقیقات انجام شده سایت راه نیکان را پبداکردم وباجستجو دراین سایت کتابی راپیداکردم باعنوان سلوک درتاریکی اما فروشی است  اگرمیشود خودتان سایتی برای راهنمایی معرفی کنید .آیا فرقه ی گنابادی به من مربوط است؟
    پاسخ:
    فرقه گنابادی شاخه ای از دراویش و متصوفه هستند که اتفاقا از لحاظ حوزه نفوذ و فعالیت کاملا به کار شما مربوط است. حتما درباره آن ها مطالعه کن.
    استاد من فیشی درباه ی شیرازی ها نوشتم و بحثشان را تمام کردم ودرحل حاضر به دنبال منبعی برای دراویش میگردم .اگرمیشود راهنمایی کنید.ومن فرقه ی دیگری نیز پیداکردم به اسم ذهبیه آیا به بحث من مرتبط است؟
    پاسخ:
    اهمیت این فرقه زیاد نیست. یک بار دیگر تاکید میکنم که شما باید در زمینه این سه گروه کار کنید:
    ۱- کلیت دراویش و متصوفه (که ذهبیه یکی از انشعابات آن است)
    ۲- شیرازی ها
    ۳- حجتیه
  • محمدامین سیف
  • باعرض سلام استاداینجانب درمورد انجمن حجتیه تحقیق کردم وسعی دارم این راهم یک فیش کرده ونظم بخشم .وآیا باید همه ی فرقه هاراازمنظر سیاسی هم موردبررسی قراردهم؟
    پاسخ:
    همان طور که از عنوان این صفحه معلوم است موضوع پژوهش شما: انحرافات عقیدتی سیاسی گروه های شیعیان است.
    پس حتما باید جنبه ی سیاسی را هم مطالعه کنید
    مگر این که موضوع پژوهش را عوض کنید.
  • محمدامین سیف
  • باسلام
    استاد اگرمیشود اینجانب فقط درباره ی عقیدتی باشد نکته ی دیگراینکه درصورت امکان منبعی برای دراویش معرفی کنید.
    پاسخ:
    این سایت خوب را درباره دراویش ببین:
    http://www.sofiye.net

    این مقاله هم خیلی خوب بود:
    http://www.hawzah.net/fa/Question/View/62422

    این سایت خوب را هم تازه دیدم. دسته بندی و مصاحبه های خوبی در مورد موضوع پژوهش شما دارد:
    http://www.ferghenews.com

    *
    عنوان پژوهش شما فقط با هماهنگی استاد اسلامیان قابل تغییر است.
  • محمدامین سیف
  • استاد من مطلب شمارا درباره تحقیق کردن را خواندم ومیخواستم این راعرض کنم که مطالب من درباره حجتیه ازویکی پدیا است

    پاسخ:
    خب باید به منبع اصلی ارجاع بدهی. چون ویکیپدیا همیشه به نقل از دیگران مطالب را منتشر می کند.
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم.
    فقط بخش دراویش و حجتیه را داشت. شیرازی ها چه شد؟
    لطفا هر کدام از این بخش ها را در یک فصل مستقل بیاور و از ابتدای صفحه جدید بنویس.
    *
    در مقدمه باید درباره علت انتخاب موضوع و ضرورت و اهمیت آن توضیح بدهی. مطلبی که در ابتدای کار در مورد ضرورت فرقه شناسی آورده ای جایش در مقدمه است.همچنین باید درباره روش انجام کار و یافتن منابع و فصل بندی کار توضیح بدهی.

    از همه مهمتر نتیجه گیری است که باید ویژگی های هر کدام از سه فرقه را کنار هم قرار بدهی و مشترکات و افتراقاتشان را معلوم کنی.
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم.

    فهرست مشکل دارد. چون عنوان فصل ها و شماره صفحات در آن نیست.
    مقدمه طولانی است و بخشی که ضرورت فرقه شناسی را آورده ای خیلی طولانی است و کاملا کپی کاری شده است. باید خلاصه ای از آن محتوا را نهایتا در دو پاراگراف در مقدمه بیاوری.
    فصل اول و دوم و سوم که جمع آوری مطلب از منابع مختلف است و نتیجه گیری خاصی از آن ها نکرده ای.
    برای نتیجه گیری همان طور که قبلا گفتم باید ویژگی های هر کدام از سه فرقه را کنار هم قرار بدهی و مشترکات و افتراقاتشان را معلوم کنی. یعنی با اندکی تفکر و فهرست کردن نقاط تاریک هر کدام از این فرقه ها و کنار هم قرار دادن این نقاط به یک طرحواره ی کلی برسی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی