از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

اخلاق در فضای مجازی، معیارهای جهانی و ضوابط اسلامی

پژوهشگر: علیرضا قاسمی (دوره ۲۵)

آغاز پژوهش: مرداد ۹۵

گفتگوها (۱۲)

  • حسین غفاری
  • برای شروع کار این کتاب را مطالعه بفرمایید:

     اینترنت و دین داری، نعمت الله کرم الهی، بوستان کتاب قم

  • علیرضاقاسمی
  • سلام استاد کتاب اینترنت ودین داری یافت نشد . به نظر شما کتاب آیین اینترنت به قلم فیلیپ برتون مناسب است یا خیر. بی زحمت منابع دیگری نیز معرفی کنید
    پاسخ:
    سلام
    من کتاب «آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟» را ندیده ام. اما با توجه به سال نشر آن (۱۳۸۲) و ترجمه ای بودن، احتمالا نمی تواند منبع اصلی شما باشد. اما فکر کنم خواندنش خالی از لطف نیست و می تواند یکی از سه منبع شما باشد.

    در هر صورت شما کتاب «اینترنت و دین داری» را با توجه به رویکرد اسلامی آن باید مبنای کار قرار بدهید.
  • علیرضاقاسمی
  • سلام استاد عنوان اصلی بنده تفاوت معیارهای اخلاقی اینترنت از نظر اسلام و جهان است.
    شرح مختصر: این پژوهش نظریات جهانی و اسلامی درباره ی اخلاق در اینترنت برسی می کند وابتدا تعریفی از فرهنگ آن داده و سپس تفاوت آن ها را در میان جهان واسلام نشان داده وآخر بهترین فرهنگ را برای در امان ماندن از آسیب های اینترنت بیان می کند
    نظر شما چیست
    پاسخ:
    سلام
    آفرین . خیلی خوب است که به تعریف روشنی از عنوان پژوهش رسیدی. اما به نظرم به جای مقایسه ی معیارهای جهانی با معیارهای اسلامی، باید به یک جمع بندی کلی و ترسیم فضای اقدام و عمل در فضای مجازی دست پیدا کنی.
  • علیرضاقاسمی
  • استاد دقیقا عنوان اصلی بنده چه باشد
    پاسخ:
    عنوان اصلی همین صفحه فعلا از نظر من مناسب است.
  • علیرضاقاسمی
  • استاد چاپ کتاب اینترنت ودین داری به پایان رسیده وهیچ فروشگاهی نیست. نسخه ی پی دی اف آن نیز یافت نشد چه کنم؟
    پاسخ:
    سلام
    دو سال قبل آقای علی وثوقی فرد از بچه های دوره ۲۳ فرهنگ (که الان سال چهارم هستند) برای پژوهش خود این کتاب را تهیه کرد. به نظرم می‌توانی از ایشان امانت بگیری.
    *
    صفحه ی مربوط به پژوهش آقای وثوقی: http://azsarnevesht.ir/post/241
  • علیرضا قاسمی
  • استاد سلام دسترسی به آقای وثوقی به دلیل پیش دانشگاهی بودن وفرصت کم  ما امکان پذیر نیست. در ضمن من فیش نویسی مقالات را شروع کردم فقط منتظر کتابم. خواهشا منبع دیگری معرفی کنید
    پاسخ:
    سلام
    با آقای وثوقی صحبت کردم. قرار شد کتاب را برای شما بیاورند.
  • علیرضا قاسمی
  • با سلام استاد آیا می توان در تحقیق از آمار های کتاب اینترنت ودین داری استفاده کرد؟
    پاسخ:
    سلام.
    بله حتما. به هر حال این یکی از منابع معتبر شماست.
    سلام استاد فایل پژوهش در ایمیل شما فرستاده شد لطفا مطالعه فرمایید ونظر خود را اعلام کنید
  • علیرضا قاسمی
  • سلام استاد
    مقاله ها به شرح زیر است:
    اخلاق دینی وتعامل سایبری  بهار۹۱ سال سوم
    اسلام واینترنت شای لی اشپیگن دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
    دشمن را درجنگ رسانه ی با عدالت کنار بزنیم گزیده بیانات رهبری درباره جنگ نرم
  • علیرضا قاسمی
  • سلام استاد فصل های مقاله به شرح زیر است
    فرهنگ اینترنت
    آسیب پذیری نوجوانان و خانواده از اینترنت
    اسلام واینترنت
    عملی کردن اخلاق در فضای مجازی
    پاسخ:
    سلام
    به نظر می رسد فهرست مطالب یک سیر منطقی ندارد.
    باید درباره ی آن چه در هر فصل به آن می پردازی حداقل سه جمله بنویسی تا ارتباط هر فصل با فصل قبل و بعد برای من روشن شود.
  • علیرضا قاسمی
  • فرهنگ اینترنت: شامل تاریخچه اینترنت وسیر تحول آن ونظرات افراد در مورد اینترنت
    آسیب پذیری نوجوانان وخانواده از اینترنت: برسی تاثیرات سوء وسلبی اینترنت
    اسلام واینترنت: برسی جنبه های مثبت وایجابی اینترنت ونظر درباره رسانه ی اسلامی
    عملی کردن اخلاق در فضای مجازی: حال با استفاده از جنبه های مثبت ومنفی اینترنت شیوه های عملی کردن اخلاق مطابق نظر اسلام را در آن مقایسه می کنیم
  • علیرضا قاسمی
  • سلام استاد چکیده رو براتون در ایمیل فرستادم 
    این هم از فصل ها:
    تاثیرات اینترنت با توجه به دینداری
    تاثیر بر دینداری اشخاص وخانواده ها ونوجوانان
    تاثیر بر لزوم عملی کردن اخلاق ودینداری
    عملی کردن اخلاق ودینداری
    پاسخ:
    سلام
    به نظرت این عبارت هایی که به عنوان اسم فصل ها انتخاب کردی در زبان فارسی قابل فهم است؟
    مثلا: «تاثیرات اینترنت با توجه به دینداری» یعنی چه؟ یعنی اگر دین دار باشیم یا نباشیم اینترنت چه تاثیری می گذارد؟!!
    یا مثلا: «تاثیر بر لزوم عملی کردن اخلاق و دینداری» یعنی چه؟ یعنی اینترنت روی «لزوم» تاثیر می گذارد؟!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی