▪️سالروز شهادت حضرت ابیمحمد، حسن بن علی بن محمد، ابنالرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.
♨️در سالهای اخیر تلاشهای پراکندهای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاشها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پردهنگاریهای عاشورایی محدود میشد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قلههایی همچون آثار حسن روحالامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سالها بسیار بازتاب یافته است.
⚠️مثل هر کار تازهای، در کنار فرصتهای این تصویرسازیها، باید مراقب آسیبهای احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشینسازی یک تصور واحد از صحنهای تاریخی بهجای توسعه درکهای متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی میتوان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.
🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازکخیال حسن روحالامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیعالاول، صحنهی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.
🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟ ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟! 💡این در حالی است که میدانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدهاند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.
🤔در اینجا یک بیدقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون میکند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه میدارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند سالهی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آنکه او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراثدار او بوده است.
🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.
ای پسر پیغمبر خدا؛ در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرمودهی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است. چنین روایت کردهاند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید. آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟ آیا در این دوران طلایی حکومت بنیعباس که از چین و هند تا دروازههای بیزانس تحت سلطهی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید میدهد؟ آیا به این فکر کردهاید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خردهپا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه میشود؟ آیا شما جواب زن و بچههای مظلوم آنها را میدهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شبها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟ شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوشنام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان میآید؟ از حضرتتان انتظار زمانشناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبههها ایجاد نفرمایید. در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی میکند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.
متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانهای و تربیت رسانهای نادیده انگاشته میشود. هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانهای و تربیت رسانهای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانهای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به ارادهی جدی دولت است.
دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانهای دارد؟
الف) آموزش: شامل طیف گستردهای از آموزشها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاههای ویژه کودک و نوجوان، سامانههای هدایت مصرف رسانه و ... ج) پشتیبانی: مقرراتگذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)
البته با فرض زندگی در دوران طاغوت، و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمیشود. فقط ما به ازای ناتوانی خانوادهها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!
از «مومو» خوشم آمد. حربهی مفید و مؤثری برای ترساندن بچهها و خانوادهها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگها ما را از آن میترساندند که سراغ خوراکیهای ته انباری نرویم!
مقابله با آن هم ساده است. اگر خانوادهها آموزههای تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمیبرد: در را به روی غریبه باز نکنید؛ شماره غریبه را مسدود کنید؛ پیام غریبه را جواب ندهید.
▪️سالروز شهادت حضرت ابیمحمد، حسن بن علی بن محمد، ابنالرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.
♨️در سالهای اخیر تلاشهای پراکندهای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاشها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پردهنگاریهای عاشورایی محدود میشد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قلههایی همچون آثار حسن روحالامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سالها بسیار بازتاب یافته است.
⚠️مثل هر کار تازهای، در کنار فرصتهای این تصویرسازیها، باید مراقب آسیبهای احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشینسازی یک تصور واحد از صحنهای تاریخی بهجای توسعه درکهای متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی میتوان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.
🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازکخیال حسن روحالامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیعالاول، صحنهی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.
🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟ ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟! 💡این در حالی است که میدانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدهاند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.
🤔در اینجا یک بیدقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون میکند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه میدارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند سالهی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آنکه او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراثدار او بوده است.
🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.
سلام استاد کتاب اینترنت ودین داری یافت نشد . به نظر شما کتاب آیین اینترنت به قلم فیلیپ برتون مناسب است یا خیر. بی زحمت منابع دیگری نیز معرفی کنید
پاسخ:
سلام
من کتاب «آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟» را ندیده ام. اما با توجه به سال نشر آن (۱۳۸۲) و ترجمه ای بودن، احتمالا نمی تواند منبع اصلی شما باشد. اما فکر کنم خواندنش خالی از لطف نیست و می تواند یکی از سه منبع شما باشد.
در هر صورت شما کتاب «اینترنت و دین داری» را با توجه به رویکرد اسلامی آن باید مبنای کار قرار بدهید.
سلام استاد عنوان اصلی بنده تفاوت معیارهای اخلاقی اینترنت از نظر اسلام و جهان است. شرح مختصر: این پژوهش نظریات جهانی و اسلامی درباره ی اخلاق در اینترنت برسی می کند وابتدا تعریفی از فرهنگ آن داده و سپس تفاوت آن ها را در میان جهان واسلام نشان داده وآخر بهترین فرهنگ را برای در امان ماندن از آسیب های اینترنت بیان می کند نظر شما چیست
پاسخ:
سلام آفرین . خیلی خوب است که به تعریف روشنی از عنوان پژوهش رسیدی. اما به نظرم به جای مقایسه ی معیارهای جهانی با معیارهای اسلامی، باید به یک جمع بندی کلی و ترسیم فضای اقدام و عمل در فضای مجازی دست پیدا کنی.
استاد چاپ کتاب اینترنت ودین داری به پایان رسیده وهیچ فروشگاهی نیست. نسخه ی پی دی اف آن نیز یافت نشد چه کنم؟
پاسخ:
سلام
دو سال قبل آقای علی وثوقی فرد از بچه های دوره ۲۳ فرهنگ (که الان سال چهارم هستند) برای پژوهش خود این کتاب را تهیه کرد. به نظرم میتوانی از ایشان امانت بگیری.
استاد سلام دسترسی به آقای وثوقی به دلیل پیش دانشگاهی بودن وفرصت کم ما امکان پذیر نیست. در ضمن من فیش نویسی مقالات را شروع کردم فقط منتظر کتابم. خواهشا منبع دیگری معرفی کنید
پاسخ:
سلام
با آقای وثوقی صحبت کردم. قرار شد کتاب را برای شما بیاورند.
سلام استاد مقاله ها به شرح زیر است: اخلاق دینی وتعامل سایبری بهار۹۱ سال سوم اسلام واینترنت شای لی اشپیگن دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دشمن را درجنگ رسانه ی با عدالت کنار بزنیم گزیده بیانات رهبری درباره جنگ نرم
سلام استاد فصل های مقاله به شرح زیر است فرهنگ اینترنت آسیب پذیری نوجوانان و خانواده از اینترنت اسلام واینترنت عملی کردن اخلاق در فضای مجازی
پاسخ:
سلام به نظر می رسد فهرست مطالب یک سیر منطقی ندارد. باید درباره ی آن چه در هر فصل به آن می پردازی حداقل سه جمله بنویسی تا ارتباط هر فصل با فصل قبل و بعد برای من روشن شود.
فرهنگ اینترنت: شامل تاریخچه اینترنت وسیر تحول آن ونظرات افراد در مورد اینترنت آسیب پذیری نوجوانان وخانواده از اینترنت: برسی تاثیرات سوء وسلبی اینترنت اسلام واینترنت: برسی جنبه های مثبت وایجابی اینترنت ونظر درباره رسانه ی اسلامی عملی کردن اخلاق در فضای مجازی: حال با استفاده از جنبه های مثبت ومنفی اینترنت شیوه های عملی کردن اخلاق مطابق نظر اسلام را در آن مقایسه می کنیم
سلام استاد چکیده رو براتون در ایمیل فرستادم این هم از فصل ها: تاثیرات اینترنت با توجه به دینداری تاثیر بر دینداری اشخاص وخانواده ها ونوجوانان تاثیر بر لزوم عملی کردن اخلاق ودینداری عملی کردن اخلاق ودینداری
پاسخ:
سلام به نظرت این عبارت هایی که به عنوان اسم فصل ها انتخاب کردی در زبان فارسی قابل فهم است؟ مثلا: «تاثیرات اینترنت با توجه به دینداری» یعنی چه؟ یعنی اگر دین دار باشیم یا نباشیم اینترنت چه تاثیری می گذارد؟!! یا مثلا: «تاثیر بر لزوم عملی کردن اخلاق و دینداری» یعنی چه؟ یعنی اینترنت روی «لزوم» تاثیر می گذارد؟!!
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.