از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
ته‌دیگِ‌ دورانِ پیام‌بریِ سفلی، برایم همین ارتباطِ نیم‌بندِ الکترونیکی با برخی بچه‌ها مانده‌است که آن هم یک‌خط‌درمیان جریان دارد.
همین‌طوری بی‌مقدمه، بعد از چند ماه، یکهو ایمیل زده بود که آقا چه نشسته‌ای که: «خسته شدم از این دین و مصّب و می‌خواهم مسیحی شوم!»
برایش نوشتم: «ثم ماذا؟» نگرفت و پس لازم دانستم شیرفهمش کنم.
انجیل
رفتم دیدنش. بی‌خبر قبلی و بی‌دعوت و تعارف. بجای خرس پشمالو و شکلات، برایش یک انجیل عیسی مسیح گرفتم: ترجمه‌ی هزاره‌ی نو، مطبوعه‌ی 2007 ایلام پابلیکِیشن، نافِ یونایتد کینگدام، نفیس!
چنان ماتش برد که گفتی اسرافیل در صور دمیده باشد! دقایقی به حیرت و لبخند گذشت. سپس تبریکش گفتم تشرف به ترساکیشی را و در ادامه دو نکته‌ی کوچک را متذکر شدم:
اول آن‌که از این پس حقِ دل‌بستن به قرآن را نداری. چون اگر که قرآن را دوست بداری ناگزیر از تبعیتِ آن خواهی شد و قرآن تو را که امروز اهلِ کتابی، به آیین دیگری می‌خواند.
دوم آن‌که دیگر اسم امام حسین علیه‌السلام را نیاور که او برای اصلاح در امتِ جدش به خون کشیده شد. او کشته شد تا آیین اسلام که نسخ آیین مسیح است برجا بماند و امروز تو در مقابل اویی.
*
به گمانم کمی تند رفتم.
بغضش ترکید و خلاص شد.
*
*
نتیجه‌ها:
الف) «نوجوان» دوست دارد دیده شود. «تیریپ» و «فشن» و «لات بازی» و «وبلاگ نویسی» ریشه‌اش همین است. بجای سمپاشی شاخه‌ها، به فکر آبیاری درست ریشه‌ها باشیم.
ب) خیلی خوب است اگر آدم بعضی وقت‌ها حرف هایش را برای یک کسی بنویسد. خدا را چه دیدی؟ از قدیم گفته‌اند: «از این ستون به آن ستون فرج است.»
ج) و همچنین فرمود: «تنها بنایی که اگر بلرزد محکم‌تر می‌شود، ‌دل است.»
د) «لا اکراه فی‌الدین، قد تبین الرشد من الغی» شما بگویید مدرسه‌ای که تربیت هدف‌مند و روش‌مند و کذلک‌اش به رشد منجر نشود، چه‌جور مدرسه‌ای است؟
*
پ.ن:
+ پیام‌بری هم عالمی دارد؛ پاره وقت و تمام وقت!
++ آقا مجید فی‌الحال تشریفشان را برده‌‌اند فرنگستان. اگر توفیق بازگشت به میهن اسلامی نصیبشان شد،‌ دعا بفرمایید توفیق زیارت دست‌خط شریفشان در راوی نصیب همه‌ی ما بشود.
+++ بعد از مدتی مدید، میزبان وب راوی تغییر کرد. باید از آقا روح‌الله که زحمت فنی راوی را تا امروز کشیده‌اند تشکر ویژه‌ای بکنم. گفتم که یادم نرود.
++++ پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد...

گفتگوها (۶)

  • مجید عزیزی
  • سلام حسین. از بیروت حریه عاصمه الثوار خدمت تو و همه دوستان سلام میکنم. واقعن اینجا خیلی فرنگستان است. ان شالله خدا قسمت بکند همگی با هم در اسرع وقت سواحل مدیترانه! ... مطلب رو هم میام ایران میخونم. فعلن یاعلی. مخلصیم
    سلام
    بجای سمپاشی شاخه‌ها، به فکر آبیاری درست ریشه‌ها باشیم!
    عالی بود!
    قصد تهران اومدن هم که ندارید؟! از دست این ندای فضیلت و ؟(یادم رفت)!
    گاهی خلاص شدن هم خوب استا! سلام
  • سید علی شکیب
  • سلام بر پیامبریکه رسالتش را از طریق فضای مجازی آن هم به طور پاره وقت و آن هم نه به خواست خود بلکه خیلی اتفاقی!به انجام میرساند و لابد بعد هم تابعین خویش را به حال خود وامیگذارد تا خود به راه آیند!!!
    عجب پیامبری!!!
    با جملت راجع به آبیاری ریشه و برگ و ساقه و گلبرگ طراوتی تازه گرفتیم.
    ظاهرا توفیق نیست 5شنبه قم بیام
    همین جا از خدمتتون معذورم
    فعلا ملالی نیست جز دوری ما از شما
    دعا کن
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ریشه اگر در خاک مرغوب نباشد آنچه آب -هرچند پاک- به خورد گیاه می دهد جز سم نیست.
    البته اگر ریشه ای هست.*************** ***** **** ** ***** **** ******* ***** ** *** **** **** ******** *** ** ***** * ******* ****** *** *** ***** *** *** **** *********
    پاسخ:
    فرهاد جان! در تمثیل بنده احتمالا منظور از خاک همان فطرت آدمیزاده است که مرغوب و نامرغوب ندارد! سخن شما متین، اما خلط مبحث نفرمایید.
    سلام
    خوبی شما سال نوتون مبارک
    پس نمی خواهید آبیاری رو از الان شروع کنید هنوز که شاخ و برگ ندادیم؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی