از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

بعد از چند ماه چشم انتظاری بالاخره کتاب «۱۵۰ هشتگ نهضت سواد رسانه‌ای» از زیر چاپ خارج و روانه‌ی بازار مصرف شد.
سرور ارجمندم جناب آقای «دکتر سید بشیر حسینی» و برادر نازنین و رفیق شفیقم «حسین حق‌پناه» در تلاشی ستودنی مجموعه‌ای جامع و جذاب از توصیه‌های کاربردی در زمینه‌ی سواد رسانه‌ای جمع‌آوری و تدوین کرده‌اند و آن را در قالب کتابی دویست صفحه‌ای و تمام رنگی به زیور طبع آراسته‌اند.
آن‌طور که در مؤخره‌ی کتاب آمده:

مخاطبان هدف این اثر، مخاطبان عام‌اند؛ کسانی که کمتر با مباحث تخصصی و دانشگاهی حوزه‌ی رسانه‌ها آشنایی داشته ولی به اقتضای سبک زندگی روزمره، استفاده کننده‌ی رسانه‌هایند.

پایگاه موسسه‌ی پژوهشی آموزشی و رسانه‌ای «مسیر» که مالک معنوی حقوق کتاب محسوب می‌شود هم در معرفی آن آورده است:

در بخش ابتدایی کتاب، مقدماتی در مورد سواد رسانه‌ای و لزوم پرداختن به «نهضت سواد رسانه‌ای» به عنوان نیاز امروز کشور مطرح شده و در ادامه، در قالب ۱۵ فصل، نکاتی راهبردی برای استفاده صحیح و بهینه از رسانه‌های مختلف ارائه شده است. به همین منظور این کتاب «۱۵۰ هشتگ» نامیده شد؛ ۱۵ فصل و در هر فصل ۱۰ نکته راهبردی که در مجموع می‌شود ۱۵۰ نکته راهبردی برای استفاده از رسانه‌ها.
فصول اصلی کتاب عبارت‌اند از: کلیات رسانه‌ها، کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی، عکس، تلویزیون و ماهواره، فیلم و سینما، رایانه، بازی‌های ویدئویی، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی، تلفن همراه، سبک زندگی، تبلیغات و اخلاق رسانه‌ای.

در همه‌ی این سال‌هایی که توفیق حضور در جلسات آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان، اولیا و مربیان مدارس و کانون‌های فرهنگی را داشته‌ام همواره خلاء یک کتاب خوب و کاربردی در زمینه‌ی سواد رسانه‌ای برای مطالعه‌ی عموم را احساس می‌کردم. خوشبختانه حالا کتاب جامع و موجزی وجود دارد که هر نوجوان، جوان و یا پدر و مادر و معلمی می‌تواند با مطالعه‌ی آن اصول و قواعد برخورد با قالب‌ها مختلف رسانه‌ای را در کنار هم بخواند.
به نویسندگان این کتاب و مؤسسه مسیر برای این تلاش خوش فرجام تبریک و خدا قوت می‌گویم.

پ.ن:
مفتخرم که در تدوین محتوای این کتاب کاربردی از برخی مطالبی که پیش از این در موقوفه‌ی ازسرنوشت منتشر کرده‌ام بهره‌برداری شده‌است. برای مشاهده‌ی متن کامل این مطالب می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:
+ رادیو زنده است
+ ده جمله‌ی کلیدی برای تربیت نسل آینده
+ پاتوق سایبری
+مهارت‌های زندگی در دنیای دیجیتال (اینترنت)
+بازی رایانه‌ای؛ زندگی واقعی در خیال

گفتگوها (۱)

ارادت بسیار  سردار
پاسخ:
خوش آمدی دکتر!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی