از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
تابستان امسال فرصتی پیش آمد که بعد از مدت‌ها کلاسی در مدرسه با حال و هوای تاریخ و قرآن داشته باشم. به دعوت دبیرستان دوره اول صلحا، برای بچه‌های پایه هشتم در پایگاه تابستانی، هفت جلسه کلاس دو ساعته در موضوع قصه‌های قرآن کریم طراحی کردم و عنوان آن را گذاشتم:
«قصه‌های مقدس؛ نگاهی ادبی، تاریخی و رسانه‌ای به قصه‌های قرآنی»
هدف اصلی من از برگزاری این کلاس چند چیز بود که سعی کردم در طراحی آموزشی آن را لحاظ کنم:
  • آشنایی با روش قصه‌گویی قرآن و شناخت تمایزهای آن از سایر قصه‌پردازی‌ها
  • آشنایی با مهم‌ترین قصه‌های قرآن و شناخت کلی اجزای آن قصه‌ها در قرآن
  • آشنایی با روایت‌های غیرقرآنی قصه‌های مقدس و تفاوت‌های روایت عهدین با قرآن
  • مروری بر اقتباس‌های سینمایی از قصه‌های مقدس و تفاوت آن با روایت عهدین و قرآن
  • آشنایی اجمالی با فن قرائت قرآن و معرفی نامدارترین قاریان جهان اسلام
  • انس با قرآن و تمرین استماع مدبرانه‌ی تلاوت قرآن
در هر جلسه از این کلاس، ابتدا ضمن شنیدن تلاوت آن هفته، مروری بر آیات انتخابی می‌کردیم و در حین استماع تلاوت، به برخی نکته‌های آوایی-معنایی که قاری مدنظر قرار می‌داد اشاره می‌کردیم. سپس به مرور جزییات قصه در آیات انتخابی می‌پرداختیم و به سؤالات کاربرگ آن جلسه پاسخ می‌دادیم. در ادامه ضمن مرور روایت‌های غیرقرآنی همان قصه، بخش‌هایی از آثار سینمایی اقتباسی از آن قصه را می‌دیدیم.
در انتهای هر جلسه، کاربرگ «تلاوت و تأمل» هفته آینده توزیع می‌شد که بچه‌ها می‌بایست ضمن سه بار گوش کردن به فایل تلاوت در طول هفته، کاربرگ را نیز تکمیل و در جلسه‌ی بعدی ارائه می‌دادند. درگیر کردن بچه‌ها با موضوع از یک هفته قبل با این روش، موجب افزایش سرعت و بازدهی کلاس می‌شد و امکان ارزیابی توجه و تلاش آن‌ها را هم فراهم می کرد.
در ادامه این یادداشت، طرح آموزشی کلاس قصه‌های مقدس را -به تفکیک هر جلسه به همراه مستندات آن- منتشر می‌کنم تا ان‌شاءالله مورد بهره‌برداری همکاران گرامی قرار بگیرد:

جلسه اول:
  • آشنایی با کلاس و بچه‌ها
  • قرآن چه می‌گوید؟
  • قرآن چرا قصه می‌گوید؟
  • مروری بر سوره فیل و داستان اصحاب فیل
  • تماشای بخش‌های مرتبط با حادثه‌ی عام الفیل از:

جلسه دوم:
  • تلاوت و تأمل-۱ : قصه‌ی طالوت و جالوت، سوره بقره، استاد مصطفی اسماعیل (دریافت تلاوت منتخب ۱)
  • مروری بر شخصیت‌های داستان و توصیف قرآن از آن‌ها
  • تحلیل مختصر تلاوت ماندگار استاد مصطفی اسماعیل و نحوه‌ی بهره‌گیری از آوا برای انتقال معنا

جلسه سوم:
  • تلاوت و تأمل-۲ : قصه‌ی طوفان نوح علیه‌السلام، سوره هود، استاد عبدالباسط (دریافت تلاوت منتخب ۲)
  • مروری بر شخصیت‌های داستان و گفتگوهای نقل شده در قرآن
  • تحلیل مختصر تلاوت استاد عبدالباسط و نحوه‌ی بهره‌گیری از آوا برای انتقال معنا
  • تماشای بخش‌های مرتبط با طوفان نوح علیه‌السلام از:

جلسه چهارم:
  • تلاوت و تأمل-۳ : قصه‌ی حضرت ابراهیم علیه‌السلام و ذبح اسماعیل علیه‌السلام، سوره صافات، استاد متولی عبدالعال (دریافت تلاوت منتخب ۳)
  • مروری بر گفتگوهای داستان و نحوه‌ی مواجهه‌ی حضرت ابراهیم علیه‌السلام با پدر و پسرش!
  • تحلیل مختصر تلاوت استاد متولی عبدالعال و نحوه‌ی بهره‌گیری از آوا برای انتقال معنا
  • خواندن فرازهایی از روایت قصه‌ی ابراهیم علیه‌السلام در ترجمه تفسیر طبری (قرن چهارم هجری)
  • تماشای بخش‌های مرتبط با ذبح اسماعیل علیه‌السلام از:

جلسه پنجم:
  • تلاوت و تأمل-۴ : قصه‌ی بعثت موسی علیه‌السلام در کوه طور، سوره طه، استاد شحات محمد انور (دریافت تلاوت منتخب ۴)
  • مروری بر جزییات گفتگوی موسی علیه‌السلام و خداوند در این آیات
  • تحلیل مختصر تلاوت استاد شحات انور ضمن تماشای فیلم این تلاوت تاریخی در حسینه ارشاد (ببینید)
  • خواندن فرازهایی از عهد عتیق (کتاب مقدس تورات: سفر خروج) و مقایسه روایت آن با روایت قرآن
  • تماشای بخش‌های مرتبط با داستان بعثت موسی علیه‌السلام از:

جلسه ششم:
  • تلاوت و تأمل-۵ : قصه‌ی حضرت عیسی علیه‌السلام و حواریون، سوره مائده، استاد محمد اللیثی (دریافت تلاوت منتخب ۵)
  • مروری بر زمان‌بندی گفتگوهای ذکر شده در این آیات و تحلیل دلایل جابجایی زمانی در روایت قرآنی
  • خواندن فرازهایی از عهد جدید (کتاب مقدس، انجیل یوحنا) و مقایسه روایت آن با روایت قرآن
  • تماشای بخش‌هایی از داستان عیسی علیه‌السلام از:
    • عیسی، پیتر ساکس، ۱۹۷۹

جلسه هفتم:
  • تلاوت و تأمل-۶ : ترکیب رمزآمیز قصه‌های ابراهیم و موسی علیهما‌السلام و اشاره به داستان‌های سایر انبیا، سوره مریم، استاد احمد نعینع (دریافت تلاوت منتخب ۶)
  • مروری بر تفاوت روایت داستان حضرت ابراهیم و موسی علیهما‌السلام در این آیات و آیات جلسات گذشته در سوره صافات و طه
  • تحلیل مختصر تلاوت استاد احمد نعینع ضمن تماشای فیلم این تلاوت تاریخی در سالن اجلاس سران (ببینید)
  • رمزگشایی از دلایل کنار هم قرار گرفتن این بخش‌های چند قصه‌ی مقدس با تمرکز بر کلید واژه‌ی «لسان صدق» و همنشینی این آیات با آیات سوره شعرا
  • گفتگو درباره‌ی کهن‌روایت‌های مقدس و تأثیرگذاری آن‌ها در انبوهی از داستان‌های بشری
  • تماشای بخش‌های اثر پذیرفته از کهن‌روایت‌های مقدس از:
  • ارزیابی نهایی کلاس 

پ.ن:
نام‌واره‌ی زیبای «قصه‌های مقدس» را به خط «کوفی بنایی» برادر عزیز و هنرمندم علیرضا طراحی و به این کلاس هدیه کرده است. از او بسیار سپاسگزارم.
والسلام
۱۸ ذیحجه ۱۴۴۰
عید سعید غدیر خم

گفتگوها (۲)

سلام استاد قصه های مقدس بسیار بسیار بسبار عالی بود چه نیک بخت و خوش اقبال بودند مستمعین و حاضران در کلاس پاینده باشین

پاسخ:
سلام
از نظر لطف شما سپاسگزارم.
امیدوارم مورد استفاده سایر همکاران نیز قرار بگیرد.

سلام خدمت شما استادگرامی

استادگرامی من چندسوال داشتم 

1_ارزشیابی هم داشتید ؟اگر پاسخ شما مثبت است میشه بفرمایید چه چیزی راموردارزیابی قراردادید؟

2_من اگرکاربرگ هارو بدون معرفی قاریان بدم طرح ابترمی ماند؟ (من در منطقه ای تدریس میکنم که خیییلی تمایلات ضعیفی به قران هست ونگرانه سنگین امدن کاربراشون هستم)

سپاس 

پاسخ:
علیکم السلام

اگر دقت بفرمایید در جلسه‌ی آخر ارزیابی هم صورت گرفته که می‌توانید کاربرگ آن را دریافت نمایید. همان طور که در صفحه اول این کاربرگ مشخص است ارزیابی ما به ترجمه‌ی آیات منتخب از مجموع آیات دوره اختصاص دارد.
البته به غیر از این ارزیابی نهایی، تکمیل کاربرگ هر جلسه به منزله‌ی ارزیابی مستمر در طول دوره بوده است.

استفاده از قرائت های شاخص و آشنایی با قاریان جهان اسلام از جمله عوامل جذابیت این دوره بود. اگر به نظرتان بچه ها حوصله ی گوش کردن این تلاوت ها را در منزل ندارند حتما در خود کلاس آن ها را پخش و تحلیل بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی