به دعوت برادران گرامی در مؤسسه رسادید (مرکز سواد رسانهای استان قزوین) در جمع همکاران فرهنگی و دبیران درس تفکر و سواد رسانهای پایه دهم دبیرستان حاضر شدم و در دو جلسهی پیوسته دربارهی شیوههای تدریس فصل اول و فصل سوم کتاب درسی با هم گفتگو کردیم.
توجه به گذشتهی رسانهها برای پیشبینی آینده، ترغیب دانشآموزان به پژوهش و گفتگو در کلاس درس، استفاده از شیوههای یادگیری همیارانه در کلاس، توجه به مسائل روز با «دیگه چه خبر؟» در کلاس، قرار دادن بچهها در موقعیت تولیدکنندهی پیام برای حساس شدن به شگردهای تولید پیام و نحوهی برگزاری آزمون عملکردی از درس سواد رسانهای از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسات بود.
وی ادامه داد: تکامل رسانهها در طول ۱۰۰سال گذشته ریل خاصی را طی کرده و براساس تصادف نبوده، از این رو آگاهی از این روند به درک آینده رسانه کمک میکند و با دانستن آن غافلگیر نخواهیم شد.
پژوهشگر فرهنگ رسانه ابراز کرد: تبدیل رسانهها از آنالوگ به دیجیتال به معنای رهاشدن از جهان ماده و گذر از جهان فیزیک به ریاضی نخستین ریل در روند تکامل رسانههاست و تمام جهان به سمت پیشرفت در این جهات پیش میرود.
وی افزود: همگراشدن و قابلیت اضافه شدن امکانات، قابل حمل بودن و شبکه شدن از دیگر ریلهای پیشرفت و تکامل رسانه و فنآوری است و آگاهی از آن برای برخورد با رسانههای کنونی و آینده ضرورت دارد و باید در تدریس تفکر و سواد رسانهای برای دانش آموزان و مخاطبان مطرح شود، درواقع هدف از این درس آماده کردن مخاطب برای آینده است.
این مدرس سواد رسانهای عنوان کرد: برای تدریس تفکر و سواد رسانه فرارفتن از صرف متن کتاب و استفاده از مثالها و مطالب متناسب با روز ضروری است، باید خبرها و صحبت درباره مسائل روز توسط خود دانش آموزان و مدیریت توسط مدرس انجام شود.
وی افزود: در سواد رسانهای باید به متن که آشکارترین لایه هر پیام دیداری و شنیداری است، زیرمتن که جزئیات را بیان میکند و فرامتن که تحلیل است توجه شود، لازم است این موارد علاوه بر اینکه بهصورت تئوری تدریس میشود در عمل و در قالب تمرینهای کلاسی نیز تدریس شود تا قدرت تحلیل و تفکر دانش آموز سنجیده شود.
غفاری با تاکید بر شرکت فعال دانش آموزان و مخاطب در آموزش سواد رسانهای گفت: یادگیری فعالانه با مناظره، صحبت کردن، شبیه سازی و یا انجام واقعی کار و مسابقه امکانپذیر است و اهمیت این موارد در یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: تغییر دانشآموزان، بدون تغییر معلم فاجعه بیسوادی را به همراه دارد و باید به آن توجه جدی داشت؛ همچنین لازم است یادگیری بهصورت همیارانه صورت گیرد.
پژوهشگر فرهنگ رسانه در پایان ابراز کرد: یادگیری همیارانه دارای اصولی است که طبق آن هیچ فردی بدون موفقیت دیگران موفق نمیشود، جلوگیری از سواری گیران مجانی، بازنگری و فرم پردازش گروهی، مدیریت تضادها و اختلافات، تصمیم گیری و ایجاد اعتماد و استفاده از فرصت تعاملات از جمله آنهاست.