از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

لقد تغیر الزمن حقاً، فلم یعد الأبناء کما کانوا فی السابق ولم تعد المدرسة محصورة فی جدرانها التقلیدیة، حیث أمست وسائل الارتباط منافساً جاداً للمدرسة فی مجال التربیة والتعلیم. إذن لماذا یجب على المعلمین أن یحصروا أنفسهم فی أدواتهم التقلیدیة السابقة؟ فالأبناء یتوقعون منا نحن المعلمین أن نعدو معهم فی "العالم الرقمی" ویمسک بأیدیهم فی هذا العالم فهل نحن مستعدون؟..
نشیر فیما یلی إلى أهم التحدیات التی تواجه المعلمین أو قطاع التعلیم فی هذا العصر الذی یسمى بـ "العالم الرقمی":

التحدی الأول: سریة البیانات: ماذا نفعل بالمعلومات الشخصیة المنتشرة على المواقع الالکترونیة؟

إن العالم الرقمی هو عالم "تخزین" ونقل المعلومات، حیث أن جمیع المواقع الالکترونیة فی العالم الافتراضی تراقب وتخزن المعلومات التی تعود للمستخدمین لهذه المواقع، بل حتى تلک المواقع التی لا تحتاج إلى إدخال اسم المستخدم ورمز الدخول فی الموقع لتقدم خدماتها له، تعمل بأشکال مختلفة ومتفاوتة على التعرف على مراکز الاتصال والمدة الزمنیة التی یستغرقها کل اتصال وکیفیة التصفح والمدة الزمنیة المستغرقة لذلک من قبل المستخدمین على صفحات الموقع.
من التحدیات الدائمیة التی تواجه مستخدمی المواقع الالکترونیة والمشاکل التی یواجهها هؤلاء المستخدمون مع شرکات تقدیم الخدمات الانترنتیة یکمن فی قدرة هذه المواقع على الوصول للمعلومات الشخصیة للمستخدمین. وخلال السنوات الأخیرة استغلت هذه المواقع هذه المعلومات لابتزاز المستخدمین مما أثیرت الکثیر من علامات الاستفهام والضجیج بشأن هذه المواقع وانتشرت الکثیر من الأخبار حول هذا الموضوع منها: أزمة الاستفادة اللاقانونیة لشرکة "کمبریج آنالیتیکا" فی انتخابات عام  ٢٠١٧فی أمریکا من المعلومات الخاصة المرتبطة بأکثر من  ٨٠ملیون مستخدم على الفیسبوک مما جعل مدیر الفیسبوک یقدم اعتذاره الرسمی خلال أحد اجتماعات الکونغرس الأمریکی.

فی أیار  ٢٠١٨وبعد سنوات من النقاش والمراوغة، تم تنفیذ بنود "المقررات العامة لصیانة البیانات" المعروفة بـ" "GDPRفی الاتحاد الأوروبی، حیث أرغمت طبقاً لهذه المقررات جمیع الشرکات الصغیرة والکبیرة المختصة بتقدیم الخدمات الانترنتیة على إصلاح أسلوب وظروف صیانة البیانات والمحافظة على سریة المعلومات الخاصة العائدة للمستخدمین وفرض رقابة شدیدة على خروج البیانات من مواقعهم الالکترونیة. ولأنه لم یتم التأکد حتى الآن بشأن مدى فاعلیة هذه القوانین المشددة بالأخص مقررات " "GDPRفی صیانة بیانات المستخدمین، لذا فإن أفضل عمل ینبغی القیام به بهذا الشأن هو أن نصون معلوماتنا الخاصة ونفهم جیداً ونُ ِ فهم أبناءنا وتلامیذنا
ونعلمهم أنه لا معنى لوجود "معلومات خاصة أو شخصیة" على المواقع الالکترونیة.
یمکن تقسیم البیانات التی نضعها على المواقع الالکترونیة إلى القسمین الآتیین دون النظر إلى مجال الوصول إلیها أو کونها قاعدة ارتباط:

  1. معلومات عامة معلن عنها: وتشمل المعلومات التی نضعها طبقاً لإرادتنا ورغبتنا على صفحات المواقع ّ الالکترونیة ونحم ّ لها هناک لتتم الاستفادة منها من قبل الجمیع مثل صورة الملف الشخصی التی تعرف بالمستخدم ) (Profile Pictureأو التعلیقات التی تکتب تحت الموضوع المنشور على المواقع الخبریة .(Comment)
  2. معلومات عامة لم یُعلن عنها: وتشمل المعلومات التی نرسلها برغبتنا و اختیارنا لأشخاص معینین دون غیرهم عن طریق المواقع الالکترونیة مثل ) (Emailأو الرسائل ) (Messageأو تلک التی أبرزناها مجبرین )مثلاً حین الدخول فی المواقع أو البرامج( حیث لا یمکن لأی أحد غیرنا أن یصل إلیها أو یطّلع علیها.

إذن ینبغی علینا فی القسم الأول أن نعلّم أبناءنا وتلامیذنا أن لا یضعوا المعلومات الشخصیة والخاصة بهم بشکل تطوعی على المواقع الالکترونیة لیشاهدها الجمیع. ولکن علینا أن لا ننسى أن القسم الثانی من المعلومات من الممکن لأسباب مختلفة أن تکشف وتتعرض لخطر الاختراق فی أیة لحظة ممکنة ، من ضمن تلک الأسباب والذرائع والأدلة نشیر إلى "انتهاک عهد الطرف المقابل،" "الاختراق الأعمى"، "الاختراق الهادف"، "تغییر الضوابط والمقررات القانونیة للطرف الذی یقدم الخدمة الالکترونیة"، "صدور حکم قضائی" وقوانین دولیة" وغیرها. لذلک لابد أن ننتهج سلوکاً معقولاً ننظر من خلاله إلى العالم الافتراضی على أنه لا یوفر مجالاً مناسباً لـ"حفظ" أو "انتقال" أو "نشر" أی نوع من المعلومات الخاصة.

حسین غفاری

المعلم والباحث فی شؤون الثقافة ووسائل الإعلام

والمخطط للدورات التعلیمیة الخاصة بالتربیة الإعلامیة


حیث أن المخاطب الرئیس لهذه المقالات هم المعلمون والمربون الذین یضطلعون حالیاً بمسؤولیة تعلیم وتربیة الجیل الجدید والذین یواجهون تحدیات جادة عدیدة مثل: "سریة البیانات" و"التأکد من صحة المصادر وسلامتها" و"الأبحاث الطلابیة".

باللغه الفارسیه: چالش‌های معلمی در دنیای صفر و یک‌ها | چالش اول: محرمانگی داده‌ها

باللغه الانگلیزیه: Teaching Challenges in the Era of Zeros and Ones | The First Challenge: Data Confidentiality

باللغه الفرانسیه: Les défis des enseignants à l'ère des dunumérique | Le premier défi : la confidentialité des données

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی