از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

ریزش ها و رویش ها در صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله (بررسی موردی اعضای شورای شش نفره خلافت)

پژوهشگر: صالح معززی نیا (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: آذر ۹۳

گفتگوها (۶)

  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ! میشه به جز اون دایره المعارفِ صحابه ی پیامبر اعظم ، از دایره المعارف ها و کتاب های کلی دیگه ای استفاده کنم ، این دانشنامه در هیچ کتابخونه ای نیست به جز کتابخونه ملی ، قیمتش هم زیاده !!!!!!! میشه کتابای دیگه به عنوان منبع باشه ......؟؟؟؟؟؟!!!
    پاسخ:
    سلام
    بله خب. این یک مرجع تخصصی خوب بود. شما می توانی از دانشنامه های تخصصی یا عمومی دیگر استفاده کنی. مثلا دانشنامه جهان اسلام یا دانشنامه بزرگ اسلامی
  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ! شما درباره ی مراجع عمومی و تخصصی دیگری مثل دانشنامه بزرگ اسلامی فرمودید ولی این دو دانشنامه هنوز به مدخل حرف های مورد نظر مثل عین و طاء و ..... نرسیدند .....!!!! ولی من دانشنامه امام علی رو در نظر دارم به علاوه ی کتاب هایی که به طور پراکنده از آنها نام آورده و توضیح داده اندیشه سیاسی تربیتی علوی در نامه های نهج البلاغه از بوستان کتاب و کتاب های از این دست که دانشنامه ای و  دایره المعارف مانند نیستند ........... !! چون پیدا نمیشن توی اشخاص و مدخل هایی که می خوام .......

    چه کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟ 

    پاسخ:
    اگر به دانشنامه امام علی دسترسی داری که خوبه.
  • صالح معززی
  • سلام استاد! بنده دانشمامه امام علی و یکی دو تا دایره المعارف دیگه رو فیش برداری کردم و در حال تایپ اون ها هستم .....(البته نتونستم هنوز زندگی نامه مختصر و جمع و جوری از عثمان و علی (ع) پیدا کنم همه مفصل بودند).. میشه دیگه رخصت بدید وارد بحث تحلیل و تجزیه از کتب تخصصی دیگه بشم ؟؟؟ 
    پاسخ:
    سلام
    چهارنفر از شش نفر را انجام دادی. یعنی دو سوم!
    چه اشکالی دارد که مطالعه را شروع کنی؟ فقط کتاب هایی که می خواهی مراجعه کنی حتما با من در میان بگذار.
  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ؛

    درباره ی روش مشروعیت بخشی اهل تسنن به خلفا مثل اسخلاف یا روش حلّ و عدل و یا شورا کتاب و منبعی سراغ دارید ؟؟؟؟ می خوام شورای شش نفره رو با استدلال علمی خودشان  ، رد کنم ؟؟؟؟!!!!

    پاسخ:
    سلام
    این موضوعی که شما می فرمایید در حوزه علم کلام است. اما تا آن جا که من می دانم موضوع پژوهش شما در حوزه علم تاریخ تعریف شده.

    لذا بجای حاشیه لطفا به متن بپردازید!
  • صالح معززی
  • سلام استاد ؛
    فهرست تحقیق :
    فصل اول : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های زبیر بن عوام
    فصل دوم :زندگی تحلیل ریژش و رویش های طلحه بن عبیدالله 
    فصل سوم :  زندگی و تحلیل ریزش و رویش های سعد بن ابی وقاص
    فصل چهارم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های عبدالرحمن بن عوف
    فصل پنجم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های عثمان بن عفان
    فصل ششم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های علی بن ابی طالب 
    فصل هفتم : نتیجه گیری
    پاسخ:
    سلام
    به نظرم در عنوان هر فصل ضرورتی به آوردن عبارت «زندگی و تحلیل ریزش ها و رویش های...» نیست. چون در عمل هم در هر فصل شما این کار را نمی کنی.
    پیشنهاد می دهم عنوان هر فصل به این شکل بیاید: «زندگی و سرنوشت زبیر بن عوام، از بدر تا جمل» که مثلا به دو مقطع مهم زندگی آن شخصیت در ابتدا و انتهای زندگی اش اشاره داشته باشی: «زندگی و سرنوشت علی بن ابی‌طالب علیه السلام از مسجدالحرام تا کوفه»
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم. خسته نباشی دلاور!
    ۱- انصافا کار مفصل و دقیقی انجام داده ای. هر چند که در نهایت احتیاج به یک ویرایش املایی، انشایی کامل دارد. اما به نظرم کاملا قابل استفاده است.
    ۲- در صفحه آرایی باید فصل های مختلف را از هم جدا کنی و هر فصل را با تیتر درشت از ابتدای صفحه جدید آغاز کنی. همچنین تیترهای میانی هم باید درشت تر از متن نوشته شود تا جلب توجه کند.
    ۳- ترتیب فصل ها را مشخص کن که به چه دلیل است؟ به ترتیب سال تولد است؟ سال وفات است؟ اهمیت است؟
    ۴- بخش عبدالرحمن بن عوف را هم زودتر تکمیل کن که کار را به جمع بندی برسانی.
    ۵- در مقدمه باید مفصلا راجع به دلیل انتخاب موضوع و سوژه ها و نحوه ی پرداختن به آن ها، ترتیب قرارگیری فصل ها، نحوه ی استفاده از منابع و میزان نقل مستقیم و نقل به مضموم از منابع توضیح بدهی.
    ۶- نتیجه گیری این کار خیلی مهم است. باید بتوانی علل و عوامل ریزش و رویش را دسته بندی کنی. شاید یکی دو صحه بیشتر نشود. اما وقت می برد. زودتر بجنب!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی