از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در اولین روز از سومین «نشست توسعه توانمندی‌های فعالان فرهنگی»، کارگاه «سواد رسانه‌ای» با تدریس دکتر سعید مدرسی، دکتر سیداحمد موسوی،  مهندس حسین غفاری و جناب آقای حسین حق‌پناه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت جداگانه برای مدیران فرهنگی و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

در بخش اول این دوره‌ی آموزشی، ضمن پاسخگویی مخاطبان به پرسشنامه‌ی اعتیاد به اینترنت، موضوع ویژگی‌های ذاتی جهان سایبر با عنوان «زندگی ابری و چهار ریسمانی که به آن در آویخته‌ایم» با رویکرد یادگیری همیارانه و با روش Rally Table به مخاطبان ارایه و با مشارکت ایشان جمع‌بندی شد.
در بخش دوم، موضوع «رژیم مصرف رسانه‌ای» به عنوان راه‌حلی عملیاتی برای کنترل و کاهش آسیب‌های زندگی در فضای مجازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخش پایانی کارگاه نیز ضمن جمع بندی و استخراج نتایج پرسشنامه‌ی اعتیاد به اینترنت، موضوع سیاستگذاری برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در دانشگاه‌ها با همراهی مدیران و کارشناسان فرهنگی حاضر در نشست مرور شد.

این کارگاه فشرده به درخواست معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و با همت مؤسسه مسیر رسانه برگزار شد. در پایان این کارگاه با اهدای لوح‌هایی توسط دکتر امیر للگانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دکتر علامه قائم مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از مربیان مؤسسه مسیر رسانه تقدیر شد.

+ گزارش برگزاری این کارگاه: اتخاذ «رژیم مصرف رسانه‌ای» میزان آگاهی فرد را از رسانه نشان می‌دهد و از آسیب جلوگیری می‌کند  |  تصویر
+ مصاحبه با حسین غفاری در حاشیه‌ی کارگاه: «رژیم مصرف رسانه» معیار آگاهی از سواد رسانه‌ای است  |  تصویر
+ گزارش‌های تصویری از برگزاری این کارگاه: گزارش اول  |  گزارش دوم  |  گزارش سوم


گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی