از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

انحرافات عقیدتی سیاسی گروه های شیعیان در عصر حاضر

پژوهشگر: محمدامین سیف (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: آبان ۹۳

گفتگوها (۹)

  • حسین غفاری
  • برای شروع این سایت می تواند منبع یکی از سرفصل های پژوهش شما باشد:
    http://www.fetan.ir/home/
  • محمدامین سیف
  • طبق تحقیقات به عمل آمده ازاینجانب بغیراز سیدصادق شیرازی واللهیاری کسی دیگررا پیدانکردم اگرمقدوراست اینجانب راراهنمایی کنید     باتشکر  

    پاسخ:
    من پنج روز پیش (در جلسه ی حضوری) از دو گروه دیگر نیز نام بردم. ظاهرا حافظه قوی ندارید:
    ۱- دراویش
    ۲- حجتیه

    البته غیر از این ها هم هست. با معلمان خوبتان مشورت کنید.
  • محمدامین
  • استاد من طی تحقیقات انجام شده سایت راه نیکان را پبداکردم وباجستجو دراین سایت کتابی راپیداکردم باعنوان سلوک درتاریکی اما فروشی است  اگرمیشود خودتان سایتی برای راهنمایی معرفی کنید .آیا فرقه ی گنابادی به من مربوط است؟
    پاسخ:
    فرقه گنابادی شاخه ای از دراویش و متصوفه هستند که اتفاقا از لحاظ حوزه نفوذ و فعالیت کاملا به کار شما مربوط است. حتما درباره آن ها مطالعه کن.
    استاد من فیشی درباه ی شیرازی ها نوشتم و بحثشان را تمام کردم ودرحل حاضر به دنبال منبعی برای دراویش میگردم .اگرمیشود راهنمایی کنید.ومن فرقه ی دیگری نیز پیداکردم به اسم ذهبیه آیا به بحث من مرتبط است؟
    پاسخ:
    اهمیت این فرقه زیاد نیست. یک بار دیگر تاکید میکنم که شما باید در زمینه این سه گروه کار کنید:
    ۱- کلیت دراویش و متصوفه (که ذهبیه یکی از انشعابات آن است)
    ۲- شیرازی ها
    ۳- حجتیه
  • محمدامین سیف
  • باعرض سلام استاداینجانب درمورد انجمن حجتیه تحقیق کردم وسعی دارم این راهم یک فیش کرده ونظم بخشم .وآیا باید همه ی فرقه هاراازمنظر سیاسی هم موردبررسی قراردهم؟
    پاسخ:
    همان طور که از عنوان این صفحه معلوم است موضوع پژوهش شما: انحرافات عقیدتی سیاسی گروه های شیعیان است.
    پس حتما باید جنبه ی سیاسی را هم مطالعه کنید
    مگر این که موضوع پژوهش را عوض کنید.
  • محمدامین سیف
  • باسلام
    استاد اگرمیشود اینجانب فقط درباره ی عقیدتی باشد نکته ی دیگراینکه درصورت امکان منبعی برای دراویش معرفی کنید.
    پاسخ:
    این سایت خوب را درباره دراویش ببین:
    http://www.sofiye.net

    این مقاله هم خیلی خوب بود:
    http://www.hawzah.net/fa/Question/View/62422

    این سایت خوب را هم تازه دیدم. دسته بندی و مصاحبه های خوبی در مورد موضوع پژوهش شما دارد:
    http://www.ferghenews.com

    *
    عنوان پژوهش شما فقط با هماهنگی استاد اسلامیان قابل تغییر است.
  • محمدامین سیف
  • استاد من مطلب شمارا درباره تحقیق کردن را خواندم ومیخواستم این راعرض کنم که مطالب من درباره حجتیه ازویکی پدیا است

    پاسخ:
    خب باید به منبع اصلی ارجاع بدهی. چون ویکیپدیا همیشه به نقل از دیگران مطالب را منتشر می کند.
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم.
    فقط بخش دراویش و حجتیه را داشت. شیرازی ها چه شد؟
    لطفا هر کدام از این بخش ها را در یک فصل مستقل بیاور و از ابتدای صفحه جدید بنویس.
    *
    در مقدمه باید درباره علت انتخاب موضوع و ضرورت و اهمیت آن توضیح بدهی. مطلبی که در ابتدای کار در مورد ضرورت فرقه شناسی آورده ای جایش در مقدمه است.همچنین باید درباره روش انجام کار و یافتن منابع و فصل بندی کار توضیح بدهی.

    از همه مهمتر نتیجه گیری است که باید ویژگی های هر کدام از سه فرقه را کنار هم قرار بدهی و مشترکات و افتراقاتشان را معلوم کنی.
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم.

    فهرست مشکل دارد. چون عنوان فصل ها و شماره صفحات در آن نیست.
    مقدمه طولانی است و بخشی که ضرورت فرقه شناسی را آورده ای خیلی طولانی است و کاملا کپی کاری شده است. باید خلاصه ای از آن محتوا را نهایتا در دو پاراگراف در مقدمه بیاوری.
    فصل اول و دوم و سوم که جمع آوری مطلب از منابع مختلف است و نتیجه گیری خاصی از آن ها نکرده ای.
    برای نتیجه گیری همان طور که قبلا گفتم باید ویژگی های هر کدام از سه فرقه را کنار هم قرار بدهی و مشترکات و افتراقاتشان را معلوم کنی. یعنی با اندکی تفکر و فهرست کردن نقاط تاریک هر کدام از این فرقه ها و کنار هم قرار دادن این نقاط به یک طرحواره ی کلی برسی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی