از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

به دعوت برادران گرامی در مؤسسه فرهنگی معراج اندیشه گل‌گهر، بعد از چهار سال مجدداً دو روزی مهمان مردمان سیرجان بودم و در ۸ ساعت آموزشی، با معلمان و همکاران فرهنگی علاقه‌مند به تدریس سواد رسانه‌ای گفتگو کردم.

در روز اول، ابتدا مروری داشتم بر رویکردهای مختلف به سواد رسانه‌ای در ایران و سپس رویکرد «تربیت رسانه‌ای» را تبیین کردم. سپس به موضوع اثرگذاری داستان و سینما و توصیه‌های تربیتی برای انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه آثار نمایشی پرداختم.
روز دوم به موضوع فضای مجازی اختصاص داشت و با بررسی ویژگی‌های زندگی ابری، به ساحت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی و کارکردهای هر یک از آنان پرداختیم.


نقش داستان در انتخاب نوع رسانه بسیار موثر است

تربیت رسانه ای یکی دیگر از کارگاه های آموزشی سواد رسانه‌ای است که به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر، با تدریس حسین غفاری و با حضور جمعی از معلمان آموزش و پرورش سیرجان برگزار شد.
محوریت مباحث مطرح شده در این کارگاه پیرامون تربیت رسانه ای و شناخت چگونگی استفاده از انواع رسانه ها بود.
غفاری به رویکردهای متعددی که در سواد رسانه ای وجود دارد اشاره کرد و گفت: رویکردهای امنیتی انتظامی، سیاسی، علوم ارتباطاتی، حوزوی، روانشناسی و تربیتی در استفاده از رسانه ها و ارتقا سواد رسانه‌ای بسیار مهم هستند که با توجه به اینکه جامعه هدف ما دانش آموزان است، رویکرد تربیتی بسیار مهمتر است. یعنی صیانت تربیت رسانه ای خانواده، رشد همه جانبه کودک و نوجوان و هویت جامع رسانه‌ای که باید به آنها توجه شود.
وی افزود: نهاد اثرگذار در تربیت رسانه ای؛ خانواده است و برای توسعه تربیت رسانه‌ای ابتدا بایستی تربیت مربی در مدارس و آموزش والدین را سرلوحه کار قرار داد.
این مدرس مجموعه رسانه‌ای باران خاطرنشان کرد: هنر، صنعت و رسانه به معنای پیام؛ ابعاد درگیر کننده رسانه ها هستند که صنعت رسانه باعث می‌شود دانش‌آموزان و نوجوانان ما در معرض انواع پیام ها از سوی رسانه‌ها قرار بگیرند و اگر تربیت رسانه ای و سواد رسانه ای وجود نداشته باشد نوجوان را در انتخاب نوع رسانه و محتوای آن دچار چالش می‌کند.
و به کاربرد رسانه ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین کاربردی که نوجوانان از رسانه ها دارند در ابتدا آثار نمایشی همچون فیلم و سریال است. پس از آن فضای مجازی، موسیقی، بازی دیجیتال و اخبار در رده‌های بعدی قرار می گیرند که همه آنها می توانند در هدایت رسانه ای نوجوان نقش داشته باشند.
غفاری به نقش داستان در رسانه نیز اشاره کرد و گفت: داستان در رسانه بسیار مهم است. چرا که رسانه جسم و داستان روح است. در واقع داستان؛ زندگی است که نوجوان خود را در آینه آن می بیند. از آنجایی که مغز انسان به صورت مادرزادی داستان را دوست دارد و نوجوان با دیدن داستان هایی که در لایه های درونی رسانه ها وجود دارد هیجانی می شوند؛ هر کدام از رسانه ها که بتوانند داستان بهتری را ارائه دهند مورد انتخاب نوجوان قرار می‌گیرند. این مدرس حوزه سواد رسانه ای تاکید کرد: سرگرمی، مهارت افزایی و توجه به ارزش افزوده عناصر مهمی هستند که انتخاب یک رسانه را تحت تاثیر قرار می دهند. باید به این نکته دقت کنیم که نوجوان به خاطر بحث سرگرمی به یک رسانه روی می آورد و اگر سرگرمی تنها هدف انتخاب رسانه باشد نوجوان را از مسیر رشد منحرف خواهد کرد.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی