از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

ریزش ها و رویش ها در صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله (بررسی موردی اعضای شورای شش نفره خلافت)

پژوهشگر: صالح معززی نیا (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: آذر ۹۳

گفتگوها (۶)

  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ! میشه به جز اون دایره المعارفِ صحابه ی پیامبر اعظم ، از دایره المعارف ها و کتاب های کلی دیگه ای استفاده کنم ، این دانشنامه در هیچ کتابخونه ای نیست به جز کتابخونه ملی ، قیمتش هم زیاده !!!!!!! میشه کتابای دیگه به عنوان منبع باشه ......؟؟؟؟؟؟!!!
    پاسخ:
    سلام
    بله خب. این یک مرجع تخصصی خوب بود. شما می توانی از دانشنامه های تخصصی یا عمومی دیگر استفاده کنی. مثلا دانشنامه جهان اسلام یا دانشنامه بزرگ اسلامی
  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ! شما درباره ی مراجع عمومی و تخصصی دیگری مثل دانشنامه بزرگ اسلامی فرمودید ولی این دو دانشنامه هنوز به مدخل حرف های مورد نظر مثل عین و طاء و ..... نرسیدند .....!!!! ولی من دانشنامه امام علی رو در نظر دارم به علاوه ی کتاب هایی که به طور پراکنده از آنها نام آورده و توضیح داده اندیشه سیاسی تربیتی علوی در نامه های نهج البلاغه از بوستان کتاب و کتاب های از این دست که دانشنامه ای و  دایره المعارف مانند نیستند ........... !! چون پیدا نمیشن توی اشخاص و مدخل هایی که می خوام .......

    چه کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟ 

    پاسخ:
    اگر به دانشنامه امام علی دسترسی داری که خوبه.
  • صالح معززی
  • سلام استاد! بنده دانشمامه امام علی و یکی دو تا دایره المعارف دیگه رو فیش برداری کردم و در حال تایپ اون ها هستم .....(البته نتونستم هنوز زندگی نامه مختصر و جمع و جوری از عثمان و علی (ع) پیدا کنم همه مفصل بودند).. میشه دیگه رخصت بدید وارد بحث تحلیل و تجزیه از کتب تخصصی دیگه بشم ؟؟؟ 
    پاسخ:
    سلام
    چهارنفر از شش نفر را انجام دادی. یعنی دو سوم!
    چه اشکالی دارد که مطالعه را شروع کنی؟ فقط کتاب هایی که می خواهی مراجعه کنی حتما با من در میان بگذار.
  • صالح معززی نیا
  • سلام استاد ؛

    درباره ی روش مشروعیت بخشی اهل تسنن به خلفا مثل اسخلاف یا روش حلّ و عدل و یا شورا کتاب و منبعی سراغ دارید ؟؟؟؟ می خوام شورای شش نفره رو با استدلال علمی خودشان  ، رد کنم ؟؟؟؟!!!!

    پاسخ:
    سلام
    این موضوعی که شما می فرمایید در حوزه علم کلام است. اما تا آن جا که من می دانم موضوع پژوهش شما در حوزه علم تاریخ تعریف شده.

    لذا بجای حاشیه لطفا به متن بپردازید!
  • صالح معززی
  • سلام استاد ؛
    فهرست تحقیق :
    فصل اول : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های زبیر بن عوام
    فصل دوم :زندگی تحلیل ریژش و رویش های طلحه بن عبیدالله 
    فصل سوم :  زندگی و تحلیل ریزش و رویش های سعد بن ابی وقاص
    فصل چهارم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های عبدالرحمن بن عوف
    فصل پنجم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های عثمان بن عفان
    فصل ششم : زندگی و تحلیل ریزش و رویش های علی بن ابی طالب 
    فصل هفتم : نتیجه گیری
    پاسخ:
    سلام
    به نظرم در عنوان هر فصل ضرورتی به آوردن عبارت «زندگی و تحلیل ریزش ها و رویش های...» نیست. چون در عمل هم در هر فصل شما این کار را نمی کنی.
    پیشنهاد می دهم عنوان هر فصل به این شکل بیاید: «زندگی و سرنوشت زبیر بن عوام، از بدر تا جمل» که مثلا به دو مقطع مهم زندگی آن شخصیت در ابتدا و انتهای زندگی اش اشاره داشته باشی: «زندگی و سرنوشت علی بن ابی‌طالب علیه السلام از مسجدالحرام تا کوفه»
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل ارسالی را دیدم. خسته نباشی دلاور!
    ۱- انصافا کار مفصل و دقیقی انجام داده ای. هر چند که در نهایت احتیاج به یک ویرایش املایی، انشایی کامل دارد. اما به نظرم کاملا قابل استفاده است.
    ۲- در صفحه آرایی باید فصل های مختلف را از هم جدا کنی و هر فصل را با تیتر درشت از ابتدای صفحه جدید آغاز کنی. همچنین تیترهای میانی هم باید درشت تر از متن نوشته شود تا جلب توجه کند.
    ۳- ترتیب فصل ها را مشخص کن که به چه دلیل است؟ به ترتیب سال تولد است؟ سال وفات است؟ اهمیت است؟
    ۴- بخش عبدالرحمن بن عوف را هم زودتر تکمیل کن که کار را به جمع بندی برسانی.
    ۵- در مقدمه باید مفصلا راجع به دلیل انتخاب موضوع و سوژه ها و نحوه ی پرداختن به آن ها، ترتیب قرارگیری فصل ها، نحوه ی استفاده از منابع و میزان نقل مستقیم و نقل به مضموم از منابع توضیح بدهی.
    ۶- نتیجه گیری این کار خیلی مهم است. باید بتوانی علل و عوامل ریزش و رویش را دسته بندی کنی. شاید یکی دو صحه بیشتر نشود. اما وقت می برد. زودتر بجنب!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی