به دعوت برادران گرامی در مؤسسه فرهنگی معراج اندیشه گلگهر، بعد از چهار سال مجدداً دو روزی مهمان مردمان سیرجان بودم و در ۸ ساعت آموزشی، با معلمان و همکاران فرهنگی علاقهمند به تدریس سواد رسانهای گفتگو کردم.
در روز اول، ابتدا مروری داشتم بر رویکردهای مختلف به سواد رسانهای در ایران و سپس رویکرد «تربیت رسانهای» را تبیین کردم. سپس به موضوع اثرگذاری داستان و سینما و توصیههای تربیتی برای انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه آثار نمایشی پرداختم.
روز دوم به موضوع فضای مجازی اختصاص داشت و با بررسی ویژگیهای زندگی ابری، به ساحتهای مختلف رسانههای اجتماعی و کارکردهای هر یک از آنان پرداختیم.
تربیت رسانه ای یکی دیگر از کارگاه های آموزشی سواد رسانهای است که به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر، با تدریس حسین غفاری و با حضور جمعی از معلمان آموزش و پرورش سیرجان برگزار شد.
محوریت مباحث مطرح شده در این کارگاه پیرامون تربیت رسانه ای و شناخت چگونگی استفاده از انواع رسانه ها بود.
غفاری به رویکردهای متعددی که در سواد رسانه ای وجود دارد اشاره کرد و گفت: رویکردهای امنیتی انتظامی، سیاسی، علوم ارتباطاتی، حوزوی، روانشناسی و تربیتی در استفاده از رسانه ها و ارتقا سواد رسانهای بسیار مهم هستند که با توجه به اینکه جامعه هدف ما دانش آموزان است، رویکرد تربیتی بسیار مهمتر است. یعنی صیانت تربیت رسانه ای خانواده، رشد همه جانبه کودک و نوجوان و هویت جامع رسانهای که باید به آنها توجه شود.
وی افزود: نهاد اثرگذار در تربیت رسانه ای؛ خانواده است و برای توسعه تربیت رسانهای ابتدا بایستی تربیت مربی در مدارس و آموزش والدین را سرلوحه کار قرار داد.
این مدرس مجموعه رسانهای باران خاطرنشان کرد: هنر، صنعت و رسانه به معنای پیام؛ ابعاد درگیر کننده رسانه ها هستند که صنعت رسانه باعث میشود دانشآموزان و نوجوانان ما در معرض انواع پیام ها از سوی رسانهها قرار بگیرند و اگر تربیت رسانه ای و سواد رسانه ای وجود نداشته باشد نوجوان را در انتخاب نوع رسانه و محتوای آن دچار چالش میکند.
و به کاربرد رسانه ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین کاربردی که نوجوانان از رسانه ها دارند در ابتدا آثار نمایشی همچون فیلم و سریال است. پس از آن فضای مجازی، موسیقی، بازی دیجیتال و اخبار در ردههای بعدی قرار می گیرند که همه آنها می توانند در هدایت رسانه ای نوجوان نقش داشته باشند.
غفاری به نقش داستان در رسانه نیز اشاره کرد و گفت: داستان در رسانه بسیار مهم است. چرا که رسانه جسم و داستان روح است. در واقع داستان؛ زندگی است که نوجوان خود را در آینه آن می بیند. از آنجایی که مغز انسان به صورت مادرزادی داستان را دوست دارد و نوجوان با دیدن داستان هایی که در لایه های درونی رسانه ها وجود دارد هیجانی می شوند؛ هر کدام از رسانه ها که بتوانند داستان بهتری را ارائه دهند مورد انتخاب نوجوان قرار میگیرند. این مدرس حوزه سواد رسانه ای تاکید کرد: سرگرمی، مهارت افزایی و توجه به ارزش افزوده عناصر مهمی هستند که انتخاب یک رسانه را تحت تاثیر قرار می دهند. باید به این نکته دقت کنیم که نوجوان به خاطر بحث سرگرمی به یک رسانه روی می آورد و اگر سرگرمی تنها هدف انتخاب رسانه باشد نوجوان را از مسیر رشد منحرف خواهد کرد.